twijfel (lang verhaal)

Goedemorgen allemaal,

Zit met een enorm dillema. Ben niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn, maar wil het toch eventjes kwijt.
Ik geef mijn zoontje van ruim een maand afgelofde moedermelk met een flesje. Aan de borst is niet meteen gelukt en na veel frustraties in de eerste twee weken en een ondervoed kind, ben ik overgestapt op volledig kolven. Dae borst is ook geen optie meer, dat is ook niet mijn dillema.

Ik kolf nu zo'n 6 a 7 keer per dag en dat duurt ongeveer drie kwartier per keer. Het lijkt ook steeds langer te worden aangezien mijn mannetje natuurlijk steeds meer gaat drinken. Hij groeit als kool en is een blije baby. Maar moeders gaat er langzaamaan aan onderdoor. Vooral nu mijn man weer werkt en niet meer de nachtvoeding en overdag een paar voedingen kan overnemen. Ik heb wel genoeg melk en overdag vind ik het best te behappen. Maar rond een uur of 7, dan begint ook het huiluurtje van mijn zoontje, zit ik standaard een potje mee te grienen van de vermoeidheid. Ik heb ook tijdens het kolven constant hoofdpijn en ook last van mijn bekken. Heel vreemd. Dat bevordert het een en ander ook niet.

Ik denk er dus aan om toch kv te gaan geven. Maar, vind dat ook heel egoistisch van mezelf. Zijn er moeders die rond deze "leeftijd" ook zijn overgestapt en wat zijn jullie ervaringen? Welke voeding ga je dan geven. Waarschijnlijk moet ik dat ook met het cb bespreken. Voelden jullie je ook zo schuldig? Ben zo bang dat ik spijt ga krijgen.

groetjes van een beetje radeloze moeder.

 
hai Mara
Er is waarschijnlijk niemand die tegen je zal zeggen dat je moet stoppen met moedermelk geven, ik zal dat ook niet doen maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen.De eerste maand was vreselijk voor mij het is een beetje hetzelfde verlopen als bij jou op een gegeven moment tapte ik zowat alleen nog maar bloed (kapotte tepels) ik was vreselijk moe en kon op een gegeven moment alleen nog maar huilen. ook ik vond het vreselijk moeilijk om te besluiten om te stoppen, je wilt je kind toch het beste meegeven. ik had het c.b. gebeld en binnen een uur stonden ze bij mij op de stoep we hebben er lang over gepraat maar eigenlijk had ik zelf al besloten dat het zo niet langer ging. het afbouwen was bij mij binnen een week klaar en mijn dochter geef ik Friso comfort. Het was voor mij een goede oplossing ik begon langzaam een beetje bij te trekken en begon toen pas een beetje te genieten van mijn mooie meid. inmiddels is ze bijna 5 maanden, groeit als kool en is de vrolijkste in huis.
het is een beetje lang verhaal geworden maar hopelijk heb je er iets aan. succes met wat je ook beslist.
groetjes Miranda
 
Doe wat goed voelt. Iedereen weet dat bv het beste is maar wat heeft een baby aan gezonde bv als hij een moeder heeft die gestrest en overspannen is. Ik vind dat een baby dan beter kv kan krijgen met een gezellige mama die vrolijk is en hem kan troosten in het huil uurtje ipv mee huilen.

Als je toch graag bv wilt blijven geven en op nieuw aan de borst leren drinken is voor jullie geen optie. Dan zou ik persoonlijk kijken voor een dubbele kolf. Die zijn duur maar als ik had geweten dat ik zo lang bv zou geven en dan ook regelmatig kolf had ik zeker meer uit gegeven voor een dubbele kolf.
Ik kan me voorstellen hoe vermoeiend het is nu je en kolf en voed en het alleen doet.

Hoe moeilijk het ook is maar kies wat het beste is voor jou en je kindje.

Groetjes joyce mama van Mara 7,5 maanden.
 
Hoi,

Zat tot afgelopen zaterdag met hetzelfde dilemma. Bij mij wou mijn kleine meisje wel uit de borst drinken maar na een minuut of vijf was het huilen geblazen en was het tepel los/vast/los/vast.... Voor mij erg frusterend omdat het erg pijnlijk was. Een uur na de voeding liep ik nog met zere tepels, dit is volgens mij niet de bedoeling van borstvoeding geven, ik zag al op tegen de volgende voeding...
Na zaterdag met een vriendin te hebben gepraat, heb ik ook het besluit genomen om te stoppen met de voeding. Ze is nu negen weken oud, en dit heeft ze dan in ieder geval nog meegepikt. Ik ben het nu aan het afbouwen, en begin er al vrede mee te krijgen om eerlijk te zijn er is een last van me af en je kunt het nu ook eens uit handen geven en je gaat wat makkelijker weg, toch wel ideaal..
Maar het was wel moeilijk om de stap tot stoppen te zetten, succes met je beslissing maar hou ook een beetje rekening met jezelf...
 
Allereerst mijn complimenten dat je alle voedingen afkolft voor je zoontje! Ik weet dat het niet makkelijk is (je hebt eigenlijk de nadelen van borstvoeding én van flesvoeding :)). Ik heb voor mijn oudste ook 5 weken afgekolfd en ik vond het inderdaad vermoeiend. Nu lag zij in het ziekenhuis omdat ze te vroeg geboren was, dus dat speelde zeker ook mee. Toen ze eenmaal thuis was, ging ze gelukkig volledig aan de borst.

Je zegt dat de borst geen optie meer is, maar zou dat toch niet een oplossing voor je probleem kunnen zijn? Want gewoon de borst kunnen geven is echt een stuk makkelijker dan kolven (al was het maar omdat je het liggend kan doen ;-)). Ik ken diverse mensen bij wie dat gelukt is, zelfs toen hun kindje al ouder was dan het jouwe. En er zijn zelfs adoptiemoeders die hun kindje aan de borst krijgen, dus niets is onmogelijk ;-)

Je zou eens je licht op kunnen steken bij een borstvoedingsorganisatie. Ze kunnen je tips geven om eventueel je zoontje weer aan de borst te krijgen, of om het kolven wat makkelijker te maken of als je dat wilt af te bouwen. Misschien kun je ook wel een combinatie van borst en fles gaan geven.

Ik zou als ik jou was de kolfsessies wat inkorten. Drie kwartier is behoorlijk lang en behalve dat het vermoeiend en tijdrovend is, levert het ook relatief weinig op. Efficiënter is wat vaker kort kolven. Kolf bijv. 8 keer per dag een kwartier (hoe vaak en hoelang is een kwestie van uitproberen). Je zal dan al gauw merken dat je in dat kwartiertje evenveel of zelfs meer kolft dan in die drie kwartier. Het voordeel is dat je er per saldo minder tijd mee kwijtbent en dat het dus minder vermoeiend is.

Misschien kun je je man vragen om een beetje meer bij te springen, bijv. door een nachtvoeding over te nemen. Hij werkt dan wel weer, maar jij ligt denk ik ook niet de hele dag uit te rusten. Het verzorgen van je zoontje en het kolven kost ook veel energie. Bovendien herstel je nog van de bevalling. Jullie zijn nog steeds samen verantwoordelijk voor de baby en als jij het niet trekt, dan heb je zijn hulp hard nodig! Misschien kun je ook proberen het huishouden en andere taken wat makkelijker te maken (bijv. door dubbele porties te koken en de helft in te vriezen, af en toe een pizzaatje met salade … en ook hier kan manlief een bijdrage leveren!).

Wat betreft je hoofdpijn en bekkenklachten is het misschien een goed idee langs de huisarts te gaan. Als je denkt dat het met de borstvoeding te maken heeft, kun je ook een lactatiekundige raadplegen (www.nvl.borstvoeding.nl). En stel je vraag ook eens op het borstvoedingsforum, daar zitten (ervarings)deskundigen die je kunnen helpen! http://www.network54.com/Forum/89719?

Groetjes,
Pauline
 
Hoi Mara,

Ik ken het prbleem. Ik heb namelijk 2,5 maanden gekolft. Omdat ik borstvoeding wilde blijven geven en die kleine veel te ongeduldig was, en ik ontzettende kloven had ben ik over gestapt op kolven. Bij mij duurde het heel lang vooordat ik dehoeveelhedi afgekolfd had. Ik ging er ook aan onderdoor. Je bent de hele dag bezig met voeden. Ik ben na deze maanden overgestapt op fv. Heerlijk was dat. Op het CB waren ze het er niet zo mee eens, borstvoeding is het beste en hij groeide er toch goed op........
Ik had besloten om te stoppen, mijn man zei het al een paar weken dat ik er doodmoe van werd.
Toen ik overging op fv ging voor mij de wereld open, en ook voor Akim.
Ik kreeg weer wat meer tijd tussendoor en ik dacht niet de hele dag o, ik moet wel voldoende hebben, dus ik zal maar vast gaan kolven.

Ik vind het fantastisch van je dat het het doet, en je kleintje mag heel trots zijn op mama!!! Ik weet wat het is....
Maaaaarrr er gaat echt een werled voor j open, wanneer je een aantal flesvoedingen gaat geven. Je kunt het om en om doen. Alleen let er wel op dat je regelmatig nog kolft om ontstekingen tegen te gaan, en om voldoende voeding te kunnen blijven produceren.

Veel suc-6 maar zeker ook veel plezier met jullie kleine!!!

groetjes
 
Beste Mara,

Net zoals bij jou bestonden mijn eerste weken kraamtijd uit kolven, voeden, huilen, kloven en steeds grotere vermoeidheid. Mijn wereldje bestond uit voeden, ik was kapot.

Ondanks dat kon ik maar geen besluit nemen. Stoppen? Doorgaan? En o jee, dat Schuldgevoel.
Ik heb het een maand volgehouden. Na de zoveelste candida en weer-bijna-borstontsteking hakte ik de knoop door: stoppen. Het voelde even raar, maar wow, wat een heerlijkheid. Net zoals bij Vivian (hierboven) ging de wereld voor me open.

Ik kreeg rust, mijn kindje kreeg rust en sliep beter. Eindelijk werd mijn kraamtijd ook Leuk.
Dat schuldgevoel verdween snel. Zo'n happy family is ook veel waard.

Je vroeg op wat voor voeding je kunt overstappen: omdat ik zelf een voedselintolerantie heb, adviseerde mijn lactatiekundige om hypo-allergene voeding te geven.

Stoppen met bv hoeft voor jou natuurlijk niet de beste keuze te zijn. Laat je niet gek maken, doe wat je gevoel je ingeeft en wees lief voor jezelf.

Sterkte,
Mireille
 
Bedankt voor jullie reacties. Deze week heb ik een afspraak bij het cb en daar zal ik het ook bespreken. Er moet in ieder geval iets gebeuren, dat is duidelijk. Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes Mara
 
Terug
Bovenaan