Uitgerekende datum verkeerd?

<p>Ik hoop dat iemand mij kan helpen.</p><p> Volgens de verloskundige was ik 21 november uitgerekend en ben ik nu dus 40 weken en 4 dagen zwanger. </p><p>Nu had mijn man vanaf het begin al  het idee dat ze een verkeerde berekening hadden gemaakt bij de termijnecho, omdat we in die periode maar 1x seks hebben gehad. Namelijk 6 maart 2018. Mijn cyclus was heel onregelmatig waardoor ik dus op dag 52 van mijn cyclus pas een positieve (digitale clearblue) test had. 14 maart stond er je bent 1-2 weken zwanger op de cleatblue test. </p><p>Ben ik nu 39+4 of 40+4 zwanger of iets anders? Ze zeggen ook dat je er 2 weken bij krijg? De 20 weken echo werd te vroeg gedaan dus daar hebben we ook niks aan. Ik wil dit graag weten, ook ivm eventueel inleiden. </p><p> </p><p>Alvast bedankt!</p><p> </p>

Hi Hanna, 
Omdat je zelf zegt dat je een onregelmatige cyclus heb weet je ook niet wanneer je eirensprong was. Sperma kan tot 7 dagen leven in de vrouw misschien hadden jullie seks op je ovulatiedag of een week ervoor dan is de kans alsnog aanwezig dat het raak was. 
Dat terzijde bij de termijn echo rond 11 weken maken ze een schattig dit scheelt meestal 1-2 dagen.  Ik denk niet dat het een week kan schelen.... 
Als je er geel erg mee zit en je twijfels hebt leg het neer bij je verloskundige.. 

Idd wat hierboven wordt gezegd. Termijn echo zit er hooguit paar dagen naast. Alle baby's groeien ook even snel op dat moment.
Bij ons kwamen we ook op totaal andere berekening. Maar de kleine lag steeds goed op schema.
Wat bedoel je dat de 20 weken echo te vroeg was? Ze berekenen dan gewoon de afmetingen van t kind, dus staat los van hoever je bent eigenlijk. Stel ze berekenen 20 weken en 4 dagen voor de afmeting van de buik van de baby maar je bent dan 19 weken zwanger volgens de termijn echo. Dan ben je gewoon 19 weken zwanger maar loopt je baby wat voor op groei. De 20 weken echo wordt met 19 weken uitgevoerd meestal.

Mocht je twijfels houden, dan even bespreken met je vk. Wellicht kan zij t beter uitleggen. 

Bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet dat sperma zo lang kon blijven leven. Ik heb woensdag weer een afspraak bij de vk, zal dan vragen of en hoeveel ze er naast kunnen zitten bij de termijnecho.
Voor de 20 weken echo had ik mijn uitgerekende datum gegeven en de assistente heeft verkeerd geteld waardoor we met 19 weken de echo hadden. De gynaecoloog zei tijdens de echo dat ze een stuk kleiner was en dat we beter met 20 weken hadden moeten komen. Geen idee wat hij precies daarmee bedoelde. 
Ze is nu al aardig groot en zwaar, dus hoop dat het niet uitmaakt als ze besluiten om me te gaan inleiden. 

Een week ernaast zitten met de termijnecho is bijna onmogelijk is mij verteld. Bij ons met de 20 weken echo bleek ons meisje een groeiachterstand te hebben. Toen vroegen ze ook of de uitgerekende datum klopte met wat wij hadden verwacht. Maar toen zeiden ze er ook direct bij 'ja heel af en toe zitten ze er 4 dagen naast ofzo, maar een week kan eigenlijk al niet'.
Ik zou het gewoon ff met je vk overleggen, kijken wat zij er van zegt. 

Thanks voor je reactie. Ik hoop dat je kleintje de groeiachterstand goed heeft ingehaald. Ik ga het zeker even vragen. Het zou beter zijn als het ook gewoon klopt, dan kan ik op de juiste tijd ingeleid worden. 

Ik reageer nog even.
Mijn 20 weken was ook rond de 19 weken. Officieel vindt de 20 weken echo plaatst tussen de 18 en 22 weken dan kunnen ze alles eigenlijk het beste zien.
Ze kijken dan naar het gemiddelde. Dus als als je zelf iets langer bent of kleiner dan is de kans ook aanwezig dat de kleine iets groter is of kleiner dan het gemiddelde. Ze kijken namelijk naar het gemiddelde van alle babys is Nederland. En nedelanders zijn over het algemeen langer. 
Ik snap je zorgen wel. Je bent gewoon bezorgd en wilt alles zo goed mogenlijk voor de kleine. Een vriendin van mij moest ook ingeleid worden en vond het echt niet leuk. 

Ja dat is waar. Dat denk ik ook. Ik snapte die gynaecoloog daarom ook niet echt. Ik had eigenlijk moeten doorvragen, maar hij had al zo'n haast. 
Ik ben ook meer van de natuur zn gang laten gaan ipv inleiden. Maar met 42 weken natuurlijk wel inleiden, aangezien dat beter is.  

Terug
Bovenaan