uitbreiding eet-schema

Hoi hoi,

Ons zoontje is nu 8,5 maanden zijn huidige schema is:

- BV na wakker worden (om 5:30 als ik werk (4d), anders tussen 7 en 8)
- BV na badje (9.00 - 9:30) met daarna een 'kaal' bruin broodje in stukjes
- BV als lunch ( 12:30 - 13:30) met stukje fruit of als hapje (geraspt) of als stukje (vnl. banaan)
- Sapje (16:00), 75cc verdund vruchten sap
- BV (17:30) vlak voor het eten
- Hapje eten (geprakt met aardappel en groente)
- BV (19:30) voor het slapen gaan

Zoals je zie geef ik nog bij 'ieder' voedingsmoment BV erbij. Nou geeft mn manneke steeds meer (vooral 's ochtends) aan dat hij niet echt hoeft. Maar eet zijn 'normaal' eten daarna wel heel happig. Daarom wil ik zijn menu uitbreiden en een borstvoeding laten vervallen. (en daarmee ook een keer kolfen op het werk, want mijn kolfrecht is ook bijna af!)

Mijn idee was om 's ochtends als hij wakker wordt gewoon BV te geven en dan die van na zijn badje (9:00-9:30) te vervangen door pap. En het broodje door te schuiven naar de lunch (zodat ie dan een broodje en een fruitje krijgt, samne met BV)

Is dat handig? Iemand hier, commentaar of bevestiging? En zou ik hem pap kunnen geven, mag dat wel met (verdunde) koemelk? wat voor papjes zijn daarvoor?

alternatieven waar ik over twijfel is: verdunde yoghurt, of slappe thee en het broodje houden en dan zowel lunch als ontbijt dus brood...

Pff.. ik kan al moeilijk kiezen en helemaal als het om hem gaat...
ben dus  een beetje onzeker over de 'volgende stap' en hoe dat precies te doen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Vanaf wanneer mag ik sowieso (verdunde) koemelk geven. Want als straks mijn kolfrecht ophoud, wil ik liever niet van die kunst voeding, of is dat dan wel beter?

bedankt voor de hulp en groetjes,

Starling

Hoi hoi,

Ons zoontje is nu 8,5 maanden zijn huidige schema is:

- BV na wakker worden (om 5:30 als ik werk (4d), anders tussen 7 en 8)
- BV na badje (9.00 - 9:30) met daarna een 'kaal' bruin broodje in stukjes
- BV als lunch ( 12:30 - 13:30) met stukje fruit of als hapje (geraspt) of als stukje (vnl. banaan)
- Sapje (16:00), 75cc verdund vruchten sap
- BV (17:30) vlak voor het eten
- Hapje eten (geprakt met aardappel en groente)
- BV (19:30) voor het slapen gaan

Zoals je zie geef ik nog bij 'ieder' voedingsmoment BV erbij. Nou geeft mn manneke steeds meer (vooral 's ochtends) aan dat hij niet echt hoeft. Maar eet zijn 'normaal' eten daarna wel heel happig. Daarom wil ik zijn menu uitbreiden en een borstvoeding laten vervallen. (en daarmee ook een keer kolfen op het werk, want mijn kolfrecht is ook bijna af!)

Mijn idee was om 's ochtends als hij wakker wordt gewoon BV te geven en dan die van na zijn badje (9:00-9:30) te vervangen door pap. En het broodje door te schuiven naar de lunch (zodat ie dan een broodje en een fruitje krijgt, samne met BV)

Klinkt prima!

Is dat handig? Iemand hier, commentaar of bevestiging? En zou ik hem pap kunnen geven, mag dat wel met (verdunde) koemelk? wat voor papjes zijn daarvoor?

Verdunde volle melk mag inderdaad nu al.

alternatieven waar ik over twijfel is: verdunde yoghurt, of slappe thee en het broodje houden en dan zowel lunch als ontbijt dus brood...

Volle yoghurt mag ook al en hoef je niet te verdunnen! Ik gaf dit altijd tegen half 5. Die bv is vaak toch de minste.

Pff.. ik kan al moeilijk kiezen en helemaal als het om hem gaat...
ben dus  een beetje onzeker over de 'volgende stap' en hoe dat precies te doen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Vanaf wanneer mag ik sowieso (verdunde) koemelk geven. Want als straks mijn kolfrecht ophoud, wil ik liever niet van die kunst voeding, of is dat dan wel beter?

Ik werk voor mezelf maar was met 10 maanden het kolven zat en ben toen verdunde volle melk gaan geven tussen de middag, dit gaat prima. Meneer wil het echter wel warm en in een zuigfles. Verdunde sapjes dirnkt hij overigens wel uit een echte beker!

bedankt voor de hulp en groetjes,

Succes en als je nog meer wilt weten dan zie ik het wel!

P.s. Goed hoor al 8 en een halve maand het beste! Daar mag je trots op zijn!

Starling

Marlave, Dankje voor je antwoorden. Op het pak 'groeipap' wat ik in de winkel zag stond xx gram pap met 200 ml nutrilon, dus ging ik al gelijk weer twijfelen.

Ik denk dat ik hem dan 's ochtends na zijn badje id ong 100 ml pap (van verdunde koemelk) ga geven en dit gewoon soms afwissel met yoghurt. Pff het is zo lastig. Ik heb echt geen idee of ik nu al veel of weinig geef voor zijn leeftijd. Ik ben wel pas met 6 maanden begonnen met de bijvoeding (netjes aan de WHO-regels...)
Ik heb het idee van weinig, aan de andere kant heb ik in het weekend het idee dat ik de halve dag bezig ben met zijn eten

Heb jij trouwens ervaring met de borstvoeding 'koel' te geven? Twijfel om dat straks te proberen voor overgang naar gewone melk..

Bedankt voor je hulp! het is fijn om te horen of je een beetje op de goede weg zit...

groetjes,

Starling

Hai Starling,

Hij heeft nu ongeveer 500 cc aan melkproducten nodig per dag, naast een redelijke hoeveelheid bijvoeding. Zo te horen gaat de bijvoeding al prima, dus kom je met vier borstvoedingen en eventueel boter, toetje, etc. al ruim boven die 500 cc. Echt wel voldoende dus!

Ik ben van het "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" type... dus bij ons kregen ze gelijk twee keer brood. Ik heb bij mijn eerste nog wel pap gegeven, maar als dat al meer dan drie schaaltjes pap waren, dan was dat al veel... Vooral in het begin krijg je het gevoel dat je constant met voeding bezig bent. Dat was ik op een gegeven moment gewoon zat. Ze mochten eten wanneer wij ook wat aten. Dus ontbijt, lunch en avondeten en dan nog wat tussendoortjes in de vorm van fruit, soepstengel, rijstewafel.

Borstvoeding mocht ze hebben als ze er om vroeg, het werd toen meer drinken dan echte voedingsmomenten. Gewone melk hebben ze bij mij nooit gehad... ik zit hier te emmeren met allergieën, dus dat was uit den boze. Water, thee, sapjes kregen ze natuurlijk wel.

Heb je hier al wat aan? Oja, bij onze middelste ben ik de melk wel gaan aanwennen toen ze over haar allergie heen was. Ze kreeg toen eerst een volle fles met 10 cc koemelk erin gemengd, toen iets minder volle met 20 cc koemelk... en zo steeds verder de borstsmaak afgebouwd en de gewone melksmaak opgebouwd. Maar lang niet alle kinderen hebben echt moeite met de overgang. Kwestie van proberen dus...

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hoi hoi,

Dank jullie wel voor het advies! We hebben besloten het allemaal te gaan doen.. de ochtend BV gaat eruit (die na het badje) en hij krijgt dan 's ochtends 2x in de week een papje, 2x (verdunde) yoghurt en 3x een broodje met lauwe thee. Zo ongeveer... net een beetje hoe het precies uit gaat komen..

Dat verdunnen van melk/yoghurt/vruchtesappen. Waarvoor is dat precies en hoe lang moet dat?

groetjes

Starling

Terug
Bovenaan