twijfels over 20-weken echo

Hallo allemaal,

Ik vind het erg fijn om mee te lezen en te kletsen op dit forum, maar het heeft er ook in geresulteerd dat ik nu heel veel twijfels heb of ik wel een 20-weken echo wil.
Wat geeft zo'n echo een hoop twijfels en zorgen!
Bij onze eerste hebben we geen echo gehad en dat heb ik ook niet gemist. Nu hoefde het van mij weer niet, maar mijn man wil het graag, maar ik krijg steeds meer twijfels.
Ook omdat mijn zus (kinderarts) zegt dat het weinig toevoegt (zij heeft het bij haar twee zwangerschappen niet gedaan omdat het merendeel van de aandoeningen niet opgespoord wordt en dat wát er opgespoord kan worden, bijv. syndroom van Down, open ruggetje etc. geen invloed heeft op de zwangerschap of bevalling - behalve dat, áls je het weet, het je stemming kan beinvloeden) en ik gisteren een vriendin aan de lijn had die ook arts is en die ook zei dat het eigenlijk alleen maar schijnzekerheid en een hoop extra twijfels en zorgen geeft.
Help!!
Ik weet nu niet meer of ik de echo nu moet afzeggen of er toch heen moet gaan...
Mijn gevoel zegt van niet, maar wat nu als ik nu precies degene ben die bijv. een kindje met een hartstoornis in haar buik heeft dat nog tijdens de zwangerschap geopereerd kan worden zodat het wél kan overleven (voorbeeld van mijn man....)

Herkennen jullie dit?

groeten,

Erica

Hallo,

Ik snap het wel hoor! Het is best lastig.
Wij hebben het wel gedaan bijde keren. En dan wel met de gedachten, wat het ook heeft we breken het niet af. (1x gehoord van iemand die dat heeft gedaan.brr)
Maar stel ze vinden wel iets waarvoor een kindje bv al op een wachtlijst kan..........is weer tijds winst. Of je kan je  evt voor bereiden op iets wat komen gaat en je goed laten inlichten wat er allemaal gaat veranderen, als er een afwijking wordt gevonden.

Maar ze kunnen idd ook dingen zien die er niet zijn.....zit je weer met je zorgen de rest van je zwangerschap en beval je als nog van een gezond kindje.
2 collega's van me vader zouden ieders een zwaargehandicapt kindje krijgen waar van 1 niet eens een overlevings kans had.............maar die hebben nu kerngezonde kids waar niks aan mankeerd.........................

Het is dus behoorlijk dubbel.

Heel veel succes met de beslissing!! Veel praten met je man tot je tot iets komt waar jullie samen achter staan!!

Groetjes sylvia

Hoi,

Ik begrijp je twijfel wel enigzins. Maar aan de andere kant ook weer niet.
Bij mijn vorige zwangerschap is er met de 20 wk echo geconstateerd dat onze dochter een klompvoet heeft. Grote shock maar achteraf erg fijn omdat we er ons nu goed op hebben kunnen voorbereiden.   Zo konden we een goede arts zoeken, niet elke arts heeft natuurlijk dezelfde ervaring, lid worden van de vereniging van klompvoetjes etc. en we wisten wat ons te wachten stond.
Beter dit dan op je kraambed dit allemaal nog regelen, dan komt het helemaal koud op je dak. Tenminste dat vind ik.
Een 20 wk is niet voor de fun, dat moet iedereen zich realiseren. En er is natuurlijk een hele kleine kans dat ze dan constateren dat de baby niet levensvatbaar is, tja wat doe je dan. Heel moeilijk. En het is net natuurlijk hoe je daar tegenover staat. Veel afwegingen.

Wij hebben onze 20 wk echo inmiddels ook gehad, ik was gelukkig niet nerveus en mijn gevoel zei dat alles goed zat. En dat was het ook gelukkig!
Dus laat je gevoel spreken.

Succes met je keuze
Groetjes mickey

hoi Erica,
moeilijk hoor, die twijfels.    Veel succes en sterkte met het maken van je keuze. Je kan altijd je vk of je gyn je twijfel voorleggen. Misschien kunnen die nog verhelderend werken??
Ik denk dat je wel duidelijk moet realiseren dat de 20wkn-echo geen pret-echo is. En wat schijnzekerheid betreft: we hebben in NL een grotere kindersterfte rond/ na geboorte dan in andere europese landen. Eén van de belangrijkste oorzaken daarvoor is te vinden in de mindere prénatale diagnostiek. In bijv Frankrijk hebben ze standaard 5-6echo's er zwangerschap en bij twijfel meer. Het aanbieden van de 12-wkn echo bij combinatie-test en de 20wkn-echo zijn bedoeld om deze achterstand in te halen.

Nee, ze kunnen niet alles zien. Maar het is, zo vonden wij, prettig om te weten of er afwijkingen zijn die ze wel kunnen zien. Dan ga je toch anders de bevalling in en kies je misschien voor zh-bevalling ipv een thuisbevalling zodat je kindje vanaf het begin  een optimale start kan maken.
En ik heb (helaas) in omgeving ervaring dat er bij meerdere mensen wel degelijk afwijkingen gezien hebben op 20wkn-echo. En dat deze ook gevolgen had voor de zwangerschap. Maar als je het moeilijk vindt om bij een neg uitslag die keuze te maken, zou ik geen 20wkn-echo maken. Want dan heb je wel een spanning in je zwangerschap.
Succes! Groetjes mira

Hoi Erica,

Snap het ergens wel dat je twijfelt, maar wij hebben het wel laten doen.
Wij hebben een verhoogde kans op een open ruggetje en de ergste gevallen daarvan zijn niet verenigbaar met leven en tja dat zou ik toch graag wel weten. Een kind moeten baren dat je 40 week bij je hebt gedragen al maanden voelt en het direct zien overlijden... dat zou ik zeker niet aan kunnen!

Maar ook met minder erge dingen (denk dat als een afwijking als een klompvoetje of een schisis) zou ik fijn vinden om te weten. Je kan dan heel bewust al het besluit nemen in het zhuis te bevallen waar ze na de bevalling je kindje zullen kunnen helpen indien dit direct nodig is etc etc.
Het zou mijn zw.schapsbeleving niet verandert hebben als er een schisis geconstateerd zou zijn. Tuurlijk zou ik schrikken in eerste instantie! Maar het is wel ons kindje dat in mijn buik zit dat dan eventueel die schisis zou hebben en daar zou ik net zo goed van houden.

Uiteindelijk is het ieders eigen beslissing en in het meest ideale geval denken jij en je man daar hetzelfde over..... denk dat wij het niet gedaan zouden hebben als 1 van ons beiden het niet had gewild.

groetjes,
Marije

Hoi!

Wij gaan wel voor de 20 weken echo. Je kan idd niet alles opsporen maar wel een hoop! Niet dat ik hierdoor mijn zwangerschap door zal afbreken (helaas gebeurt dit wel) maar je kan je er wel op voorbereiden en maatregelen treffen mocht er iets aan de hand zijn....
Ze doen de echo niet voor niks zeg maar. Dus bij ons geen twijfel. en ik denk dat als je erop voorbereidt bent dat het accepteren of de behandeling sneller in gang gezet kan worden.

Ester

Terug
Bovenaan