Twijfel inleiden bevalling

Ha! Ik ben op zoek naar ervaring.
Ik ben bijna 38 weken zwanger en was vanmorgen ter controle bij de verloskundige. Ivm heftige bekkenpijn mag ik ervoor kiezen om eerder ingeleid te worden.
Bij mijn eerste bevalling (in het buitenland) ben ik met 40 weken ingeleid om medische redenen. Dit resulteerde in een dramatische en traumatische bevalling, dus op basis van deze ervaring twijfel ik heel erg. Wat ik (en ook mijn partner) ook als traumatisch hebben ervaren, is dat we in de 3 dagen dat mijn eerste bevalling duurde, eigenlijk steeds alleen zijn gelaten (gynaecoloog kwam 1 keer per dag even kijken). Pas de laatste 1,5 uur, de persfase, kwam er begeleiding op de kamer. Dat gevoel van ‘aan ons lot overgelaten zijn’ vonden we echt vreselijk.
Nu zou ik bij een nieuwe inleiding ook onder begeleiding van een gynaecoloog komen te staan, terwijl ik nu zo’n fijne verloskundige heb die al aangaf steeds aanwezig te zijn tijdens de bevalling. Ook zei ze dat er in Nederland heel anders gehandeld zou zijn tijdens mijn eerste bevalling, dat dit soort horrorverhalen in Nederland niet normaal zijn.

Als ik me nu weer laat inleiden, krijgen we dan ook meer begeleiding op de kamer? Ook al tijdens de ontsluitingsfase? Ik wil graag in bad de weeen opvangen, kan dit dan wel?
Ik hoor het graag!

Afspraken verschillen heel erg per ziekenhuis. Dus mijn advies zou zijn om hierover een gesprek aan te gaan met het ziekenhuis waar je dan eventueel zou gaan bevallen en uit te leggen wat je eerdere ervaringen en angsten zijn en daar je vragen te stellen

Ik ben ook ingeleid.
Helaas geen weeen in bad kunnen opvangen, omdat deze kamer bezet was. Maar we hadden wel een eigen douche, dus dat was ook prettig.
Bij ons kwam de verpleegkundige elke (geloof ik) 30 min de dosis hoger zetten en maakte dan even een praatje. Zodra de weeen sterker werden, zijn ze continu bij mij geweest (op een kop koffie / toilet pauze na). De klinisch verloskundige kwam bij 10 cm ontsluiting.
Ik heb de inleiding als "prettig" ervaren, in zoverre het prettig kan zijn.

De inleiding zelf als vreselijk ervaren maar wat zijn wij (mijn partner en ik) goed verzorgd in t ziekenhuis zeg, alleen maar lof voor t personeel. Erg zorgzaam en vriendelijk allemaal stuk voor stuk. T zal vast per ziekenhuis verschillen. Ik zag ook echt op om ingeleid te worden omdat t dan een medische bevalling zou worden en mijn verloskundige er dus niet bij zou zijn. Uiteindelijk is dit mij alles meegevallen. Gedurende de dag elk half uur verpleegkundige die langs kwamen en af en toe een klinisch verloskundige. Toen ik mocht gaan persen kwam de gynaecoloog.

Ik ben 3 keer ingeleid. En de eerste keer Albert vervelend ervaren. Idd ook aan ons lot overgelaten. Er werden dingen beloofd en niet waar gemaakt, enz. Achteraf uitgebreid besproken dat ik mij ongehoord heb gevoeld en dat ik het op deze manier echt niet nog een keer mee wilde maken.

De 2e keer moest ik helaas weer ingeleid worden vanwege de hoge bloeddruk… De begeleiding was in ieder geval een stuk beter, maar ik bleef gespannen vanwege de 1e ervaring. Maar uiteindelijk een redelijk vlotte bevalling gehad zonder al te veel gedoe. Ik moest vanwege de hoge bloeddruk nog wel een paar dagen blijven ter observatie.

Bij mijn laatste bevalling, die weer ingeleid moest worden. Omdat ik op de 41.4 weken zat… Heb ik ervoor gekozen om voordat zowat gingen doen een ruggenprik te laten zetten. Ideaal! Heerlijk ontspannen gelegen, tot ik merkte dat ik moest poepen. Daardoor wist ik dat ik volledige ontsluiting had. Verloskundige erbij laten roepen en na 3 keer persen was ze er! En waar ik na eerdere bevallingen ter observatie nog een paar dagen in het ziekenhuis moest blijven, liep ik nu zelfstandig weer naar buiten. Echt ideaal, voor mij de beste ervaring ooit. (Ik mocht dan alleen niet meer lopen, douchen of in bad zitten. Maar door de ruggenprik was dat ook niet nodig)

Dank je wel voor jullie ervaringen! Goed om te horen dat het hier waarschijnlijk echt wel heel anders gaat. Ik ga navragen in het ziekenhuis hoe de begeleiding hier is.

Terug
Bovenaan