Uitgerekende datum

<p>Dames, </p><p>Ik heb een ingewikkeld vraag je, op dit moment vind ik het lastig te bepalen hoe ver ik zwanger ben. Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was 21 december 2018.  Mijn cyclus is 30 dagen. Zou betekenen dat mijn uitgerekend datum ongeveer 29 september is. </p><p>Nu heb ik tijdens deze cyclus mn eisprong bij gehouden. En deze kwam pas 4 of 5 dagen later dan in de vorige maanden. Moet ik nu 4 of 5 dagen optellen bij de uitgerekende datum? Of moet ik toch de eerste dag van mijn laatste menstruatie aanhouden!</p><p> </p><p>Nog meer dames die dit hebben? Ik ben heel benieuwd </p><p>Liefs Anne</p>

Hoi Anne, ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!
De eerste dag van je laatste menstruatie houden ze meestal aan, omdat doktoren nooit precies weten wanneer je eisprong is geweest. Als je weet wanneer je eisprong is geweest, dan kun je het gemakkelijker zelf berekenen! 
Op deze website:
https://www.babybytes.nl/Zwangerschap/bevaldatum-berekenen.php
kun je bijvoorbeeld invullen wanneer je ovulatie is geweest. Dan rekent een programma heel gemakkelijk voor jou! Maar straks met de echo's wordt je uitgerekende datum pas vastgesteld. Met name bij de termijnecho stellen ze deze definitief vast, vanaf daar wordt deze niet meer aangepast. ;)

Ze houden idd de eerste dag van je laatste menstruatie aan, en dan +40 weken. Maar pas met de 8 weken echo geven ze een voorlopige datum en met de 12 weken echo de echte datum. Dit verschilt nogal eens.
Bij mijn eerste kindje was mijn uitgerekende datum n.a.v. mijn menstruatie 12 oktober, maar n.a.v. de echo 7 oktober. Ze is ook 7 oktober geboren :)
Nu ben ik 13 weken zwanger van ons tweede kindje. Mijn uitgerekende datum n.a.v mijn menstruatie is 11 augustus, maar n.a.v. de echo 8 augustus.
Dus het scheelt steeds een paar dagen. Is ook niet zo boeiend, maar toch wel gek ofzo.

Begin met tellen 2 weken voor je ovulatie, als je die exact weet! Bij mij klopte het toen precies met wat er uiteindelijk uit de termijnecho kwam :) Het tellen vanaf je menstruatie is gebaseerd op een "perfecte" cyclus van 28 dagen, met in het midden (na 14 dagen dus) je eisprong. Dus als je eisprong later of eerder is dan dag 14, kun je het zelf omrekenen!

Als ik 2 week terug reken vanaf de dag dat mijn ovulatie was dan ben ik nu 7 week. Maar als ik die website gebruik die hierboven is genoemd dan ben ik morgen pas 6 week. Echt ontzettend verwarrend

Is het dan goed om gewoon 2 week voor ovulatiedatum aan te houden?

Als ik 2 week terug reken vanaf de dag dat mijn ovulatie was dan ben ik nu 7 week. Maar als ik die website gebruik die hierboven is genoemd dan ben ik morgen pas 6 week. Echt ontzettend verwarrend

Is het dan goed om gewoon 2 week voor ovulatiedatum aan te houden?

Terug
Bovenaan