Twijfel, spijt, onzeker

Enige tijd ben ik mama geworden van ons eerste kindje.

Soms twijfel ik kunnen we dit financieel wel aan. Redden we het wel of moeten we straks huis verkopen en gaan huren.... geen idee wat de kleine eigenlijk kost

Ook mis ik mijn vrijheid waar ik eerst zo eens even iets ging doen viel ik me nu aan huis gekluisterd.

Ben ik wel een goede mama mijn vriendinnen tutten de hele dag als ze gaan winkelen kopen ze super veel voor de kleine die dingen doe ik allemaal niet

Ik kijk en vergelijk prijzen en koop pas als ik goeie prijs vindt doe ik mijn kind te min?

Ik hou van de kleine
Liefst stop ik met werken en ben ik iedere dag bij hem maar financieel is dit niet haalbaar aangezien ik de kost winnaar ben.

Soms vraag ik me af hoe doen mensen dat 1 ouder werkt in een winkel 3 kinderen koopwoning en redden het makkelijk waarom ben ik dan zo onzeker

Beste johanna,
Die onzekerheid die jij hebt is logisch. Het is allemaal nieuw. Ik was ook erg onzeker wat het financieel ging doen. Uiteindelijk is het me reuze meegevallen. Ik ben ook iemand die veel met prijzen vergelijkt. Niks mis mee vind ik. Zolang je kleine genoeg liefde en knuffels krijgt doe jij je kind echt niet te min. Een kind hoeft echt niet om te komen in speelgoed knuffels kleding etc. Je hebt inderdaad nu een ander leven als voorheen en daar zul je misschien nog een weg in moeten vinden, dit komt echt wel goed dat geloof ik wel. Hopelijk hebbje hier iets aan. 

Groetjesss

Beste Johanna,
Ook ik begrijp je heel goef hoor! Je hoeft je daar echr niet onzeker over te voelen.
Vandaag bijvoorbeeld, loop ik de bartsmit in en wil een babyspeeltje kopen, veel duurder dan bijvoorbeeld dezelfde babyspeeltjes van de action. Ben dus ook weer met legen handen eruit gelopen. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat het gewoon niet klopt.
En zo heb je dat ook met kleding en spulletjes. 
Ik hou zielsveel van mijn zoontje, nu 6 maanden, en heb de hele wereld voor hem over. Inderdaad mijn leven is 360 graden omgedraaid, leef een totaal ander leven dan dat ik gewend ben, maar zou het voor niks in de wereld verruilen. En ja, af en is het wel eens zwaar..
Maar ik denk dat alle mama's wel afvragen of zij een goede moeder zijn. Ik zat er laatst mee dat ik vond dat ik te weinig met hem speel. Dus echt met hem bezig zijn. Maarja, je hebt ernaast ook gewoon je huishouden en je werk wat je erbij doet. Zo moet je een middenweg erin vinden.
En zeker niet gaan vergelijken met een ander!!! Elk huisje heeft zijn eigen kruisje. Zo kan iedereen er leuk en vrolijk en goed uitzien, of wat jij zegt, van alles kopen voor de kleine, maar ook zij hebben achter de schermen hun dingen! 
Je doet het goed hoor! Zeker niet aan twijfelen! En over prijzen vergelijken, dat is gewoon slim met je geld omgaan :)
Groetjes

Zeker wat betreft financiën is er niks mis mee prijzen te vergelijken.  Doen veel moeders denk ik wel. Lang leve marktplaats! Of ik nou wel of niet iets nieuw kan kopen kijk ik eigenlijk altijd eerst de op mp. Vooral voor kleertjes en speelgoed. En scoor daar de mooiste (merk/dure) kleertjes voor een habbekrats! En met melk poeder ook. Waarom die dure nutrilon? De productie ervan is zo streng gereguleerd dat er geen verschil in zit in de merken.

En je zit ook nog volop in de hormoon verandering dat je gedachten/onzekerheden ook nog wellus een loopje met je nemen! Toen mijn zoontje bijna 1 was voelde ik me qua hormonen weer als vanouds. 

Hoi Johanna,

De manier waarop jij je berichtje schrijft geeft mij het gevoel dat je een super lieve en goede moeder bent! Een kindje verandert je leven, het is echt niet erg dat je het op momenten zwaar vindt om daar je draai in te vinden... Soms is het ook even niet leuk!
Het beste is om je niet met anderen te vergelijken. Iedereen laat zich van zijn beste kant zien, waardoor het altijd lijkt alsof het bij een ander veel makkelijker en leuker gaat. Dat is echt niet zo... Bekijk alleen je eigen situatie en bedenk wat je kunt ondernemen om het zo te maken dat jij het ook naar je zin hebt. Je voelt je aan huis gekluisterd, zoek anders in jouw buurt naar een moedergroep. Daar kun je met je kindje naartoe met moeders en kinderen van dezelfde leeftijd, lekker kletsen en advies met elkaar delen.
Of een ander voorbeeld is: moeders informeren moeders, waar je een soort moedercoach kunt vinden. Niet omdat je dat met opvoeden nodig zou hebben, maar voor de persoonlijke aandacht, zodat iemand ook jou mentaal een beetje kan steunen en zodat je even iets anders kunt doen dan thuis zitten met je kindje. Moeders informeren moeders

Wat anderen ook al zeiden: een kindje heeft echt niet veel nodig aan materiele zaken!! Maak je geen zorgen dat je niet genoeg mooie spullen voor hem/haar kunt kopen. En laat je niet gek maken als andere mensen dat wel doen. Je kunt op marktplaats en in kringloopwinkels echt nog hele leuke dingen voor een prikkie krijgen, als je iets nodig hebt. :)

Heb je hier wat aan?
Liefs!

PS. Dat je aan huis gekluisterd bent wordt steeds minder! Het is niet voor eeuwig :) Je kindje wordt groter, blijft langer wakker, kan mee op pad en lekker spelen met andere kinderen... 

Dank jullie voor de lieve berichten! 
Hier heb ik echt wel wat aan en geeft me flink wat steun.
ik ben iemand die echt op het geld zit en veel spaart en het echt moeilijk vindt geld uit te geven.
ik heb intussen ook mer vriendinnen gesproken en ineens blijkt dat niemand zo een roze wolk had als wat ze zeiden....
zo jammer eerst zo schijn verhaal en als je er zelf doorheen zit hoor je pas van andere hoe het zit. Ik heb iedere week een dip ben ik wel goed genoeg had ik wel een kindje moeten krijgen kan ik er wel voor zorgen. Zeker omdat de kleine bij mij niet in bed wil slapen alleen in mijn armen soms voelt het alsof ik iets mis. Mijn man legt de kleine in bed en slaapt ik leg in bed en krijsen. 

Terug
Bovenaan