Uitgerekend in de zomer, welke kleertjes

<p>Hallo dames,</p><p>inmiddels 21 weken zwanger, begin augustus uitgerekend. Wat trek je een zomer kindje aan. Hoeveel rompers met korte mouwen, pakjes met lange mouwen ect koop je.</p><p>Het is mijn eerste kindje allemaal spannend, waar slapen ze in?</p><p> </p><p>lieve groet </p>

Ik heb een dochter geboren op 14 augustus en ben nu uitgerekend op 7 augustus. Heel eerlijk: elk kind is zo anders. In principe doe je pasgeboren baby's altijd lange mouwtjes aan, tenzij het echt heel erg warm is. Dus of korte mouwen romper met een lang truitje of een lange mouwen romper. Onze dochter sliep gewoon in de kleertjes van overdag: een boxpakje of zachte kleertjes. Kleertjes wisselen is niet nodig, geeft stress aan het kindje en ze zijn nog totaal niet "vies" op die leeftijd. Mijn dochter had (en heeft) het altijd erg warm, dus wij lieten haar niet te warm slapen. Je kan ook een koukleum hebben en dan heb je wel wat warmere kleding nodig. Kortom: koop van te voren niet teveel kleertjes. Je krijgt veel en elk kindje is anders. Alles is zo in huis als je wat nodig hebt. No worries! :)

Hee! Ik heb een zoon geboren 1 augustus vorig jaar. Had hetzelfde als jij, wist het ook niet!
Uiteindelijk heeft onze zoon in het begin gewoon wel vaak pakjes aan gehad, lange mouwen en lange 'broek'. Op een gegeven moment was er wel een hittegolf en zelfs een romper was toen nog te warm, dus toen vaak alleen een luier (binnen dan uiteraard, buiten in de kinderwagen een romper). Verder hadden we een paar pakjes met korte mouwen, maar die gebruikten we echt niet (als het zo warm is dat hij korte mouwen aan had, was een romper voldoende en soms daaroverheen dan nog een broekje). Zo'n pakje met korte broek en mouwen leek me heel leuk, maar achteraf misschien handiger als ze wat groter zijn en iets meer bewegen dan zo'n pasgeboren mini.
Zou vooral een paar fijne (niet te dikke) boxpakjes kopen (wij vonden dat overigens echt ondingen en veel te veel gedoe met aantrekken, maar dat is persoonlijk - lang broekje en truitje deden wij en kan ook dus). Verder wat overslagrompers met korte (of geen) mouwen, die vonden wij heel handig dus. T-shirts had ik ook gekocht, nooit gebruikt, dus zou ik in ieder geval niet in het allerkleinste maatje kopen. 
Ze slapen gewoon nog in hun gewone kleren. Wel gebeurt het vaak dat ze worden ingebakerd in het begin sowieso, zodat ze niet steeds wakker worden van die schrikreflex. Hiervoor hadden wij een paar XL hydrofielen (welke ik echt fijn vind zijn die van aden+anais - wel prijzig, maar zoo zacht en luchtig, ook in de zomermaanden). Soms slapen ze ook in een puckababy, of een pacco, maar eigenlijk weet je dat pas als je kindje er is dus hiervan zou ik van tevoren nog niets aanschaffen. Ook een slaapzakje zou ik voor een hele kleine baby nog niet kopen van tevoren, grote kans dat je dat niet gaat gebruiken nog. 
Fijne zwangerschap!

Hier een jongen geboren op 14 juli vorig jaar. Had niet extreem ingeslagen qua kleertjes omdat wij nog niet wisten wat t zou worden, je koopt heel makkelijk wat bij als t dr is en je weet dan ook beter welke maat je nodig hebt. Onze jongen ging gelijk in 56, was blij dat ik van 50 niet zoveel gekocht had. Toen het zo warm werd heb ik op dat moment leuke dompers gehaald zonder mouw, zeeman had afgelopen jaar leuke voor klein prijsje. Wij hebben toen ook 3 setjes korte mouw met kort broekje, wij hebben ze wel veel gebruikt toen maar zou ze niet op voorhand al halen. 

Oja en onze jongen heeft alleen in het begin rompers met lange mouw aan gehad en daarna niet meer. Zelfs vd winter niet, wij vonden ze niet prettig om aan te doen en qua warmte had hij ze ook niet nodig.

Mijn dochter is vorig jaar 30 juli geboren. 
Ze hebben vaak toch pakjes aan met lange mouwen en lange broek als ze nog zo klein zijn. En als het heeeeeel warm is, gewoon alleen in de romper (evt met broekje erover) Ik zou zeker geen shirtjes kopen met korte mouwen in maat 50/56, dat gebruik je echt niet. Aankleden/uitkleden is zo'n gepruts met zo'n kleintje, daar worden ze echt niet blij van. Gewoon een paar leuke rompers kopen en vooral dus gewoon shirts met lange mouwen. 
Slapen doen ze de eerste weken ook gewoon in hun kleertjes die ze overdag aan hebben, ook s nachts. Pas na zo'n 2 maanden ben ik met pyjama's en slaapzakjes gaan werken. De eerste maanden zijn de kleertjes nog zo zacht, daar kunnen ze prima in slapen. Je gebruikt echt nog geen pyjama's. Hooguit een inbakerdoek, mocht je kindje daar behoefte aan hebben. 
Rompers met lange mouwen gebruik ik ook niet. Wat een ondingen. Gewoon met korte mouwen of mouwloos vind ik het fijnst. Ook de hele winter geen rompers met lange mouwen gebruikt. 

Hoi!
Koop zeker niet teveel uitgesproken zomerkleding als je kindje in de zomer nog piepklein is. Korte mouwen of alleen romper als het echt een hittegolf is. Je kunt het namelijk niet met jezelf vergelijken. En leuke tshirtjes, korte broekjes komen de zomer er op wel (echt waar!) :) 

Terug
Bovenaan