Uit ervaring: begin NIET TE VROEG met bijvoeding

ik ben het toch eens   met sanne en sem en de andere...


Hai!

Mijn dochter is 4 maanden en eigenwijs als ik ben was vorige week begonnen met bijvoeding. Het leek me zo leuk! Ze smulde van de worteltjes, al moest ik het er meer ingieten dan dat ze hapte. Ook een banaan ging er prima in.

Maar 3 dagen later....vreselijk huilen, ze werd knalrood en bleef maar persen. Haar ontlasting was heel hard en alles wat erin gegaan was, kwam er bijna precies hetzelfde weer uit.

Ik voel me heel schuldig dat ik zo vroeg ben begonnen en ben ook acuut gestopt. Ze zijn er gewoon nog niet aan toe. Ik hoop dat mijn fout andere nieuwsgierige moeders hievoor kan behoeden. Pas met 6 maanden ga ik het weer eens proberen.
groet
Rian
 
Wanneer je weer begint met bijvoeding, geef dan   niet alles doorelkaar of tegelijk, mij is aangeraden eerst een week alleen fruit (een soort!) bijvoorbeeld peer. Dan een week een anders soort, appel of banaan. En dan weer een week wat anders. Dan pas met groente beginnen, weer een aantal dagen 1 soort. Je kan dan goed merken of en hoe  je kind er op reageert. Banaan "stopt" heel erg, kan me dus voorstellen dat poepen moeilijk gaat. Jamey is volgende week 5 maanden en sinds een paar dagen krijgt hij een paar mini-hapjes peer per dag.  Ja ik ben een van die moeders die er eerder mee begint.  Ik geef geen borstvoeding maar kunstvoeding. Overigens gata het poepen bij hem nog prima, maar, als dit misgaat ben ik de eerste die stopt met z'n hapje om te kijken of het daar aan ligt.
Succes allen, met wel of geen bijvoeding! Maarre laat je wel goed voorlichten voor dat je er aan begint! En zeker niet mee beginnen voor 6 maanden als je allergie in de familie hebt, dat hoor en lees ik overal.
groeten, taatje, mama van Jamey (26-9)
 
hallo

als je wilt beginnen kun je eerst het beste beginnen met groente dat is niet zoet wat het "probleem"bij jou is misschien dat je het allebij te gelijk op de zelfde dag heb gegeven en dat is sterk afgeraden misschien had je beter eerst in het groeiboekje kunnen kijken en lezen wat daar als tip in staat. Ik ben ook eerder begonnen omdat mijn zoontje mij het eten van de lepel afkeek en ben toen perongeluk begonnen met fruit wat het probleem gaf dat hij de groente niet zo lekker vond alleen de worteltjes.
Als jij denkt dat je beter kunt stoppen gewoon doen en als je denkt ik ga het alleen eerst proberen met fruit of groente moet je dat ook gewoon doen jij bent moeder en moet van je eigen intuitie af gaan en als jij denkt dat het goed is moet je dat gaan volgen
groetjes chantal
 
Hoi,
Een inerssante site voor jou is misschien www.borstvoeding.com. Daar wordt een andere manier van het introduceren van vast voedsle beschreven Door Stephan Kleintjes. Hij heeft er ook een boek over geschreven: "Eten voor kleintjes: van borst ttot boterham" .

Ik ben bij mijn dochter pas bij 7 maanden begonnen met het introduceren van vast voedsel. Omdat ik het gevoel had dat ze eerder er gewoon nog echt niet aan toe was. Wel geprobeerd maar snel weer gestopt. Ik volg niet helemaal de manier die beschreven wordt door Stephan Kleintjes want mijn dochter is totaal niet geinteresseerd in eten van vast voedsel. Behalve dan brocolli en bloemkool. Brood is mijn dochter helemaal niet in geintersseerd en elke maaltijd is bijna een gevecht. Terwijl ze over 2 weken 1 jaar wordt. Ik mag al blij zijn als ze op een dag een halve boterham eet. En rijstwafel en liga sabbelt ze alleen maar op. Pap gaat er ook maar met moeite in. En tot 2 weken geleden kreeg ze alle melk nog via borstvoeding. En nu krijgt ze overdag melk met een lepeltje (want drinken uit fles of beker wil ze niet) en de papfles ook voordat ze naar bed gaat. En 's-avonds laat en 's-nachts krijgt ze nog wel borstvoeding (meestal 2 keer, soms zelfs 3 keer).
Op het moment maak ik me wel wat zorgen omdat ze nu toch wel zo langzamerhand meer moet gaan eten.

Maar jouw dochter is veel jonger en wacht nog even en probeer het over 2 maandjes gewoon nog een keer. Sterkte en geniet van je dochter
groetjes Chantal

 
Hallo allemaal,

Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wanneer je met bijvoeding begint.
Ik heb een zoontje die nu 6,5 maand is. Ik heb eerst borstvoeding gegeven en daarbij was mijn zoontje zijn ontlasting een verschrikking, toen ik overstapte op flesvoeding was het nog erger. Met 3 maanden wilde mijn zoontje geen flesje pap meer, en deed er alles aan om die fles uit zijn mond te houden. toen hij 3,5 maanden was, was ik begonnen met een groentehap en prompt ging zijn ontlasting super. Met 5 maanden kreeg hij groentepotjes vanaf 6 maanden, en nu toen hij 6 maanden was  ben ik begonnen met een bruine boterham. Ik heb nergens problemen mee gekregen, en hij vind het echt heerlijk. Met de fles heb ik nog regelmatig problemen omdat hij die niet wil, dan maak ik een bordje pap en dat zit er dan zo in zonder een gevecht aan te moeten. Mijn mening is dan ook dat iedereen   zijn eigen instinct moet volgen
 
quote: Ratjuh schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-02-2006 14:25:17'));

ik ben het toch eens   met sanne en sem en de andere...


Hai!

Mijn dochter is 4 maanden en eigenwijs als ik ben was vorige week begonnen met bijvoeding. Het leek me zo leuk! Ze smulde van de worteltjes, al moest ik het er meer ingieten dan dat ze hapte. Ook een banaan ging er prima in.

Maar 3 dagen later....vreselijk huilen, ze werd knalrood en bleef maar persen. Haar ontlasting was heel hard en alles wat erin gegaan was, kwam er bijna precies hetzelfde weer uit.

Ik voel me heel schuldig dat ik zo vroeg ben begonnen en ben ook acuut gestopt. Ze zijn er gewoon nog niet aan toe. Ik hoop dat mijn fout andere nieuwsgierige moeders hievoor kan behoeden. Pas met 6 maanden ga ik het weer eens proberen.
groet
Rian


Tja, dan stop je er natuurlijk mee, en wacht je tot ze wat ouder is!

Maar dat is jouw ervaring, als ik deze ervaring had, was ik óók gestopt.

Het wil dus niet zeggen dat dit voor vele kindjes opgaat, de meesten juist niet.
En wat betreft de ontlasting: het is heel normaal dat je de groente herkent in de ontlasting. Dit gaat pas over als ze een jaar zijn.
 
Terug
Bovenaan