Uit lunchen zonder te verraden dat ik zwanger ben

Lieve dames,

Ik heb een luxe probleem en wil graag even wat advies vragen over het volgende. Ik ben momenteel waarschijnlijk rond de 6 weken zwanger van ons 2e kindje, maar ga as zaterdag uit lunchen met mijn familie (ouders, broers, oom, tante, nichtje, aanhang etc.). Hartstikke gezellig natuurlijk, maar mijn ouders hebben een vrij chique restaurant uitgezocht en hadden nog niet nagedacht over of ze de lunch kaart (broodjes) wilde gaan gebruiken of echt volle bak warm wilde gaan eten met een menu of iets dergelijks, maar volgens mijn moeder dachten ze aan warm in ieder geval. Nu zit ik met het volgende, niemand weet namelijk nog dat ik zwanger ben en dat wilde ik eigenlijk nog graag zo houden. We hebben volgende week pas onze eerste echo en wilde het dan met kerst pas vertellen aan onze directe familie (ouders en broers),en dan na de 13 weken echo pas aan de rest. Nu heb ik het restaurant wel al gebeld dat ik zwanger ben en dat dat geheim moet blijven, maar ik ben toch bang dat ze niet discreet zullen zijn en mijn hele familie er dan meteen achter komt, of dat het gewoon op valt dat ik ander eten krijg. Of zelfs dat ze niet goed op de hoogte zijn van wat ik wel en niet zou mogen, en ik dan toch nog iets binnenkrijg wat ik niet mag. Als ik naar de kaart van het restaurant kijk is die sowieso ook problematisch. Roofvis, sauzen met alcohol of rauw ei, rauw vlees, bijna ieder gerecht bevat wel iets dat ik niet zou mogen eten. Ik weet dat het stom is dat ik me hier druk om maak, maar overweeg zelfs om dan toch maar thuis te blijven. Hebben jullie misschien ervaring met uit eten zonder dat mensen het al wisten en eventueel tips? :)

Spannende en uitdagende situatie inderdaad ? 
Zelf geen ervaring mee, maar wat ik wel weet, is dat restaurants (zeker de wat chiquere) heeeel goed weten wat je wel en niet mag tijdens de zwangerschap. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken.
Hopelijk zijn de medewerkers ervaren genoeg dat ze het inderdaad niet verklappen op een of andere manier.
Als ik jou was, zou ik vrij snel na binnenkomst even 'naar de wc gaan' en dan even langs de bar lopen om te zeggen dat jij 'de zwangere' bent en dat de bediening dus zonder vragen weet bij wie ze het 'speciale bord' neer moeten zetten.
Succes en hopelijk kan je genieten van de lunch en zit je niet teveel in de stress.
En bedenk ook: mocht je wel iets binnen krijgen van eigenlijk niet mag, vergeet dat niet dat er 99 van de 100 keer dan ook niets gebeurt. Je doet wat je kan... 

Als je je echt zorgen maakt, kan je een briefje opstellen met de dingen die je echt niet binnen mag krijgen en dat, zoals bovenstaande zegt, als je naar de wc gaat, nog ff snel aan hen geeft.

Lastige situaties inderdaad! Zelf moet ik ook nog bedenken wat voor excuus ik ga bedenken komende kerstdagen.
Maar in jouw geval zal ik voor de zekerheid of voor een salade ofzo kiezen of aan de bediening doorgeven dat jij de zwangere bent. Wat eerder aan je vertelt is.
Is een lunch toch? Dan zit je niet zo met het excuus dat je geen wijntje drinkt ofzo

Lastig hoor, ik heb zo ook ooit een etentje gehad terwijl ik zelf pas net wist dat ik zwanger was en het hele menu bestond eigenlijk alleen uit rauwe dingen (bleek de specialiteit van het restaurant te zijn) en twee weken vantevoren had mijn schoonmoeder nog gevraagd of ik dingen niet mocht eten. Zwangerschap was ongepland dus op dat moment natuurlijk gewoon mijn normale dieetwensen doorgegeven en niks over rauw vlees/vis/kiemgroente/alcohol etc vermeld. Ik heb de hele avond dus bijna niks gegeten en alleen water gedronken en geclaimd dat ik me niet lekker voelde door de hittegolf (ik kan sowieso slecht tegen hitte en er was toen ook echt een hittegolf gaande, ik neem aan dat jouw familie dat niet gelooft als je dat claimt volgende week, haha). Maar misschien kan je om een andere reden niet lekker zijn (die dan ook weer niet lijkt op corona/negatief getest). Gelukkig reden we met de auto van (toen nog) mijn vriend en zijn we op weg naar huis nog langs een friettent gekomen, want ik had eigenlijk juist superveel honger. 

Later heb ik ivm kinderwens maar nog niet zwanger uit voorzorg alvast een zwangerschapsdieet doorgegeven bij een ander etentje, terwijl ik toen dus nog niet zwanger was. Ivm een miskraam wist de familie toch al dat we bezig waren voor een tweede en moest dieetwensen doorgeven voordat ik kon weten of het die ronde gelukt zou zijn, maar toen heb ik dus wel vanalles op mijn bord gekregen wat niet zou hebben gemogen, ook al claimde het restaurant rekening te houden met mijn dieetwensen. Ik zou dus zeker goed op blijven letten wat je op je bord krijgt en niet zomaar vertrouwen op het restaurant.

Zeg dat je onlangs een heftige allergische reactie hebt gehad en dat de arts niet kon achterhalen wat het was maar het wel samen leek te hangen met iets dat je had gegeten. Lastig te achterhalen. Dus nu in overleg zo min mogelijk uitlokkende factoren, want hemel, zo'n reactie dat was toch echt even schrikken! Hierdoor eerst zo simpel mogelijk eten en al helemaal geen vis, je weet hoe mensen daarop kunnen reageren toch?! En dan op die manier elimineren wat je niet mag en wat je wel mag en veilig is zeggen dat je dit al hebt kunnen uitsluiten als veroorzaker?

Dank jullie voor alle reacties tot nu toe :) Echt zo fijn als andere mensen zo meedenken. Ik zorg inderdaad gewoon even dat we er eerder zijn dan de rest, of anders dat ik inderdaad snel even naar het toilet ga zodat ik nog even kan doorgeven dat ik het ben, en wat ze ook alweer moeten vermijden. Ik zal ook inderdaad zelf even scherp blijven met wat er op mijn bord verschijnt. Zeggen dat ik een allergie heb zal niet echt gaan, want dat is jaren geleden al uitgesloten toen ik de diagnose prikkelbare darm syndroom kreeg. Maar ik kan natuurlijk wel gewoon zeggen dat ik daar vrijdagavond heel erg last van heb gehad en daardoor weinig eten. Dus alsnog een goede suggestie!

Heel erg bedankt allemaal! :) Ik ben er stukken geruster op ;)

Terug
Bovenaan