uitgeput - eigen bedje en ritme?

<p>Mijn zoontje (bijna 3 maanden) slaapt vaak kort (overdag een half uurtje, soms een uurtje en ‘s-nachts komt hij om de twee-drie uur). Tot nu toe heb ik hem veel bij me gehouden (box/draagzak/cosleeper). </p><div dir="””auto””">Maar ik ben echt toe aan meer slaap en weet al helemaal niet hoe ik dit moet doen als ik straks weer ga werken.<div dir="””auto””"> </div><div dir="””auto””">Ik probeer sinds een week een beetje een structuur te krijgen (slapen-eten-spelen-slapen) en hem wat vaker in zijn eigen bedje te laten slapen (minder prikkels?). </div><div dir="””auto””"> </div><div dir="””auto””">Maar in zijn eigen bedje valt hij niet makkelijk in slaap (ik ben soms wel een uur bezig voor hij slaapt), terwijl ik hem wel te bed ga leggen als hij moe begint te worden. Hij slaapt dan wel iets langer.</div><div dir="””auto””"> </div><div dir="””auto””">Herkent iemand dit? Hoe pakken jullie dit aan? Iemand tips?</div><div dir="””auto””"> </div><div dir="””auto””">een uitgeputte mama</div></div><div dir="””auto””"><div dir="””auto””"> </div></div>
 
Ik lees graag mee! Hier hetzelfde probleem, mijn dochtertje is 10,5 week oud nu. Echter wel een reflux baby dus ik geloof in ons geval dat ik me er een beetje bij neer moet leggen. Heb het boek droomritme met je baby gekocht en dat was wel interessant hoe je je baby kunt leren alleen te slapen. Maar langere slaapjes in de nacht en overdag niet in de draagzak slapen krijg ik er hier niet uit, ondanks elke dag meerdere keren oefenen met slapen in eigen bedje. We hebben nog 2 maanden (zelf extra vakantie aan verlof geplakt en man neemt vaderschapsverlof op) voordat ze naar opvang moet en ik hoop dat het tegen die tijd lukt. Tot die tijd regelmatig naar de fysio om m'n rug los te maken van de draagzak en de nachten een beetje nemen zoals het is. Maar ik lees graag mee voor ervaringen van anderen!
 
Helaas heb ik niet de oplossing voor je waar je waarschijnlijk naar op zoek bent, maar hopelijk geeft mijn ervaring jullie wat hoop...
Mijn dochter sliep vanaf het begin ‘s nachts heel goed in haar eigen bed, maar overdag was een drama. De enige manier waarop ze sliep was in de kinderwagen (maar als ik stopte met lopen was ze direct wakker...) of inderdaad, in de draagdoek... Ik vroeg me ook af of dit ooit goed zou komen. Tot ze 15 weken oud was en ‘ineens’ zelf in de box in slaap viel. Ik wist niet wat ik zag! En vanaf dat moment sliep ze (de meeste slaapjes) heerlijk in haar eigen bed.
Dus ja...ik heb dus niets speciaals gedaan, alleen haar de eerste maanden gegeven wat ze blijkbaar nodig had en ineens was ze groot genoeg dat ze dus wel in haar bedje alleen kon slapen. Hopelijk werkt het bij jullie kindjes ook zo! 
Succes met de vermoeidheid en de kapotte ruggen, het komt écht goed, ook al weet je nu nog niet hoe..
 
Onze kinderen hebben overdag in het begin niet in bed geslapen, maar in de box/kinderwagen/wipstoel. Later toen ze nog 2 slaapjes deden, ben ik pas begon met overdag in bed slapen.
Wat hier hielp was de laatste voeding voor het slapen op bed te doen. Vaak viel hij dan aan de borst in slaap, snel tepel eruit, speen er in en voorzichtig doorschuiven in de co-sleeper.
 
Ohh heel herkenbaar en normaal! 
Leg al die boeken maar opzij. Lang niet elke baby slaapt vanaf het begin mooie lange slaapjes. Heel veel babies slapen tot een maand of 4 of soms langer of zelfs altijd maar ongeveer 45 min per keer. 
Mijn dochter ging met 4,5 maand uit zichzelf in het 3 slaapjes ritme waarvan 1 wat langer (1,5 uur). Hoefde ik niks speciaals voor te doen. Daarvoor altijd erg korte slaapjes. En bij 12 weken gingen we eigen bedje overdag oefenen. 1 slaapje in eerste instantie. Na 17 weken sliep ze alle dagslaapjes boven en ging ze ook wat makkelijker inslapen. Tot er weer een fase komt :p. En dit was tot 3,5 maand een huilbaby die geen enkele afstand van mij dulde. 
Zo jong is het inderdaad beter om een herkenbare routine te hanteren dan dat je op vaste tijden slaap aanbiedt. Na 6 maanden lukt dat beter. Hou goed in de gaten dat je start met op bed leggen voor je kindje al over de vermoeidheidsgrens heen is. En bied nog gerust de veiligheid van erbij blijven aan. Het komt echt allemaal goed. 
Oh en hier gaat het slapen op de opvang sowieso anders, maar daar slaapt ze ook gewoon. Alleen niet precies het ritme van thuis. Ze kennen daar genoeg trucjes voor zelfs de moeilijkste slapers.
 
Oh en snachts ging de mijne pas na 6 maanden af en toe van 22.30 tot 6 slapen. Wat een verademing was dat! Ik dacht dat ik letterlijk om zou vallen van vermoeidheid. Nu is ze 10 maanden en slaapt ze alweer een maandje klokje rond. Ook niks bijzonders voor gedaan.
 
Wij hadden ook een kleine met verborgen reflux en hele slechte slaper (overdag, snachts ging het goed als je het voeden niet mee telt). Wij hebben (ja echt) 8 maanden vrijwel elk slaapje in de draagdoek / draagzak gedaan. Pas rond die tijd zakte de reflux en ging onze kleine man gewoon in zn eigen bed slapen. Zonder enig probleem. 
Ik heb dus geen tip. Er komt een moment dat de kleine er klaar voor is. 
De vermoeidheid herken ik ook, om te huilen af en toe. Ik probeerde daarin met hulp van oppas (oma) en partner af en toe wat bij te tanken waar mogelijk.
 
 
[quote quote=10418137]Wij hadden ook een kleine met verborgen reflux en hele slechte slaper (overdag, snachts ging het goed als je het voeden niet mee telt). Wij hebben (ja echt) 8 maanden vrijwel elk slaapje in de draagdoek / draagzak gedaan. Pas rond die tijd zakte de reflux en ging onze kleine man gewoon in zn eigen bed slapen. Zonder enig probleem. 
Ik heb dus geen tip. Er komt een moment dat de kleine er klaar voor is. 
De vermoeidheid herken ik ook, om te huilen af en toe. Ik probeerde daarin met hulp van oppas (oma) en partner af en toe wat bij te tanken waar mogelijk.
 [/quote]Yep dit hoor ik helaas van heel veel.. ik ga de fysio maar wat vaker bezoeken dan en proberen te genieten van het kindje tegen me aan. Gelukkig gaat het ooit over! ?
Hoe ging dat bij jou met opvang? Hier zien de oma's de draagzak niet zitten en bij kdv weet ik ook niet of ze dat de hele dag volhouden.
 
Terug
Bovenaan