Uitgerekende datum klopt niet

<p>Goedemorgen,</p><p style="text-align: left;">Deze week hebben wij de termijnecho gehad bij wat wij dachten 12 weken en 2 dagen. Alles was goed en het was weer onbeschrijfelijk mooi om ons kindje te zien en het hartje te horen kloppen. Toen de verloskundige de termijn ging vaststellen, meette zij aanvankelijk 12 weken en 5 dagen en later 13 weken. Ze heeft de uitgerekende datum uiteindelijk vastgesteld op basis van de 13 weken. Nu is het praktisch onmogelijk dat ik al 13 weken zwanger ben, hooguit 12 weken en 3 dagen, aangezien er de 2 weken voor de vroegst mogelijke conceptiedatum geen actie is geweest vanwege bloedingen :). Dus, wij staan een beetje voor een raadsel. De verloskundige kon het zelf ook niet verklaren omdat kindjes met deze termijn in eenzelfde tempo groeien. Ze gaf echter aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken en achterlopen in de groei zorgelijker is dan vooruit lopen. Toch laat het me niet helemaal los dat de uitgerekende datum nu niet klopt. Ik wil het liefst zoveel mogelijk tijd met mijn kindje na de geboorte maar dit heeft natuurlijk wel gevolgen voor het aanvragen van het verlof. Ook al scheelt het maar een aantal dagen.. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik twijfel of ik hier toch nog achteraan moet of het gewoon maar moet loslaten...</p><p> </p>

In totaal krijg je 16 weken verlof. Je mag 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof maar je moet op zn laatst 4 weken voor de tijd met verlof. Kies je voor 4 weken dan heb je na de bevalling nog 12 weken bevallingsverlof (bij 6 weken 10). Ook als je over tijd bent houd je deze 12 weken, de tijd na de bevalling mag niet korter zijn.

Loop je dus over tijd dan heb je effectief gezien langer verlof, namelijk het aantal dagen dat je overtijd was krijg je extra bij omdat deze nog bij het zwangerschapsverlof horen.

Oh ik wist niet dat je dat recht behoudt als je over tijd hebt.. dat is fijn! Bedankt!
ik ga nog wel even uitzoeken hoe dit bij ons op het werk precies zit. Wij krijgen namelijk standaard 4 weken extra bovenop het wettelijke verlof.

Mijn datum is ook een week verschoven, wat in principe niet kan vanwege de klusactie. De datum is juist later geworden. En nu loopt de kleine een week voor op groei volgens de echo's.
Ik zou me er niet zo druk maken, ook wat werd aangegeven schuift je verlof mee.

Bijna elke zwangerschap wordt verschoven. De berekening die jij op het eerste moment hebt gemaakt os een soort 'indicatie'. Bij mij klopt het ook niet. Als ik de weken terug reken vanaf nu zit ik precies in de week tussen mijn laatste menstruatie en mn ovulatie. Ze bekijken gewoon het geheel en de groei. 
Liever iets voorlopen en dat alles goed groeit dan dat je achter loopt en de groei ook minder goed is ;)

Terug
Bovenaan