uitgeput maar wat nu?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

even een bijna wanhopige vraag. Ik weet even niet meer goed wat te doen. Onze dochter slaapt echt dramatisch slecht 's nachts. In een eerdere discussie schreef ik al dat we vanalles hebben geprobeerd en dan werkt dus niet. Het is vast maar een fase waar ze in zit, maar ik hoop dat jullie het herkennen.
Sarah zit op het moment in een soort van overgang tussen 1 en 2 slaapjes overdag. Ze wil nu 's ochtends niet meer slapen (voorheen sliep ze nog een uurtje) maar ze slaapt nu wel 's middags wat langer, ongeveer 2 tot 3 uur.
Maar 's avonds duurt het ongeveer een uur tot ze slaapt nadat we haar op bed hebben gelegd en dan ben ik dus 2a3 keer terug gegaan om of speentje terug te geven of nog een keer te voeden...
En ook 's nachts komt ze nu veel vaker. Ze kwam altijd al 1 of 2 keer maar nu dus 4 tot 6 keer.
Omdat ik borstvoeding geef ben ik degene die er iedere keer uit gaat en ondertussen breekt me dat dus een beetje op. Ik probeer overdag wel te slapen als zij slaapt maar ja er moet ook meer gebeuren in huis en 's avonds wil ik ook niet al te vroeg weer naar bed want dat is ook niet echt gezellig.

Oke wat een klaagzang is dit geworden zeg hihi ik wou even mijn verhaal kwijt.
Maar tips over slapen of verhalen over jullie ervaringen zijn natuurlijk welkom.

Tamar & Sarah (16-07-2007)

Ik herken gedeeltelijk wat je schrijft, maar gelukkig wordt ons meisje ´s nachts niet wakker. Zij vertikt het alleen om ´s avonds te gaan slapen. Ook best vermoeiend. Zelf wil je dan op de bank neerploffen, of vlug nog wat was vouwen en dan kun je op en neer naar boven om haar in slaap te krijgen. Steeds namen we haar mee naar beneden, maar gisteren heb ik iets gevonden wat veel beter werkt (het heeft gisteren gewerkt en vandaag!); ik nam haar uit bed en nam haar op mijn arm en zette haar muziekje aan. Zachtjes ben ik door haar kamer heen en weer blijven lopen tot ze rustig was. Daarna heb ik haar in bed gelegd en....... wonderbaarlijk hoor, maar ze viel in slaap.

Het is maar een tip, ik hoop dat je er iets aan hebt, want dit breekt je op kan ik me zo voorstellen.

Hallo Tamar,

Kan me voorstellen dat je het soms helemaal gehad hebt. Mn zoontje slaapt altijd goed door, soms begin vd avond zn speentje kwijt, maar dat is het dan ook.
Afgelopen maandag op dinsdag nacht leek hij last te krijgen van zn gekregen BMRprik en jee wat merk je dan dat een goeie nachtrust je goed doet!

Jelte slaapt nog 2x, maar mij leek het juist ook wel weer lekker als ie 1x slaapt. Kun je net iets makkelijker dingen ondernemen zonder dat ie moe wordt of eigenlijk moet slapen en dus vervelend word. Maar het lijkt me idd ff wennen en als je dagje thuis bent dan is het natuurlijk lekkerder dat ze 2x slaapt.

wat betreft de nachten is het enigste wat ik kan verzinnen om minder eten aan te bieden snachts. Kijken of ze het alleen met een speentje red.
Hopelijk zijn de aankomende nachten weer beter!!

Succes! Groetjes Saskia (mv Jelte 9-6-07)

Mijn antwoord zal je waarschijnlijk niet willen horen, maar ik geef het toch.

Ligt het niet aan de borstvoeding? Heb je nog wel genoeg? of zitter er wel genoeg voedingsstoffen in? Het lijkt mij dat je kleine gewoon honger heeft.

Misschien moet je voor het slapen gaan een gewone fles geven?

Ik weet niet hoe gevoelig borstvoeding bij je ligt en wil je zeker niet kwetsen met dit antwoord. Maar misschien is het het overwegen waard?

Annem(ieke) zomer 2006 moeder

P.s In elk geval veel sterkte met het slaaptekort. DAt moet echt zwaar zijn.

Mijn antwoord moet je niet verkeerd opvatten. Het is alleen om te helpen en zeker geen kritiek op hoe je het nu doet. Alleen tips die je misschien zou kunnen proberen. Ik zou zeker s' nachts geen borstvoeding geven, ook al is je kindje steeds wakker. Ik zou 's avonds een gewone fles halfvolle melk geven (dat kan vanaf 1 jaar) wel opgewarmd in magnetron. Ik zou haar overdag 1 keer laten slapen, zodat ze moe is. 's Middags naar buiten gaan. Voor het slapen gaan lekker in bad laten spelen. Kortom zorgen dat ze aan haar slaap toe is. Als ze om 19 uur die fles op heeft kan ze midden in de nacht geen honger hebben. Om 19:00 uur zou ik haar in bed leggen. Wij hebben als regel vanaf de geboorte dat als ze langer dan 10 a 15 minuten wakker blijft en huilt, ze uit bed mag. Wij laten ons kindje nooit een uur zonder slaap in bed liggen. Dan laat ik haar gewoon nog even in de box spelen of ik speel nog even met haar op kleed of ze kijkt samen met mij tv op schoot. Dan gaat ze een half uurtje later naar bed.
Maar het kan natuurlijk ook een heel andere oorzaak hebben dat je kindje steeds wakker wordt. Maar als ik je verhaal lees vind ik dat je kindje echt veeeeeeeel slaapt overdag, dus dan is het in mijn ogen "logisch" dat ze 's avonds geen slaap genoeg heeft. Je schrijft dat ze s' ochtends slaapt en 's middags soms 2 uur of 3. Ik zou haar dan wakker maken.
Maar ieder kind en moeder is natuurlijk anders. Misschien kun je het eens proberen.

Hoi Tamar,

Vermoeiend he, als je kindje 's nachts vaak wakker wordt. Wij kennen het hier ook hoewel het nu stukken beter gaat met Sven.

De tips die ik je zou geven zijn:

*) Geen borstvoeding meer geven 's nachts (wat de dames hierboven ook zeggen en ook van mijn kant uit is het zeker niet om je te kwetsen). Wij geven Sven voor het slapen gaan een pyjamapapje (dat is een pakje met kant en klare soort van melk met een smaakje en die wat beter vult dan gewone melk). Daarmee kan Sven de nacht goed overbruggen.
*) Leg je meisje 's middags wat eerder op bed zodat de periode naar de avond langer wordt. Als wij Sven niet voor 16:00 uur uit bed hebben, is het 's avonds ook kassa.
*) Doe haar 's avonds lekker in bad en maak daar een rustmoment van. Voor Sven is dat het teken dat hij naar bed gaat. Zonder badje wil hij ook niet slapen.
*) Hou na het bad een vast ritueel aan. Wij doen: aankleden, fles, tandjes poetsen, nog even naar buiten kijken en de wereld dag zeggen, liedje, kus, slapen.
*) Als Sven in de loop van de avond wakker wordt, gaan we naar hem toe maar zeggen niet veel, alleen wat sussende woordjes, dan weer speentje in, kus, en weglopen. Ga je je kindje teveel afleiden dan denkt het dat het weer mag spelen.
*) Als Sven echt een nachtmerrie heeft en niet te troosten is in zijn bedje, dan pak ik hem op en ga met hem in de schommelstoel zitten en hou hem lekker vast. Soms zing ik een liedje maar verder maak ik geen contact met woorden. Hij valt dan in slaap bij mij en dan leg ik hem terug.
*) En nog een laatste tip: leg meerdere speentjes in het bedje. Sven laat zijn speentje nog wel eens buiten het bed vallen en dan heeft hij mooi weer een andere om te pakken. Dat scheelt je weer een aantal tripjes naar de slaapkamer.....

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

hoi dames,

had ik net een super lang verhaal geschreven met hoe het nu gaat en wat reacties op jullie opmerkingen en tips....gaat het fout bij plaatsen grgrgrgr.

Maar hier weer een poging:
Dank voor jullie reactie en tips, ik voel me zeker niet aangevallen of beledigd en neem eruit wat me nuttig lijkt.

De laatste 2 dagen lijkt het wat beter te gaan. We geven Sarah nu geen pyjamapapje meer voor het slapen gaan naar aanleding van een ander bericht hier over de reactie van iemand haar zoon op de suikers in het papje. Sarah krijgt verder ook niets met suikers erin en ik herkende veel in haar verhaal dus ben het gaan proberen. Sarah lijkt nu wel eerder tot rust te komen 's avonds dus wie weet. Ze krijgt nu na haar avondeten wel een ander gewoon papje (bambix avond).
Verder denk ik niet dat ze zo vaak wakker wordt odat ze honger heeft. Ze eet 's avond gewoon met ons mee avondeten en best een goede hoeveelheid, daarna een toetje of fruit en dan nog een flesje. Vlak voor het slapen gaan krijgt ze nog borstvoeding, dus honger kan ze niet hebben.
We hebben ook een vast avondritueel met eten, flesje, badje, tanden poetsen, boekje lezen, borst en dan bed, dus dat rustige ritueel is er al. Wel ga ik proberen om inderdaad 's nachts niet meer te voeden, ze heeft het gewoon niet meer nodig. Speentje terug en hooguit troosten en in slaap wiegen.
Verder slaapt ze nu de hele week overdag nog maar 1 keer en dan ongeveer 2 a 2,5 uur. Zoals altijd al komt ze iedere dag buiten en is ze heel actief dus 's avonds is ze ook echt wel aan slaap toe. Ze gaat 3 dagen per week naar het KDV als ik werk en dat is ook lekker actief, dus moe is ze wel.
De tip om meer spenen in bed te leggen heb ik vandaag opgevolgd. Ze heeft nu 2 spenen, dus als ze er 1 uitgooid heeft ze nog een reserve...dat scheelt misschien weer.

Tot nu toe denk ik dat het weglaten van het zoete pyjamapapje en het minder voeden 's nachts het meeste verschil uitmaken. En ze is weer een nieuw ritme aan het vinden met maar 1 slaapje overdag.
Maar ik ben hoopvol. Vanavond was al minder moeilijk met inslapen. Ze lag er om 19:00 in en ik ben maar 1x terug gegaan voor het speentje en even troosten, heb niet meer gevoed. Ze sliep rond 19:45 en slaapt nu dus nog steeds en het is al 23:35!!!   Dat is al weken niet gelukt!!!!

Er is hoop

Meiden bedankt voor het aanhoren en jullie tips.

hallo allemaal,
onze dochter slaapt ook erg slecht. Ze gaat eerst wel lief slapen, maar na een tijdje wordt ze wakker en is dan helemaal overstuur. Ontroostbaar, we halen haar er meestal uit. Nu kregen we van het bureau de tip haar er niet meer uit te halen, maar te laten weten dat je er wel bent. Door haar weer neer te leggen en in te stoppen en weltrusten te zeggen. Ik vraag me af of het werkt, voel me net zo'n nanny van tv en eigenlijk past dit niet bij mij. Ze is ook 'snachts steeds weer wakker, heel vervelend en uitputtend.
groetjes

Terug
Bovenaan