twijfel zwanger of niet? pas op met inwendig onderzoek bij HA

Hallo,
Ik wil hier even mijn verhaal delen omdat ik zelf net heb meegemaakt wat een inwendig onderzoek voor effect kan hebben. Ik ben gisteren bij de HA geweest om te laten controleren of ik nu wel zwanger was of niet. Ik had zo'n vaag streepje op de zwangerschapstest dat ik het extra wilde laten controleren door de HA. In plaats van bloedtest of urinetest wat ik eigenlijk verwacht had deed hij een inwendig onderzoek. Maar ook daarmee kon hij me niet vertellen of ik nu zwanger was of niet. Wel kreeg ik daarna enorme buikpijn en gisteravond werden dat krampen gevolgd door licht bloedverlies vanochtend. Het effect was zo heftig dat ik echt denk dat het een miskraam kan geven. Voor mij zal het waarschijnlijk niet veel meer uitmaken of het krampen doorzet of niet omdat ik inmiddels weer negatief test met dezelfde test die eerst positief was. Blijkbaar is het toch al eerder misgegaan. Maar omdat er hier zoveel meiden zijn die twijfelen of ze zwanger zijn of niet, wilde ik waarschuwen voor zo'n inwendig onderzoek. Als er nog meer huisartsen zijn die daarmee willen controleren of je zwanger bent: vraag dan om bloedtest of zelfs een echo, veel betrouwbaarder en veel minder risico op een miskraam! veel geluk allemaal en hopelijk veel gezonde zwangerschappen.
groetjes, Marian

Meid wat een verhaal. Maar weet je zeker dat het van het inwendig onderzoek is? Dan zou ik dit melden. Ik neem aan dat artsen toch voorzichtig zijn bij het doen van inwendig onderzoek bij mogelijk zwangere vrouwen??
Normaal gesproken krijg je een miskraam omdat er een fout is opgetreden bij de celdeling. Volgens mij is dit bijna niet mogelijk door inwendig onderzoek, hoor of hij moet zo wild tekeer zijn gegaan??
ook omdat je test nu al negatief is. Meestal is er dan sprake van een vroege miskraam. Ik heb het zelf ook gehad. Een hele lichte test, waardoor ik me er helemaal niet zeker van voelde.... een paar dagen later kreeg ik bloedverlies en een negatieve test. Dan is het al direct in het begin fout gegaan. Dan ben je net over tijd en wel zwanger, maar het wordt ook al weer direct afgebroken. Moeilijk is dat! Net hoop en dan ineens is het over!

Meid, veel sterkte met het verwerken. ik zou er wel melding van maken bij de huisarts, want als hij de oorzaak is zou ik er heel heel boos en verdrietig over zijn en een andere huisarts zoeken.

Sterkte hoor, xxx

Ik zie het belang van een inwendig onderzoek ook niet zo hoor!
Het heeft nog geen eens zin om zo vroeg een echo uit te voeren, wat zou hij dan meer kunnen zien?
Heeft hij je verteld waarom hij dit deed en wat zijn conclusie was?

Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk ook dat het al eerder mis was met de zwangerschap en dat ik daarom nu weer negatief test. Maar dat is weer niet de oorzaak van die krampen, die zijn echt veroorzaakt door dat onderzoek. Er is best hard op m'n buik gedrukt en rond de baarmoedermond om te voelen of de baarmoeder vergroot was. Het effect was hetzelfde als het "strippen" van de vliezen om een bevalling op gang te brengen. (dat heb ik laten doen toen ik bijna 42 wk zwanger was van m'n zoon) toen ging de baarmoeder ook samentrekken en dit onderzoek had hetzelfde effect. Daarom wilde ik toch even anderen die ook twijfelen waarschuwen, omdat ik denk dat het toch een risico is.
De HA van mijn moeder heeft gezegd dat hij nooit inwendig onderzoek doet om een zwangerschap vast te stellen, juist vanwege dit risico! Ik zal het zeker melden bij mijn HA zodat hij bij een volgende patient hopelijk een andere methode kiest. Uiteindelijk kon hij niet eens zeggen of ik wel of niet zwanger was, ik moest maar twee weken wachten en dan nog eens testen! Dat had hij dan ook meteen wel kunnen adviseren!
Hoe is het bij jullie nu?, zwanger of nog niet?
groetjes, Marian

hoi marian,
het zou mij ook niet verbazen als dat onderzoek je krampen zou hebben veroorzaakt. ik heb vorige week een simpel uitstrijkje laten doen (ben niet zwanger). dat werd gewoon heel voorzichtig en rustig gedaan, maar ik had de rest van de dag toch buikpijn en lichte krampen.
het lijkt mij als je baarmoeder aan het werk is met een zwangerschap (of toekomstige miskraam), deze er ook gevoeliger voor kan zijn.

ik vind het ook maar raar dat je geen ander onderzoek gekregen hebt. hij had je ook voor een inwedige echo door kunnen sturen. die is volgens mij wat minder ruw dan een echt onderzoek..... kan je trouwens niet visueel zien of de baarmoedermond dicht zit of niet?

sterkte met alles!!!

wat een verhaal zeg.
vind het dom van zo´n arts.
ik had pijnlijke borsten en wilde de mirena eruit halen.nou mooi niet he.ik mocht weer naar huis.hij ging helemaal niet bij me baarmoeder komen.hij zei :mocht het zijn dat je door de mirena zwanger bent ,maak ik alles kapot daar binnen.
zal best willen weten waarom hij deze keus heeft gemaakt.
je vertrouwd zo´n arts je staat machteloos op dat moment.

gr marjan

Terug
Bovenaan