Twijfel tweede kind

<p>Hoi allemaal, <br /><br />Ik weet dat ik niet de enige ben en dat 'mijn topic' meer een gevoel is dan een advies die je van iemand zou moeten krijgen maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen. Ik ben nu 39 jaar en heb een kind van ruim 1,5 oud. Zowel mijn partner als ik (ik iets meer dan hij) twijfelen of we evt. voor een tweede kind willen gaan. Alle voor- en tegens komen voorbij; leuk voor het eerste kind, voelt completer, leuk alles nog eens mee te maken, als het maar wel gezond is, we hebben nu een kind die 't allemaal vrij goed doet, meer eigen tijd, makkelijker om reizen te maken...<br />Kortom van alles! Gezien mijn leeftijd wil ik niet nog even 3 jaar nadenken... Zijn er meiden die dit herkennen? Ervaringen kunnen delen?</p>

Je twijfel begrijp ik zeker, en ook dat heen en weer gaan tussen allerlei voor-en tegens. Zelf meer voor een evt 3e en niet zozeer voor een 2e. Daar was onze wens zo groot voor dat we er vrij snel alweer voor gegaan zijn. Denk dat je voor jezelf moet nagaan hoe groot de wens is en dat dat de doorslag kan geven. 

Hier precies zo! Ik ben 38 en heb een dochter van bijna negen weken. Ik ben zelf zo blij met mijn zus en ook mijn vriend heeft een goede band met zijn zus. Vooral voor mijn dochter zou ik het graag willen. Bovendien had ik een hele makkelijke zwangerschap en ook de bevalling viel me goed mee. Ik ben alleen wel tot twintig weken bang geweest dat er iets niet in orde zou zijn. En ik wil ook niet ‘te veel willen’. Stel dat we een kindje mer beperkingen krijgen dan heeft dat ook zijn weerslag op onze dochter. En wat als we een tweeling krijgen? Wij zijn er dus ook nog niet uit, hoewel het voor mij nu nog niet compleet voelt.

Hier ook in tweestrijd. We hebben er al 2. Ik heb altijd gezegd dat ik een groot gezin wil. Nu zit ik heel erg te twijfelen of we het niet beter zo kunnen laten. Mijn tweede zwangerschap was zwaar en de bevallingen waren ook zwaar. Ik weet niet of mijn bekkenbodem nog wel een derde aan zou kunnen. Daarnaast kan mijn man het niet echt aan. Sinds de tweede er is, merk ik veel verschil in zijn gedrag. 

Lastig he...
Ik ben 2.5 week terug moeder geworden van mijn tweede dochter. Mijn oudste dochter wordt in oktober 2 jaar.
Ik heb 2x een makkelijke zwangerschap gehad, maar toch heb ik die 2e zwangerschap wel als zwaar ervaren met nog een kindje van 1 jaar erbij. Je kunt gewoon niet alle rust pakken die je nodig hebt.
Toch vind ik, nu mijn tweede kindje geboren is, het allemaal heel relaxed gaan! Het voelt gewoon veel completer en makkelijker dan met 1 kindje, heel gek. Nu is de baby ook heel makkelijk, dat scheelt natuurlijk heel veel. 
Ik was serieus soms drukker met 1 kind, dan nu ik er 2 heb. Mijn oudste dochter is ook ineens een grote zus, ze is heel lief voor de baby, wil bij alles helpen en kan ineens heel goed zelf spelen. Bizar wat een omslag zij heeft gemaakt.
Dus nouja, hier een positief verhaal... ;) Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en ben ern gelukkige mama met 2 kindjes!
Toen ik zwanger was, heb ik me wel heel vaak druk gemaakt over hoe het zou moeten met 2 kleintjes.. ik lag er soms wakker van. Maar achteraf waren dat allemaal zorgen om niks! 
Volg je hart!

Ga een week lang voordat je gaat slapen vijf minuten met je ogen dicht liggen en stel je voor hoe je leven is over vijf jaar of tien jaar. Hoe ziet je vakantie eruit, hoe zitten jullie met avondeten aan tafel. Wat voor uitjes maak je, hoe vier je sinterklaas. Denk dan niet aan alle praktische zaken, maar gewoon met je hart. Met hoeveel personen ben je en wat zijn jullie aan het doen en hoe gaat iedereen met elkaar om. Wanneer voelt dat plaatje voor jouw compleet? Misschien kom je tot de conclusie dat je de perfecte situatie al hebt of zit dat  tweede (of derde) kindje er altijd bij. 
Als je dan zeker weet dat een kindje welkom is kan je je zorgen gaan maken over de praktische zaken. En bedenk daarbij dat je waarschijnlijk voor je eerste zwangerschap ook genoeg zorgen en onzekerheden had. 

Terug
Bovenaan