Twijfels???

Lieve allemaal,
Vorige week kwam ik eracher dat ik zwanger ben, helemaal super. Maar ik ben enorm bang voor die eerste 13 weken. Vooral omdat je niks voelt nog. Is dait normaal en hebben jullie hier ook last van?? Melisa
 
dat is normaal, maar na 13 weken voel je vaak ook nog wekenlang niks hoor....

bij de 1ste voelde ik het pas met 22 weken, bij de 2de met 18 weken en nu bij de derde met 16 weken. maar dat is voor iedereen verschillend.

je zult toch een bepaalde rust hierin moeten vinden... zelfs na die 13 weken kan er nog van alles mis gaan, garantie heb je nooit, je moet toch een bepaald vertrouwen krijgen in je zwangerschap!

als je je kindje eenmaal voelt is dat natuurlijk wel makkelijker, dus veel sterkte en geduld toegewenst...

groetjes,
(31wkn5dgn)
 
dat is normaal, maar na 13 weken voel je vaak ook nog wekenlang niks hoor....

bij de 1ste voelde ik het pas met 22 weken, bij de 2de met 18 weken en nu bij de derde met 16 weken. maar dat is voor iedereen verschillend.

je zult toch een bepaalde rust hierin moeten vinden... zelfs na die 13 weken kan er nog van alles mis gaan, garantie heb je nooit, je moet toch een bepaald vertrouwen krijgen in je zwangerschap!

als je je kindje eenmaal voelt is dat natuurlijk wel makkelijker, dus veel sterkte en geduld toegewenst...

groetjes,
(31wkn5dgn)
 
Ja de eerste 12 weken zijn een beproeving. zeker als je bijna geen zwangerschapstekenen hebt. Die komen meestal pas na 7 weken... moeheid/misselijk/zere borsten...
en dat kan per dag dan weer verschillen, wat je vervolgend bang maakt. help, vandaag ben ik niet misselijk en moe, zit alles dan nog wle goed???
Nou, meid... je bent niet de enige! We hebben hier allemaal last van (gehad). Het is ook spannend. Zeker bij een eerste en helemaal als je een keer een miskraam gehad hebt. Maar wat kun je er aan doen?? Misschien helpt dit je:

* Maar 1 op de 10 zwangerschappen loopt uit op een miskraam. 90% gaat dus gewoon goed. Dit is extreem veel dus!
* veel afleiding zoeken als je piekert. Ga lekker sporten of intensief schoonmaken, lekker een vriendin bellen
* huil je spanning er af en toe maar lekker uit!
* bedenk dat zwangerschapskwalen niets zeggen. Heel ziek zijn, betekent niet dat het heel goed zit. Zelfs met extreme misselijkheid is je kans op een miskraam even groot. Wees dus blij als je je goed voelt en lichaam zich snel aanpast. dat is dus een goed teken en alleen maar fijn voor jezelf.
* Geen bloed, dan zit alles goed!! Prent dat in je hoofd. Als het fout gaat, dan ga je vanzelf bloeden. Dus zolang je dat niet hebt.... vertrouw er dan op dat het goed zit.
* als je bloed hebt en dit bruin is, een klein beetje en maar kort duurt, maak je dan geen zorgen... dat is ook heel normaal. Dit kan van het innestelen zijn of van een adertje in de baarmondermond dat geknapt is. Die is nu door hormonen heel gevoelig geworden. Krijg je erge buikpijn en verlies je veel bloed (zware menstruatie) dan moet je er wel rekening mee houden dat het fout is gegaan... maar er zijn ook vrouwen die veel bloedverlies hadden maar toch een gezonde zwangerschap hadden... dus ja...
* als je met 10 weken een goede echo hebt gehad, mag je vol vertrouwen naar de toekomst kijken. Dus nog 5 weken in onzekerheid!! En die kom je best door hoor!

Kop op! Het komt goed! De kans op een goede afloop is vele malen groter dan dat het fout gaat!
 
Tuurlijk zijn die eerste maanden altijd het spannendste. Bij onze eerste waren we na een korte euforie dat het eindelijk gelukt waren vreselijk bang dat het fout zou gaan. Zo erg dat we alleen maar zaten te sjagereinen tegen elkaar. Toen hebben we na een weekend de knoop doorgehakt om daar mee te stoppen. We zeiden tegen onszelf:

1. als je zorgen maakt heb je niet meer kans dat het goed gaat, dus geniet van dat wat er is op dit ogenblik.
2. als die eerste weken voorbij zijn ga je uitkijken naar de 20 weken echo (zou alles goed zijn), dan naar het moment dat een kind levenvatbaar geboren zou kunnen worden (zouden we dat halen), dan naar het moment dat het echt geboren wordt (zou alles echt goed zijn en komen we zonder kleerscheuren de bevalling door, dan ga je je zorgen maken of je kindje wel goed drinkt, dan maak je je zorgen over de ontwikkeling, dan moet je je kind los gaan laten op creche of PSZ, dan gaan ze voor het eerst alleen buitenspelen etc. etc. etc.

Zo zie je maar, altijd genoeg om je zorgen over te maken als je eenmaal kinderen hebt!

Dus: geniet van het moment en de zwangerschap.
 
Lieve allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Heb gister van de aanstaande opa en oma de eerste cadeaus gehad, en dan voel ik me echt zwanger! Heb het sinds gister al 6 keer uit het tasje gehaald en bekeken vind het zo leuk.

Nogmaals bedankt!
Melissa en Stef
 
@ Mama van 3,

Je hebt daar een waarheid als een koe gepost! Zo herkenbaar! Loslaten begint al bij het moment dat je een positieve zwangerschap hebt. Geniet van dat wat er is en maak je pas zorgen als daar reden toe is, zolang die er niet is ontspan dan.

De meeste mensen lijden het meest door het lijden dat men vreest!!

Cliché maar waar!
 
Terug
Bovenaan