Twijfels 2e kindje???

Hoi meiden,

Nou de titel zegt het al een beetje, ik heb dus een beetje twijfels over een 2e kindje.
De 1e zwangerschap is geen super zwangerschap geweest. Zat vanaf de 8e week al in de ziektewet vanwege rug en bekkenklachten. Na de bevalling heb ik erg veel last van mijn rug en bekken gehouden. Ben al bij een chiropracter geweest, maar dat heeft niet veel geholpen.Tijdens de zwangerschap ben ik al bij de fysio geweest en kreeg alleen maar oefeningen die ook niet  geholpen hebben.  Elke dag heb ik nog last van mijn rug en als ik lange stukken heb gewandeld, last van m'n bekken.
Nu willen we straks heel erg graag voor een 2e kindje proberen, maar ik ben bang voor mijn rug. Ik ben bang dat ik dan dus nog erger met mijn rug kom te zitten en dat ik dan straks helemaal niks meer kan. Ik pieker soms allerlei doemsenario's en tja maak me er soms zelf bang mee. Wat als mijn rug dan erger wordt, hoe moet dat dan verder met alles, wordt het misschien wel zo erg dat ik bedrust moet houden, hoe moet dat dan met yordi en met ons hondje of is het misschien beter voor mijn rug/lichaam om maar niet voor een 2e kindje te proberen en alleen gelukkig zijn met yordi enz.

Zijn er nog meer mama's die last van de rug en of bekken nog steeds hebben??
En wat hebben jullie er aan gedaan??
Kan iemand mij tips geven

Liefs marielle

Hoi Marielle,

Ik herken je situatie helemaal! Zelf heb ik ook bijna mijn hele zwangerschap in de ziektewet gezeten. Vooral omdat de bekende "ochtendmisselijkheid" van de eerste drie maanden bij mij de hele zwangerschap door duurde en dus niet alleen in de ochtend... Verder kreeg ik ook steeds meer last van mijn bekken. Doordat ik tijdens de bevalling al uren persweeen had, maar nog niet genoeg ontsluiting én omdat ik na anderhalf uur persen alsnog naar het ziekenhuis moest omdat het niet ging lukken, heb ik ontzettend veel last gehad van mijn bekken. Pas aan het eind van de kraamweek kon ik mijn dochter zelfstandig oppakken, om maar een voorbeeld te noemen. Die heftige bekkenklachten hebben maanden geduurd, waardoor ik nog steeds in de ziektewet zat...
Door oefeningen bij de fysio gaat het wel iets beter, maar ik denk dat het altijd een zwakke plek zal blijven. Met iedere overbelasting (iets heel normaals dat je vroeger zo deed) heb ik ook weer last. Daarom probeer ik zo rustig mogelijk te doen. Binnenkort wil ik Pilates gaan doen, op advies van mijn fysio.
Nu even je vraag voor een tweede kind. Mij is geadviseerd om zeker de eerste twee jaar niet zwanger te worden, ivm met mijn bekken. Als jij zulke heftige klachten hebt, lijkt me dat misschien bij jou ook wel van toepassing. Volgens mijn fysio zou ik na die twee jaar weer ongeveer netzoveel kans hebben op bekkenklachten als ieder ander. Terwijl ik bij een eerdere zwangerschap veel meer kans heb en dan ook nog eens op nog heftigere klachten. Je begrijpt dat dat best schrikken was, hoewel ze eigenlijk verwoordde wat mijn lichaam allang weet... Namelijk dat het voor mij kennelijk heel zwaar is om zwanger te zijn en dat ik een eventuele nieuwe zwangerschap (eerst natuurlijk maar eens zien of het lukt...) niet zo snel weer van mijn lichaam kan verwachten.
Natuurlijk ben ik blij dat ik in ieder geval een kind heb, maar ik heb stiekem altijd wel gehoopt op twee kinderen. En het liefst met niet zo veel leeftijdsverschil. Nu is mijn dochter ook niet de makkelijkste (veel huilen, weinig slapen) dus dat maakt het voor mij extra moeilijk om te denken aan een eventueel broertje of zusje. Het is nu al zo zwaar... Maar goed, dat staat dus los van mijn bekkenklachten.
Ik zou toch nagaan of er voor jou ook niet een advies is om twee jaar te wachten. Dat geeft je voor nu even rust, maar ook de hoop dat het wel weer beter zal gaan. Want als ik bedenk dat mijn lichaam er over twee jaar weer "klaar voor is" geeft dat ook wel hoop.
Veel succes in ieder geval!
Groetjes,
Dory

hoi dory,

Dank je wel voor je reactie.
Ik loop dus niet meer bij de fysio. Ben in mijn zwangerschap 3x geweest en toen hoefde ik niet meer te komen. Ben daarom dus later na de bevalling ook naar de chiropracter geweest. maar dat heeft niet veel geholpen. Ik doe wel alles, maar verneem me rug goed, als ik weer even tot rust kom. als ik even ga zitten of zo en als ik 's avonds op bed ga dan helemaal.
Ik schrok wel even toen ik las dat je 2 jaar moest wachten en dat jou lichaam dan weer klaar voor was. Ik zal dan binnenkort maar eens een afspraak bij de dokter maken en kijken wat hij er van zegt en doet. stiekem hoop ik niet dat ik ook zo lang moet wachten, want het heeft de 1e keer ook één jaar geduurd voordat we zwanger waren. Wie weet of dat nu ook zo is natuurlijk, kan korter of langer duren, dat weten we toch niet, maar dan komt er wel een groot leeftijdsverschil.
Maar goed, eerst bedankt voor je reactie en ik zal dus eerst wel eens een afspraak maken bij de dokter.

Liefs marielle

Terug
Bovenaan