twijfels om 2de zwangerschap ivm met bloedverdunners

hoi allemaal,
Mijn verhaal in het kort..
In januari 2005 zijn we er voor gegaan en in februari was ik al zwanger.Doordat ik al trombose had gehad en een bloedstollingsafwijking heb( proteiine-s deffitientie)moest ik fragmin gaan spuiten.Alleen dit was een te lage dosis voor mij dus met 9 weken weer trombose.Dus dosis flink op geschroefd van 1 x per dag 2500ie naar 2 x per dag 10.000ie.Op zich een goede zwangerschap gehad en totaal geen klagen.Met 37 weken vliezen gebroken en doordat ons dochterje in stuit lag werd ik opgenomen.En werd er een keizersnede gepland.alleen zij besloot eerder te komen en doordat ik dus bijna   niets voelde op wat krampjes na bleek ik midden in de nacht,voor de keizersnde,al 8cm ontsluiting te hebben.Dus richting ok,iedereen in paniek want ze wisten niet of mijn bloed de goede stolling had voor een ruggeprik( als ze hem zetten en het bloed was te "dun"geweest had ik verlamd kunnen raken.Dochter is uiteindelijk op de normale manier geboren alleen zij had een hele slecht start met apgar score van 1/4.Hierna nog 1 week neonatalogie en nog 1 week kinderafdeling.Toen zij is geboren woog zij 2425 en was 43 cm. en dit was ook bijna het gewicht waar ze haar op schatte bij een echo met 32 weken.
Al met al een heel verhaal maar we zitten( nou ja ik) erg in twijfel.Wel of geen tweede.Van de een hoor je het verhaal dat ze het advies krijgen om niet meer zwanger te raken( mijn gyn was ook helemaal niet blij met mijn hoge dosis fragmin)
Mijn vraag is nu of er meer vrouwen zijn die hiermee te maken hebben( of gehad)Ik weet nu de risico`s voor mezelf en voor de kleine zitten er ook risico`s aan vast.Zoals een hersenbloeding tijdens de bevalling is mij verteld door de internist.Maar wat voor advies of informatie hebben jullie gehad?
Alvast bedankt
groetjes jolanda

Hoi Jolanda,

Best een heftig verhaal vind ik. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt over een tweede kindje. Mijn verhaal in het kort: ik kreeg trombose 2 weken na mijn bevalling. Ik heb toen een half jaar bloedverdunners geslikt. Maar een jaar later kreeg ik weer trombose en is vastgesteld dat ik factor V leiden, waardoor ik nu dus levenslang bloedverdunners moet slikken ( acenocoumarol). Mijn gynocoloog zegt dat ik niet van te voren hoef te beginnen met spuiten, maar wel zodra ik een positieve test heb tot en met 6 weken na de bevalling. Hij zegt dat die spuitjes veilig zijn voor  de baby en dat zwanger worden dus gewoon kan. Ik zie wel erg op tegen dat maandenlange spuiten, maar wij gaan er dus wel voor. Hoop nog weer van je te horen.

groetjes mirjam

hoi goudlokje,
Raar dat jij nog niet moet beginnen met spuiten.Mij is verteld,door inetrnist en trombose dienst,dat je niet zwanger mag raken met de acecoumerol.Dit in verband met aangeboren afwijking.Ik zou moeten gaan spuiten zodra er er toch voor zouden gaan en dat dan tot 6 weken na de bevalling.Het spuiten stelt echt niets voor hoor.Ik keek er ook heel erg tegen op en toen er iemand kwam om `s avonds bij mij te spuiten had ik al zo iets van dat doe ik morgen wel zelf.Viel reuze mee.Alleen doordat ik het 2 x per dag moest doen spoot ik in beide benen en dan weet je op den duur niet meer waar je moet spuiten.Dat gaat je huid toch wel zeer doen(pas aan het eind hoor)Als je maar 1 x hoeft te spuiten wissel je het af;rechter en linkerbeen.
Na 1,5 jaar spontaan weer trombose,zonder invloed van medicijnen of iets en toen moest ik ook spuiten en dat deed ik ook.was in de veronderstelling dat mijn benen wel genezen waren naar bijna 2 jaar maar mijn huis leek wel op die van een olifant.Kreeg dat naaldje er maar moeilijk in.Gelukkig was dat maar een paar dagen hahahaha..
groetjes jolanda

Hallo,
Ik moest ook pas met de spuitjes beginnen op het moment dat ik zwanger was, dat was vroeg genoeg volgend de gyn. In de eerste twee weken zit het vruchtje nog niet aan de navelstreng dus krijgt ook geen stoffen van de tabletten binnen. Wij zijn nu bezig voor een tweede en ik moet dan ook pas weer bij een positieve test gaan beginnen met de spuitjes.
Ik heb een hele voorspoedige zwangerschap en bevalling gehad. Ik heb me natuurlijk wel veel zorgen gemaakt over mijn medicijn gebruik. Mede door mn werk waar ik al regelmatig te maken heb gehad met vrouwen die tijdens de bevalling een hersenbloeding/infarct hebben gekregen.

groetjes an1974

Terug
Bovenaan