twijfel twijfel

hallo girls

ik wil graag thuis bevallen, alleen iedereen in mijn omgeving raad het me af... en nog een probleem mijn moeder wil er graag bij zijn, ze was er bij mijn eerste ook bij.Alleen toen stond ik er alleen voor. Nu heb ik een vriend al 3 jaar en wil ik het met hem samen doen.
het jammere is dat ze zich zo opdringt en mij schuldgevoel aan praat dat ik haar der zin wil geven.
Of stel ik me aan en moet ik niet zo zeuren, ik weet dat ze het goed bedoeld?!

xxxx nathy

Je zeurt helemaal niet!!

Tis jou zwangerschap, jou bevalling, jou kindje, jou gezinnetje!
Je moeder mocht het een keer meemaken en dat voelde toen wellicht fijn, maar nu wil je het alleen doen (oftewel, samen met je partner), nou dan is dat toch goed? Dan hoeft ze er toch niet nog een keer bij te zijn?
Wellicht moeilijk voor haar te begrijpen, maar op den duur zal ze dit wellicht wel begrijpen!

Dat zal ze gewoon moeten begrijpen, want een bevalling is niet iets wat je zo vaak mee maakt en dat moet vind ik gewoon op de manier zoals jij wilt!
Volgens mij ben jij oud en wijs genoeg om dat zelf te beslissen!
Ze bedoelt het vast goed, maar heb het er gewoon met haar over en dat je punt vast staat en dat je er verder niets over wilt horen, anders heb je kans dat ze het steeds weer naar boven haalt en zo inderdaad jou een schuld gevoel aan praat...

Succes!!

Je moet doen waar je zelf het prettigste bij voelt.
Nu zit je blijkbaar in een andere situatie vergeleken bij je 1e, dus dat moet je moeder ook begrijpen.
Maar goed, ik snap ook best wel dat het moeilijk is om dit te vertellen.
Succes er mee...

Ik wil ook graag thuis bevallen. Waarom raadt iedereen het jou af dan?

Enne, het is inderdaad jouw zwangerschap, jouw kindje en jouw bevalling (en een beetje van die van je vriend). Dus jij beslist hoe of wat....
Ik snap wel dat het moeilijk is je moeder teleur te stellen. Dat heb ik ook. Ik heb altijd gezegd dat mijn moeder bij mijn bevalling mag zijn, maar mijn man wil het graag met z'n tweeën doen. Ik respecteer zijn eerlijkheid en nu doen we het met z'n tweetjes. Ik kan ook snappen hoe het voor hem voelt als mijn moeder erbij is.

Liefs,
Kim

Daar sluit ik me bij aan. Het is moeilijk om schuldgevoel voor jezelf uit te sluiten, maar van een afstand kan ik zeggen dat er geen reden voor is. Het is ook belangrijk dat jij je op je prettigst voelt tijdens de bevalling. Het is al zwaar genoeg. Misschien dat je haar nog een keer extra kan aangeven dat je het heel fijn vond dat ze er de eerste keer was en dat dat bijzonder was en dat je haar zeker ook niet te kort wil doen, maar dat het nu iets van jou en jouw vriend is, waar jullie je samen op willen richten. Kun je een alternatief bieden? Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat zij als eerste hoort als het kindje is geboren en er het eerste bij mag zijn? Iets positiefs in het vooruitzicht stellen helpt soms.

Ook qua thuis of zk bevalling, moet je doen waar jij je goed bij voelt. Als het algemeen zou worden afgeraden, dan bestond die mogelijkheid niet!

Sterkte met je keuze en je boodschap aan je moeder.

Groet
Tamar

als jij thuis wilt bevallen moet je dat gewoon doen. pas als de vk het echt afraad ivm medische indicatie dan zou ik idd ook in het zh gaan bevallen. maar ongeacht wat andere mensen er van vinden kun jij gewoon thuis bevallen als jij dat wilt.

ik ga het ook lekker thuis doen. voor de tweede keer! tenminste dat is de bedoeling haha de 1e keer ging het heel voorspoedig maar je weet niet hoe het de tweede keer gaat he??

en wat je moeder betreft?? ik heb hetzelfde, bij de 1e is ze er ook bij geweest en toen ik vertelde dat we weer zw zijn zei ze gelijk o deze helpen we ook wel samen op de wereld he meis???
toen zei ik gewoon nou dat moeten we nog maar afwachten misschien wil ik nu er wel helemaal niemand bij hebben alleen mijn partner!! ze sprak een week niet met me tot ik een afspraak had met de vk en ze mee mocht. toen was alles goed. tja ik zal me er niet druk om maken. maar ja het is en blijft toch je moeder he??

veel succes met het vertellen en met het maken van je keuze!

kus inge

Hi Nathy,

Waarom raadt iedereen je de thuisbevalling af? Ik mag niet eens thuis bevallen (eerder een ks gehad), maar ik zou niet in zien waarom het normaal gesproken niet kan. Vaak zegt men: "Dan ben ik al in het ziekenhuis, voor als het toch mis mocht gaan. Dat geeft me een zeker gevoel". Maar in heel veel ziekenhuis is niet 24 uur per dag een gyn aanwezig. Dus stel dat het niet goed gaat, dan moeten ze de gyn bellen en die is ook een 15-20 min onderweg voor hij of zij in het ziekenhuis is. Als je thuis bevalt en het gaat niet goed, dan bellen ze zowel de ambulance als de gyn en kom je tegelijk aan. Dus dat argument kun je nu weg beredeneren.

En je moeder: ik snap dat je het moeilijk vindt. Zou ik ook hebben. Maar je probeer je moeder duidelijk te maken dat je het erg gewaardeerd hebt dat ze er de vorige keer voor je was, maar dat je het nu toch echt met je vriend wil doen. En je hoeft haar natuurlijk niet gelijk te bellen als je gaat bevallen. Of wil je je kindje naar haar brengen? Want dan kan ze niet eens bij de bevalling zijn.

Heel veel sterkte.

Gr. Tamara
(februari mama)

Terug
Bovenaan