Uit bed komen

Hallo mama’s,<br />Ik ben benieuwd of jullie tips hebben voor ons.<br />Ons zoontje (2,5) slaapt sinds een half jaar in een peuterbed en ging gelijk goed. <br />Nu sinds een paar weken wil hij ‘s avonds niet gaan slapen. Hij komt constant uit bed en gaat spelen, zingen, boekjes lezen, kast overhoop halen enzenz. We leggen hem steeds terug zonder wat te zeggen (wel een kusje) en dan gaat hij ook gewoon zijn bed in. Maar naar een paar minuten houdt hij het weer voor gezien.<br />Dit elke avond van 19:00 tot ongeveer 20:30.<br /><br />Hebben jullie tips?<br />Hij slaapt trouwens ‘s middags ook nog 1,5 uur maar dat slaapje lijkt hij echt nog nodig te hebben<br />
 
Hoi.
Wellicht gewoon eens een dagje zonder middag slaap proberen. Ik was er ook van overtuigd dat mijn zoon dit nodig had, sliep in de middag altijd meteen in en als een blok. 
Maar na 2 dagen zonder ging het super. Moet wel vermelden dat hij 's avonds ook meteen inslaapt, met of zonder middagslaap 
Je kan ook altijd om de dag een middagdutje of alleen op drukke dagen.
Suc6!
 
Hier precies hetzelfde gehad, op een gegeven moment ontdekken ze dat dit kan en vinden dit te leuk om te doen. Mijn zoontje is net 3 jaar. Wij zijn ook net als jij hem blijven terugleggen, maar ook wel eens gaan mopperen op een gegeven moment. Wel altijd een kus en niet boos gaan slapen, maar er was wel op een gegeven moment een grens nodig merkten we. Na 1,5 week ofzo was de lol er wel af en nu komt hij vaak nog 1x met een smoesje maar gaat daarna lief slapen.
 
Het is echt de leeftijd denk ik. Onze zoon van 2,5 heeft dit ook gedaan een tijdje. Het hielp hier om een duidelijke avond routine te hebben en hem goed moe te maken. Even erbij blijven zitten en een extra verhaaltje of liedje zingen helpt soms ook. Aansluitend aan de avond routine dan. Niet als hij weer uit bed komt. 
daarnaast is het al heel goed dat je niet toegeeft en hem elke keer terug legt. Volhouden zou ik zeggen. 
 
Hier een meisje van 2.5 die geen middagdutje meer doet, alleen op dagen dat ze 6.00 of eerder wakker is slaapt ze van 12.00-13.00. Dan maaj ik haar wakker. Andere dagen blijft ze wakker.

Doet ze een middagdutje, is het s avonds 20.30 voor ze moe is en gaat ze zelfs dan nog niet direct slapen. Eerder dan 20.00 hoef ik het sowieso niet te proberen.
Op dagen dat ze geen middagdutje doet, is ze 19.15 echt moe en slaapt binnen 10 seconden. Ja, vaak stort ze rond 14.00/15.00 even in maar dan gaan we lekker op pad en dan is ze er zo weer overheen. Of ze dommelt even 5min weg in de auto bijvoorbeeld.

Het is wel redelijk normaal dat het middagdutje met 2.5 jaar afneemt of stopt, het is even een lastige fase maar ze moeten er even doorheen. En mij is een rustige avond vanaf 19.00/19.30 meer waard dan dat ene uurtje in de middag en vervolgens tot 21.00 bezig zijn..

Je zou eens kunnen proberen het middagdutje een keer over te slaan of in ieder geval in te korten naar 1 uurtje. Kijken of dat scheelt. Want al dat gedoe in de avond is ook niks. Als hij echt moe zou zijn gaat hij wel slapen. Maar uit dat middagdutje halen ze weer veel energie en kunnen ze uuuuren vooruit is mijn ervaring ;)
 
Je zou een slaaptrainer kunnen proberen. Wij hebben hem vooral voor de ochtend (als de wekker wakker is, mogen ze uit bed), maar 's avonds kan het vast ook werken. Je stelt in dat de wekker op een bepaalde tijd gaat slapen. Dan kun je altijd op de wekker wijzen: de wekker slaapt, dus jij moet ook in bed blijven. Voor onze kinderen is het inmiddels echt een houvast. Als de wekker er niet is, weten ze niet meer waar ze aan toe zijn:).
En meer dan heel duidelijk en consequent zijn kun je ook niet doen, denk ik. Het past inderdaad ook wel bij de leeftijd om grenzen te verkennen.
 
Hee..
Mijn zoontje van 2.5 slaapt in een meegroei bed. Aangezien hij juist van verlatingsangst af is en de nachten juist weer goed gaan, de zijkanten er nog niet vanaf gehaald om er een peuterbed van te maken..
maar.. tegenwoordig gaat hij ook niet direct slapen in bed. Hij gaat ook een tijdlang onwijs veel kletsen en lachen enzo voor hij echt gaat slapen. Misschien hoort het bij de leeftijd..
 
Terug
Bovenaan