Twijfel gastouder

Hallo :),

Gisteren haalde ik m'n dochtertje op bij de gastouder, en vroeg ik hoe het gegaan was en of ze nog gehuild had. Heel goed zei ze en dat ze niet gehuild had. Toen ik thuis kwam zag ik dat het neusje van m'n dochter helemaal vol net snot zat, terwijl ze dat normaal echt nooit heeft. Nu twijfel ik of de gastouder niet verzwegen heeft dat ze toch gehuild heeft, want hoe komt ze anders aan een neus vol met snot ?

Ik weet niet of ik te achterdochtig ben, m'n dochtertje gaat sinds 2 maanden erheen, maar de communicatie verloopt soms niet heel soepel omdat de gastouder gebrekkig nederlands praat. Ik krijg ook nooit tussendoor echt een update van hoe de dag gaat en weet ook niet echt wat ze zo doet met haar gedurende de dag. Daarom twijfel ik weleens of ze daar wel op de goed plek zit..
 
Los van of ze liegt of niet. Volg je gevoel! Ik had een hele lieve gastouder, mn dochter vond dr super leuk. Maar de communicatie was waardeloos, ook had ze vaak van die vage dingen. Van oh ja ze is hier altijd zoooo makkelijk. En dan later weer van ze heeft een paniekaanval gehad en die was zo heftig dat je dr na moet laten kijken. Maaaar verder is ze altijd zooooooo makkelijk bij mij. Heb dr iets te lang aangehouden om mn dochter te “pleasen” ook dacht ik dat ze beter zou ontwikkelen in een klein groepje omdat ze verlegen was. Toch na een soort super irritatie de knoop doorgehakt. Naar een kdv. Aan het begin doodeng ik moest haar door verlegenheid en corona jankend achter laten op zon “drukke” groep. Maar man wat ben ik blij. Werd binnen 10 minuten opgebeld dat ze al rustig aan het spelen was. Ze was binnen 3 maand van haar verlegenheid af, en ze leert daar zo enorm veel. Achteraf had ik haar eerder weg moeten halen, die gastouder was prima hoor verder. Lief voor de kindjes en alles. Maar toch geeft dit meer een duidelijk contrast. Mn dochter telt de dagen dat ze weer mag gaan. Voor baby vind ik kdv soms wel wat pittig als er invalkrachten staan. Laatst met de jongste een dingetje gehad maar ik denk echt stomme pech. Want alles eromheen duidt er echt op dat ze oog hebben voor mn kids. De juffen zijn super lief, ze ontvangen ze altijd met een lach. Volg je gevoel ook als het wel volgens de regeltjes gaat allemaal. De klik kan er gewoon niet zijn. Rustig verder zoeken. Zonder haast en kijk er ff goed, je gevoel heeft vaak toch echt gelijk
 
Hmm lastig, je kindje kan natuurlijk ook verkouden worden ofzo, een neusje vol snot wijst niet perse op een huilbui. Als ze veel gehuild heeft, uit dat zich meestal in rode vlekken/kringen op het gezicht en veel onrust in de avond of extreem moe zijn.

Hoe oud is je kindje, hoeveel dagen gaat ze naar de gastouder en hoe is ze zodra ze thuis komt? Is ze dan gewoon zichzelf en vrolijk?

Mijn kids zijn 3.5 jaar en 20 maanden en gaan sinds 1.5 jaar naar een gastouder. Ik krijg elke dag minstens 1 foto en vaak 1 of 2x een kort berichtje met hoe het gaat/wat ze aan het doen zijn. Als ik niks gehoord heb op de dag, app ik vaak rond 13u zelf even om te vragen of het goed gaat.

Mijn kids laat ik blij achter, ze zwaaien me vrolijk gedag. De oudste kan natuurlijk ook al goed vertellen dat ze het er leuk vindt en wat ze gedaan heeft op een dag en wat er gebeurd is. Dat scheelt. Maar een gastouder is ook een beetje op basis van vertrouwen/een klik hebben. Dat is wel belangrijk!

Met een baby is het natuurlijk moeilijker te peilen hoe een dag verlopen is. Ik vond het altijd belangrijk als ze goed sliepen en op tijd de flessen kregen, dan ging ik er vanuit dat het een goede dag was.

Praat eens met de gastouder! Ga gewoon eens in gesprek en vraag of ze elke dag even rond het middaguur wil laten weten hoe het gaat en een foto stuurt. Vraag de voeding- en slaaptijden aan het einde van de dag en daar kun je ook al veel uit afleiden.

Direct stoppen zou ik niet doen, ik zou eerst even praten en het nog 2 maandjes aankijken of dit gevoel veranderd. Alles begint met een duidelijk en goed gesprek, zodat zij ook beseft wat je dwarszit! Misschien interpreteer jij dingen helemaal verkeerd of komt het anders over omdat zij gebrekkig Nederlands praat.
 
Wat Samsonn zegt, kan ook zeker waar zijn, maar is voor elk kind anders. Mijn oudste ging de eerste 2 jaar naar een kinderdagverblijf en wij hebben juist bewust de keuze voor een gastouder gemaakt zodra de 2e geboren werd, want op het kinderdagverblijf was gewoon teveel onrust voor m'n oudste en zij was daar vaak huilerig, aanhankelijk en sliep slecht. Bij de gastouder zijn mijn kinderen juist beter op hun plek omdat er meer rust en aandacht is. Maar dat is dus voor elk kind anders. Bij een gastouder is het gewoon wel heel belangrijk dat het goed voelt en er een klik/vertrouwen is, omdat er weinig controle is en veel 1 op 1 contact... het heeft zo z'n voor- en nadelen!
 
Bedankt voor jullie reacties! Mijn dochtertje is 7 maanden, en gaat 1 (soms 2) dagen in de week naar de gastouder. Ze oogt wel vrolijk als we haar ophalen, maar met weggaan ziet ze er wel altijd sipjes uit.
Verkouden was ze gewoon niet , daarom vond ik het heel raar. De gastouder heeft op dezelfde dag nog een baby,soms komt ze een beetje over alsof het te veel is voor haar. Ook met ophalen staat mn dochter al gereed in de maxicosi, ook al ben ik 10 min eerder daar, dan krijgt u vlug te horen hoe het is gegaan en dan ga ik maar..
 
Terug
Bovenaan