twijfels bij kinderdagverblijf

Ik zit nogal in mijn maag met een probleem. Mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden gaat al vanaf zijn babytijd naar een kdv en heeft het hier atlijd erg naar zijn zin gehad. Wij waren zelf ook altijd erg tevreden over dit kdv. Maar sinds 2 maanden zijn we verhuisd en gaat mijn zoontje naar een ander kdv. En over dit kdv ben ik helemaal niet tevreden. De leidsters zoeken weinig tot geen contact met mij als ouder. Als ik zelf een gesprek probeer aan te knopen praten ze er gewoon overheen of ze tonen weinig interesse.  En als ik het gedrag van mijn zoontje of de dagelijkse gang van zaken op het kdv probeer te bespreken, merk ik dat ze zich heel snel aangevallen lijken te voelen en gewoon dichtklappen. Alsof ze mijn vragen als  vervelend en opdringerig beschouwen. Terwijl ik het gewoon leuk vind om te horen hoe het daar gaat met hem. Van het vorige kdv ben ik gewend dat de leiding interesse toont in het leven dat het kind buiten de kdv heeft en wat het thuis doet en meemaakt. Maar hier lijken ze dat niet te willen weten. En als ik aangeef dat ik iets anders wil klappen ze helemaal dicht, terwijl dat bij de vorige kdv gewoon bespreekbaar was. Laatst besloten de leidsters dat de slofjes van mijn zoontje hem te klein waren (net gekocht) en deden hem deze niet meer aan. Maar dit werd niet met mij besproken. Pas toen ik ging vragen waarom hij steeds op zijn sokken liep kreeg ik de mededeling dat ze te klein zijn volgens hen. Als ik dan laat zien dat ze juist nog ruimte over hebben gaan ze met hun armen over elkaar grimmig voor zich uit staan staren en krijgt hij de volgende keer dus nog steeds zijn pantoffels niet aan. Dit is zomaar een voorbeeld van de voorvallen waar ik tegenaan loop.
Mijn zoontje zelf lijkt het wel naar zijn zin te hebben daar, na een moeilijke startperiode. Ze gaan wel leuk met hem om en hij lijkt zich daar wel op zijn gemak te voelen. Maar ik heb er helemaal geen goed gevoel bij. Leidsters die met elkaar blijven praten als je als ouder binnenkomt en wat probeert te vertellen over je zoontje vind ik ook niet echt uitnodigend overkomen. Er is wel een vestigingsmanager, maar ik heb het idee dat het niet echt botert tussen die manager en de leidsters, dus ik vraag me af of het zin heeft om een gesprek aan te vragen. Ik ben bang dat wanneer ik dat ga doen, de verstandhouding er alleen maar slechter op zal worden. Hebben hier meer mensen ervaring mee, of zijn er misschien mensen die zelf op een kdv werken en mij tips kunnen geven. Ik overweeg nu om hem maar in te schrijven bij een ander kdv, maar doordat ik geen rijbewijs heb kan ik niet zomaar elke kdv kiezen. Het moet wel in de buurt zijn. Bovendien wil ik het hier nog wel een kans geven aangezien het mijn zoontje best wel moeite heeft gekost hier te wennen.
 
wat vervelend zeg. Ik kan me je standpunt wel begrijpen, mijn KDV is zoals jouw oude ook was en ik zou het ook niet anders willen. Misschien kan je met die leidsters erover praten, uitleggen dat die andere KDV zo was en dat je dat heel prettig vond en dat je dat ook van hun verwacht, misschien door er met hun over te praten begrijpen ze het meer? Is er anders nog een oudercommissie? Misschien is dit een punt voor hun, want het lijkt mij dat andere ouders dit ook prettig vinden.

Succes,
lia
 
Hoi Hermelien,

Ik zou het wel weten je bent niet afhankelijk van 1 kinderdagverblijf.Ik zou zelf een andere zoeken want die klik die je met je oude kinderdagverblijf had zal je   waarschijnlijk nooit met hun krijgen.Maar fijn dat ze daar zo bot doen dat heb ik zelf ook nog nooit meegemaakt meestal zijn ze er vriendelijk en zijn ze dol op kindjes.En tegen de ouders ook heel meegaand ze vragen zelfs hoe het met je is als je ziek bent geweest.

Ik denk dat het weinig zin heeft om met een hoger persoon iets af te spreken want hij/zij kan zich wel aan zij woord houden maar zullen hun dat ook doen.En de situatie misschien word hij er nog wel slechter op,en dan zit je nog met een hoop zorgen.

Groetjes Haagsemama
 
Hoi,

Als ik jou was zou ik en met de manager gaan praten, en ondertussen inschrijven bij een ander kdv. Je hebt een klacht en die moet jezeker bespreekbaar maken. Als niemand actie onderneemt, zal er ook nooit iets veranderen. Ik vind het ronduit onbeschoft en onprofessioneel. Je betaalt een bult centen en dan verwacht je kwaliteit. Ook al zijn ze lief voor je kindje, communicatie met de ouders is zo belangrijk. Het is tenslotte jouw kind!! En alles wat hij/zij doet, gaat jou aan. Jij bent klant...
En een manager dient ook te weten wat er allemaal gebeurt op de werkvloer. Wanneer niemand iets zegt, zal die er van uit gaan dat klanten tevreden zijn.

Succes!
 
Ik zou hier niet blij mee zijn en ook zeker snel op zoek gaan naar een ander. Op deze manier ga je denk ik namelijk niet echt met een prettig gevoel weg. Je geeft al aan dat je liever je zoontje er niet vanaf haalt omdat hij al aan een nieuw KDV heeft moeten wennen, maar dat zal hem dan een tweede keer ook wel lukken, denk je niet? En als jij je er prettig bij voelt, zal hij dat ook voelen. Ik vind het gewoon ongepast. Het zijn wel je dierbaarste bezit waar ze mee omgaan en een stukje interesse in jou als ouder is het minste wat ze kunnen doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit gevoel nog geen keer heb gehad bij ons KDV en als er iets is wat me dwarszit en ik vertel het aan een van de leidsters voelen ze zich zelfs vaker schuldig. Dus zoals jij aangeeft hoeft het echt niet te gaan. Maar als je het nog een kans wilt geven dan zou ik gewoon een keer duidelijk aangeven wat je er van vindt. Zij er bij jullie geen 10 minutengesprekjes? En anders gewoon als je hem komt ophalen. Zorg gewoon dat je aan de late kant bent zodat de rest van de kinderen weg zijn, dan heb je even rustig de tijd ervoor. Succes!!!
 
Ik heb inmiddels in een 10 minutengesprek aangegeven dat ik vind dat er erg weinig aandacht is voor mij als ouder. Ook heb ik aangegeven dat ik het jammer vind dat ik bij het ophalen alleen maar negatieve dingen te horen krijg, ik wil ook weleens gewoon horen dat hij vandaag leuk gespeeld heeft ofzo. Ze doen nu duidelijk hun uiterste best om mij tegemoet te komen bij het brengen en halen, dus de wil is er wel. Maar ik blijf toch zitten met het gevoel dat ze daar meer handelen vanuit zichzelf dan vanuit pedagogische inzichten of visies. Wel jammer, maar inmiddels heeft mijn zoontje het wel enorm naar zijn zin daar. Ik wacht dus nog maar even af en sta ondertussen op een wachtlijst bij een ander kdv.
Bedankt voor jullie reacties.
 
lastig zeg! Zeker als je zoontje het zo naar zijn zin heeft. Hoe oud is je zoontje. Ik zou hem op dit KDV houden en eventueel wisselen zodra hij naar de BSO gaat. Onze kinderen zijn in januari gewisseld en de oudste (3,5) heeft hier nog steeds moeite mee, terwijl ze dit KDV ook erg leuk vindt hoor.
 
Terug
Bovenaan