Uh... Kolven..?

Ik wil gaan beginnen met kolven, maar ik heb geen idee wanneer ik dat moet doen..? Op dit moment geef ik natuurlijk alleen bv 6 tot 8 keer per dag, wanneer kan je dan kolven? Tussendoor of na afloop, ik kom er niet uit..?
 
Hoi hoi,

je kunt het beste kolven na de ochtendvoeding, dan heb je meestal de meeste opbrengst. Weet niet of je een of 2 borsten per keer aanbiedt? Een uur tot 1,5 uur na een voeding is ook ok, liefst ook aan het begin van de dag. Succes ermee!

Natasja (julimama)
 
Toevallig ben ik gister begonnen met het aanleggen van een kleine voorraad. Je moet even een beginnetje hebben en dan kun je daarna gewoon kolven op het moment dat je kindje (bv als je niet thuis bent) een flesje gekolfde melk uit de vriezer krijgt. 's Ochtends heb je idd de meeste melk, je kunt dan verder leegkolven als je gevoed hebt. Annelot drinkt 's ochtends maar 1 borst, de andere kolf ik nu een tijdje om wat voorraad te krijgen. Je kunt evt de opbrengst van 2 dagen samenvoegen om tot 1 voeding te komen.
 
De ochtend levert vaak het meeste op, dus zoals natasja al zegt, na de eerste voeding even kolven en tussen 2 voedingen in!
Kolven heeft wel wat tijd nodig normaal, dus de eerste opbrengsten moet je niet teveel van verwachten in cc´s ;-)
Succes ermee
 
Nog een tip (misschien overbodig, maar voor de zekerheid): wacht niet te lang met het geven van een flesje en blijf dit regelmatig herhalen. In het begin hebben baby's nog een sterke zuigreflex en drinken ze daarom het flesje leeg, maar dit verdwijnt na een tijdje en als je dan niet regelmatig een flesje geeft, vergeten ze hoe ze eruit moeten drinken. Dit is ons bij Floris overkomen, hij dronk met 4 weken in 1 teug een flesje leeg (en ik was stiekem wel een beetje beledigd dat hij het flesje wat hij van pappa kreeg helemaal niet vreemd vond...) en daarna hebben we hem een hele tijd geen flesje meer gegeven. Toen ik een keertje weg moest en het dus echt nodig was, had hij geen flauw idee wat hij met die speen moest. We hebben nog regelmatig geprobeerd (verschillende spenen, andere mensen de fles laten geven enz enz) maar het hielp niets. Gevolg was dat ik bv moest blijven geven omdat hij anders niets binnen kreeg. Met een maand of 5 zijn we toen begonnen met van alle melk pap te maken en met een lepeltje te geven. Pfff! Dit gebeurt ons hopelijk geen 2e keer en ik zeg het ook tegen iedereen in mijn omgeving, bv alleen maar omdat het moet is een stuk minder leuk.
 
Wij geven ook flesjes bv aan Marly. Hebben we vanaf het begin gedaan omdat ze veel te snel in slaap viel aan de borst, vooral 's avonds. Een fles had ze zo leeg.
Ik kolf vanaf dag 3 en kolf nu flesjes van 125cc (per borst). Ik zou nog meer kunnen kolven maar ik stop meestal bij 125cc.
Er kan ook verschil zitten tussen het aantal cc per borst!
Ik bewaar het nu ook in de vriezer.
 
ik wil ook gaan beginnen met een voorraadje opbouwen maar mijn grote vraag is juist...waar bewaar je het in...wat is makkelijk? je moet het op datum ook weer opmaken dus je moet er een datum op kunnen zetten. Hoe doen jullie dat??
 
Terug
Bovenaan