Uit zichzelf in slaap vallen

<p>Hoi Dames,</p><p>Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen/tips. Onze zoon is nu bijna 9 weken oud en heeft moeite met alleen in slaap vallen. Hij slaapt prima als we hem in slaap wiegen en pas wegleggen als ik diep in slaap is maar wegleggen bij de eerste slaapsignalen werkt bij ons niet. Ik ben soms uren bezig met elke keer terug lopen, speen geven of even oppakken als hij huilt. Ik hoor veel verhalen van je baby laten huilen maar dit vindt ik ook lastig. Echter, misschien helpt het wel? In de maxicosi vindt hij het bijvoorbeeld ook niet leuk en schreeuwt echt, maar op een gegeven moment valt hij wel in slaap. Hebben jullie hier ervaringen mee en hoe hebben jullie dit aangepakt? </p><p>Bedankt alvast. </p>

Mijn zoontje is nu 8 weken en ik had dit probleem ook. Ik moest hem in slaap wiegen en was hij diep/goed in slaap legde ik hem in zijn eigen bed, maar als hij het matras raakte was hij wakker en begon hij te huilen. Nu laat ik hem max een uurtje wakker en leg hem in zijn bed en hij gaat zelf slapen. In het begin was het huilen maar ik heb doorgezet en het werkt. Ik loop erheen als hij huilt, geef hem een speen en wrijf even over zijn hoofdje dan loop ik weg, huilt hij extreem dan pak ik hem even op en troost hem en zeg dat het tijd is om te gaan slapen en leg hem in zijn bedje. Ik hoor goed aan zijn huiltje of hij boos is of als er echt wat is. Mocht hij daarna nog huilen loop ik er heen en dan doe ik zijn speen erin en loop ik weer weg. Ik laat tussen het huilen wel 5a10 min. En dan slaapt hij meestal. Als mijn kleine teveel prikkels heeft gehad is het slapen ook moeilijker vandaar dat ik hem nu als hij wakker is na 45 min/60min weer op bed leg. 
Succes ermee en echt even doorzetten!!

Hij is 9 maanden lang in slaapt gewiegt in je buik en moeders verwachten maar dat hun kind het gelijk allemaal maar doet.. ik snap dit oprecht niet... laat hem overa aan wennen en hij leert het vanzelf! Hoe eng is het voor zo een kleintje in een groot bed en verwennen doe je ze echt nog niet. Mijn zoon is nu 12 weken en slaapt alleen in, in mijn buurt en het maakt me niks uit! Ik weet zeker dat hij dit niet meer doet als die 18 is en ik geniet hier juist ook van, want deze tijd komt nooit meer terug! Als hij slaapt leg ik hem weg en als ik aan het rommelen ben boven leg ik hem wakker in zijn bed om er aan te wennen en het gaat super goed! Geef het tijd en wil niet te snel gaan en bedenk je dat je kindje 9 maanden veilig bij jou heeft gezeten waar hij de hele dag gewiegt werd en jou hartslag etc hoorde. En geniet, want deze tijd komt niet meer terug!

Ik denk ook dat t wat vroeg is om hem alleen in slaap te laten vallen. Heb gelezen dat het pas vanaf 3 maanden zin heeft om uberhaupt te gaan proberen. Dat zou wel verklaren waarom het slecht lukt.
mijn zoon is ook 9 weken en valt in mijn armen in slaap. Sinds een week of 3 kan ik hem wegleggen in zijn bedje (co-sleeper) en blijft hij slapen (45 min overdag, snachts wel 6 uur achtereen). Ik laat t nog even zo en ga vanaf volgende maand proberen hem zelf in slaap te laten vallen. Ik denk dat je het wat tijd moet geven en dat het vanzelf wel komt.
Veel succes!

Hoi LKM,
ik begrijp wel dat het niet ideaal is als je je kindje steeds in slaap moet wiegen. Iedereen doet het op zijn eigen manier en als jij vindt dat het tijd wordt om hem zelf te laten inslapen dan is dat helemaal prima. Ik weet niet of je straks ook weer gaat werken, maar bij de opvang of gastouder gaan ze hem waarschijnlijk ook niet wiegen. 
Wat betreft het laten huilen zou ik me eerst wat meer inlezen als je dat wil doorzetten. Er zijn namelijk onderzoeken die er op wijzen dat dit schadelijk kan zijn. 
Ik zou proberen of je op een andere manier de warmte en nabijheid kan bieden, maar wel rustig afbouwen. Bijvoorbeeld bij jou in bed leggen en er zelf bij gaan liggen tot hij slaapt. Alvast een warme kruik in zijn bedje leggen voor je hem er in legt. Ik zit zelf vaak naast de wieg van mijn zoontje tot hij slaapt, wel uit zijn zicht anders blijft hij geïnteresseerd naar me kijken.
Of in de reiswieg van de kinderwagen leggen en die heen en weer rijden, dan heb je toch nog het effect van wiegen maar kan hij wel wennen aan in slaap vallen in ‘bedje’. 
Het is even zoeken naar een manier die werkt en bij je past. Komt vast wel goed, succes! 

Mijn kleine man is pas een maandje oud, maar we proberen hem al wel te leren dat snachts bedtijd is en overdag knuffeltijd. Nu moet je niet gelijk denken dat we strenge ouders zijn, maar overdag valt hij nog weleens op onze borst in slaap en dat is prima, dan blijven we gewoon lekker zitten tot hij weer wakker wordt. Wij hebben een schommelstoel op zijn kamer staan en snachts gaan we daar met voeden zitten. Na de voeding een minuut of 10 knuffelen ( ook vamwege zijn reflux, even voeding laten zakken) dan verschonen, en dan nog even knuffelen tot hij slaperig wordt. Ik leg hem altijd half slapend in bed, zet dan een muziekje aan, en blijf zitten tot muziekje 1 is afgelopen. Meestal is hij dan nog net wakker. Bij muziekje 2 loop ik rustig de kamer uit en hij valt eigenlijk altijd in slaap dan.. ala hij snachts begint te huilen, wat weinig gebeurt, dan troost ik hem in eerste instantie in zijn bedje, ik ben er wel, ik knuffel hem, aai zn hoofdje, maar probeer eerst even i bedje te troosten.. als dat echt niet gaat dan haal ik hem er wel even uit natuurlijk, maar wij proberen zo op te bouwen.. we zijn er dus wel altijd, maar proberen dat snachts vooral zoveel mogelijk vanuit zijn bedje te doen na de nodige dosis knuffels 

Terug
Bovenaan