Twijfels peuterspeelzaal

<p>Ik zou heel graag willen weten wat jullie ervaring is met de peuterspeelzaal. Onze dochter is 2 weken geleden gestart met 2 ochtenden per week. Er zijn 2 dames van 50+ die op de groep staan en ik vind hun communicatie heel slecht. Onze dochter is alleen thuis en gaat daar naar toe om te leren en met andere kinderen te spelen. Ik wil dan ook graag bij het ophalen horen hoe ze het gedaan heeft en wat ze gedaan hebben die ochtend, of ze een poepluier heeft gehad etc. Ik krijg totaal geen overdracht als ik zelf niet heel veel vragen stel. En zelfs al stel ik veel vragen ik krijg nog niet hele duidelijke antwoorden. Ik heb het idee dat andere ouders dit prima vinden want die halen hun kind op en gaan meteen naar huis. Ik begin dan haast aan mezelf te twijfelen of ik niet gewoon te bezorgd ben over me kind. Hoe gaat dit bij jullie op de peuterspeelzaal? Ik weet dat de peuteropvang anders werkt dan de gewone kinderopvang. Maar mijn dochter is 2,5 en kan mij zelf nog niet vertellen wat ze allemaal gedaan heeft. Ik twijfel of dit wel de juiste plek is voor haar. Ze vind het zelf heel leuk maar het is toch ook belangrijk dat ouders een duidelijke overdracht krijgen bij ophalen? </p>
 
Het is wel de bedoeling dat je een overdracht krijgt ja. Nu is het wel zo dat bij de peuterspeelzaal alle kinderen tegelijk opgehaald worden. Het is dus wel begrijpelijk dat ze niet extreem veel tijd voor je hebben en andere ouders die het daar gewend zijn en vertrouwen hebben dat het goed is zullen waarschijnlijk ook minder behoefte hebben aan een overdracht? Werken ze niet met een app waarin ze af en toe een berichtje of een foto zetten? Zo kun je ook al meespieken en zien hoe het gaat.
 
Er worden 1 of 2 foto's in de app gezet maar daaruit kan ik niet opmaken wat ze nou gedaan hebben die ochtend. Ik vind het best lastig want ik weet ook niet wat normaal is. Onze oppas werkt ook op de peuteropvang alleen is dat 40 min bij ons vandaan en ik hoor van haar hele andere verhalen over hoe het zou moeten zijn. 
 
Mijn dochters gaan ook naar de peutergroep en er is ook niet heel veel overdracht met ophalen. Maar ik krijg meerdere foto's met verhaaltje erbij, zie blije gezichtjes en ik laat ze blij achter en haal ze blij weer op. Dus ik ben er wel oké onder eigenlijk.
Wat ze gaan doen, lees ik in de themabrief. Ik zie leuke foto's. En het interesseert me echt niet of ze hebben gepoept.

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en daar is veel overdracht omdat elk kind 1 voor 1 wordt opgehaald. Bij de peutergroep is dat gewoon voorbij omdat 16 kinderen tegelijk worden gebracht of gehaald. Dan is er geen tijd voor elke ouder. Mocht ik echt iets willen zeggen of vragen dan blijf ik gewoon wachten totdat de kindjes allemaal weg zijn en dan spreek ik de juf aan.

Zolang m'n kindjes er blij naartoe gaan vind ik het prima. Er zijn vaak kindjes die veel huilen en die eisen dan alle aandacht op van de juf. Ik ben allang blij dat m'n dochters nooit huilen maar gewoon blij gaan spelen en me gedag zwaaien. Dat zegt genoeg, ze hebben het dus naar hun zin!

Binnenkort op school heeft de juf 25 kindjes alleen en krijg je ook geen verslag meer aan het einde van de dag of je kindje wel gepoept heeft ;) De peutergroep is een mooie voorbereiding hierop.
 
Begin van de maand krijg ik een brief met het thema van de maand. En de daarbij behorende liedjes, verhaaltjes, werkjes, woordjes ed die daarbij horen. Vaak krijg ik van de ochtend een foto opgestuurd.

Als ik mijn zoontje op kom halen en 1 van de leidsters mij niet aanhoud vind ik het prima. Mijn zoontje zegt dat het leuk was, en vaak kan hij wel wat opnoemen waar hij mee gespeeld heeft. Mijn zoontje is nu 2,5 jaar.

Dan weet ik eigenlijk genoeg. Er is een paar keer per jaar een 10 minuten gesprek. En als er iets is mag ik altijd bellen of een leidster aanspreken.

Het is ook een beetje het gevolg van het hele Corona gebeuren. Mijn andere zoon is 4 en zit op de basisschool. Doordat je nu als ouder niet naar binnen mag, is het soms ook een beetje de vraag wat er precies gebeurd is.
 
Mijn oudste zit nu ook sinds 2 weken op de psz. De juffen spreken de ouders aan waar ze wat tegen willen vertellen. Geen bericht, goed bericht denk ik dan maar. Vanmorgen moest hij huilen en kreeg ik al snel een berichtje dat hij lekker aan het spelen was. Dat is voor mij voldoende.
Straks op school gaat de juf ook geen overdracht geven idd.
 
Goedemorgen,

Meestal is de overdracht op het kinderdagverblijf heel uitgebreid(poepen,eten,etc) maar op de peuterspeelzaal is het al een stukje loslaten, voorbereiden op de grote school straks.

Zolang je kindje vrolijk komt en vrolijk gaat en je positieve berichten krijgt zou ik het een beetje loslaten.

Succes!
 
Terug
Bovenaan