Twijfel over het geven van borstvoeding, kolven enz.

A

Anoniem

Guest
Vorig jaar bevallen van een gezonde zoon en vol enthousiasme begonnen met het geven van borstvoeding. Ik was van plan om minstens een half jaar zelf te voeden.
In het begin kwam de voeding redelijk op gang alleen bleek al snel dat mijn zoontje mijn tepels niet goed kon pakken i.v.m. de platheid/teruggetrokkenheid van mijn tepels. Dus al vrij snel overgegaan op tepelhoedjes.
Op zich geen probleem. Tot mijn zoontje met 5 weken erg begon af te vallen. Kennelijk had hij aan de borstvoeding niet genoeg. Ik had al een tijdje dat gevoel dus was al begonnen met kolven. Ik was driekwartier bezig met een handkolf om er een beetje uit te krijgen maar het hield zeker niet over. Hij spuugde daarnaast ook veel en hield de hoeveelheid die hij nodig had om te groeien niet binnen. Ik denk dat mijn melk weinig voedingstoffen bevat heeft.
Ik ben de eerste in de familie die uberhaupt borstvoeding heeft kunnen geven want bij mijn moeder, haar zussen en mijn oma lukte het allemaal niet.

Nu ben ik 13 weken zwanger van de 2e die ik op zich de borstvoeding wel gun maar ik zie zo op tegen dat gehannes. Ik heb geen extra warme gevoelens bij het geven van borstvoeding, hou evenveel van mijn kindje als het lekker bij mij op schoot een flesje krijgt. Ben bang dat ik weer met tepelhoedjes moet gaan klooien, puur vanwege de vorm van mijn tepels en dat het misschien daardoor komt dat de eerste te weinig binnenkreeg.

Ik zit nu te twijfelen of ik uberhaupt moet beginnen, voor mijzelf hoeft het totaal niet, ik zou het puur doen i.v.m. de afweerstoffen die in de bv zitten en die ik mijn kindje wel graag wil meegeven. Mijn idee is nu om eventueel een electrische kolf te huren/kopen en het zo te proberen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me tips geven?

Groetjes,
Nienke

Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. De vorm van je tepels is natuurlijk nog hetzelfde dus je zult wsc weer moeten klooien met tepelhoedjes. Kun je met tepelhoedjes direct voeden of moet je dan afkolven en dat voeden??? Want als je moet kolven en voeden ben je wel erg veel tijd kwijt ( je moet zelf ook nog slapen ). Als je kindje niet goed kan zuigen zal de productie ook tegen vallen dus dat is al obstakel 2, weinig voeding. Bij je vorige had je een kz gehad en dat stimuleert de BV ook niet. Bij een vaginale bevalling komen er hormonen en stoffen vrij die de Bv op gang zettten volgens mij. Met kz mis je dat en misschien viel de productie daardoor tegen. Alhoewel dat maar de vraag is natuurlijk.

Ikzelf heb toen de eerste week een elektrische kolf gehuurd. Als je daar 2 kolven bij gebruikt kun je beide borsten tegelijk afkolven. Op zich gaat dat wel snel maar het blijft gehannes. Misschien is het een idee om het een week of paar weken te doen en daarna te stoppen. Heeft de kleine toch die eerste voeding binnen. Het moet wel te doen blijven natuurlijk, ook voor jouzelf. Als het niet wil, dan wil het gewoon niet. Jezelf volledig uitputten heeft ook geen zin.

Mijn eerlijke mening......wanneer je zulke gemengde gevoelens hebt over het geven of het niet geven van bv, moet je er niet aan beginnen.....
Natuurlijk is het het beste wat je kindje kan krijgen, maar flesvoeding is tegenwoordgi ook ontzettend goed....en waarom gaan hanessen als er een prima alternatief is....

Zelf had ik met mijn eerste hetzelfde als bij jou. Wel begonnen van alles geprobeerd ook tepelhoedjes en kolven, maar ook mijn zoontje viel te veel af en ik had gewoon niet genoeg voeding voor hem...( 5 maanden geprobeerd)
Met mijn dochter heb ik het weer geprobeerd, maar hetzelfde probleem dreigde te ontstaan en daarom ben ik met haar binnen een week al overgestapt op de fles en ze doet het prima!!! Ik heb overigens ook geen negatieve dingen gehoord, het is altijd je eigen beslissing.

Groetjes Hanneke

Tja in tegenstelling tot mijn voorgangster zeg ik dus: bij twijfel altijd beginnen.... stoppen kan altijd nog!

Bij mijn oudste was ik ook volle goede moed begonnen met als doelstelling minimaal een half jaar te voeden. Dit verliep allemaal anders dan gedacht (zhuis bevalling, opname op de kinderafdeling, 80 verschillende adviezen die ongtwijfeld allemaal goed bedoeld waren, maar niet echt hielpen, ook tepelhoedjes die snel aangepraat werden, kolven etc etc) en ook hij kwam niet al te denderend aan. Nooit volledig bv kunnen geven en met 7 weken volledig over op de fles.

Toen ik zwanger was van de jongste geen moment getwijfeld: we gaan het weer proberen. Deze keer ook info bijeenkomsten bijgewoond bij een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (namen en nummers zijn te vinden op internet). Doelstelling weer minimaal een half jaar en als het enigszins zou kunnen een jaar, dus zonder kv de dreumestijd in. Na dat jaar zouden we wel zien.

Baby 2 kwam op de wereld en lag snel aan de borst, ik had echt een super kraamhulp die me geweldig heeft bijgestaan in de kraamweek en het bleek al snel dat de oudste nooit goed heeft aangelegen en dus ook nooit goed de tepel gepakt heeft (of eigenlijk de tepelhof, want alleen de tepel is te weinig). In de loop van die week kwam ik nog meer dingen tegen die bij de oudste absoluut hebben bijgedragen aan het mislukken van de borstvoeding..... en nu liep het als een trein!!!

Ja met 4 maand kwamen we in de 4 maanden dip (die heel gebruikelijk is bij bv kindjes, dan is de groei niet meer zo explosief en das maar goed ook, maar wel reden tot twijfel aan je voeding etc etc helemaal als een CB daar bovenop springt terwijl ze beter zouden moeten weten) maar we zijn door gegaan.

Ik was inmiddels nog gedrevener omdat hij een koemelk allergie bleek te hebben en ik volgde een koemelkvrijdieet. Hij bleef lekker groeien op de bv, na 6 maand kwam er steeds meer bijvoeding bij en dat jaar hebben wel glansrijk gehaald en dat had ik na de ervaringen met de oudste echt nooit durven dromen.

Dus ik zou zeggen: lees je in, laat je voorlichten en geef bij je kraambureau aan dat je iemand wilt die echt verstand heeft van borstvoeding en geeft het een kans. Elk kindje is anders  en zoals gezegd: stoppen kan altijd nog, dan heeft je kindje in elk geval dat o zo waardevolle colostrum binnen gehad!!!

groetjes,
Marije

ik vind het al knap dat je deze discussie wilt starten, want er zijn zoveel tegenstrijdige antwoorden...
Ik had er totaal geen goed gevoel bij om bij de eerste dat gehannes aan mijn borsten te hebben, maar tegen mijn eigen wil in toch even een poging gedaan om anderen te vrede te stellen.
Maar ik genoot niet van ons kind...zag alleen maar tegen die voedingsmomenten op.
Ben gauw overgestapt naar de fles en werd al gauw een relaxte gezellige mama.
Dus ik ga het NIET meer doen bij de tweede , wat de rest ook zegt.
Ik ben meer waard als een lieve ontspannen mama , dan zo'n gestreste ...
Maar doe gewoon wat goed voor je voelt...laat je eigen gevoel spreken en niet wat heel je omgeving van je verlangt.

Hoi,

BV is bij mijn eerste kind ook niet lekker gegaan (pijn, pijn, pijn), ondanks alle goede voornemens en het vele inlezen en bezoeken van informatiebijeekomsten. Het voelde alsof ik faalde toen ik opgaf, ik vond het heel erg. Ik had immers geleerd dat BV lukt als je je maar genoeg ervoor inzet (daar denk ik nu heel anders over).  Voor mezelf was stoppen een grote opluchting, maar  het commentaar van anderen viel erg zwaar op mijn (nogal labiele) schouders.

Toen mijn zoontje kwam ben ik weer begonnen met BV.  Met het idee dat als het me niet zou bevallen ik direct zou stoppen. En dit keer ging het aanleggen wel goed, ik had minder pijn dan bij de eerste, maar mijn zoontje had niet genoeg! Hij wilde de hele dag door drinken en ik lag alleen maar duizelig op  bed. Ik viel kilo's per dag af en kon het er niet bijeten. Toen ben ik weer overgestapt op KV. De VK was boos! Ging BV goed (ik had genoeg melk dat wel ja)  ging ik stoppen! Weer een schuldgevoel maar gelukkig minder dan de eerste keer. Ik had immers ook nog een kleine meid van 13 maanden om voor te zorgen! En in de staat waarin ik verkeerde ging dat echt niet meer.

Mijn houding tegenover BV is nu best negatief. Ik ben niet echt gesterkt in mijn ervaringen, helaas. Mocht er eens een derde komen dan zal ik toch weer starten, al is het maar voor de eerste dagen, het colostrum, daar geloof ik wel heilig in. Maar of ik ooit een moeder wordt die een jaar BV redt? Ik denk het niet. Ik moet eerlijk bekennen dat het ontzwangeren pas start als je stopt met BV. Na een week of 2-3 sta ik weer volledig op de rails.

Succes met je keuze, en schaam je niet als je het niet wilt doen! BV is misschien beter maar het alternatief is niet slecht. En de voordelen van BV wegen niet op tegen de negatieve gevolgen van een gestreste moeder.

Groetjes,
Ingeborg

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Echt schuldig heb ik me niet gevoeld over het stoppen met de borstvoeding met 5 weken bij de eerste, ik voelde me inderdaad stukken beter toen ik eenmaal gestopt was en ik geloof dat ik stellig genoeg was dat niemand het in zijn hoofd gehaald heeft om me een schuldgevoel aan te praten. Bij de VK waren ze deze keer ook erg reeel, ik heb er dan nog een van 1,5 en flesvoeding is ook goed.
Ik zit er wel aan te denken om eens een gesprek aan te gaan met een lactatiedeskundige, gewoon om te zien of daar nuttige tips uitkomen. Aanklooien als het niet lekker gaat, ga ik zeker niet doen. Het loopt of het loopt niet er is voor mij geen tussenweg meer dat heb ik vorige keer teveel gedaan. Ook tepelhoedjes heb ik eigenlijk geen zin meer in, er is gebleken dat mijn borsten daar gewoon niet genoeg voeding voor hebben want ze worden nooit echt gestimuleerd. Eigenlijk weet ik het gewoon nog steeds niet, bah...

hallo meid

Goh wat toevallig ik had echt bijna het zelfde probleem, heb nu een dochtertje van 5 jaar en ben nu 12 weken zwanger van de tweede
ik heb 1 ingetrokken tepel en heb met de eerste ook vreslijk veel gedoe gehad ze bleef maar afvallen en de dokter maar gewoon doorgaan tot ik ging kolven gewoon groen water vreslijk
diezelfde dag flesvoeding gegeven toen was ze ongeveer 6 weken en ze groeide huilde niet meer en was een heel ander kind.
ik zat nu ook te twijfelen alleen trek ik me nu niks meer van anderen aan.
Ik ga het gewoon proberen lukt het niet ga ik over op de fles zorg dat ik al fles voeding in huis heb.
ik wil het toch proberen dus we zien wel.
heel veel succes in het maken van je beslissing
groetjes

Terug
Bovenaan