Uitgerekende datum ??

<p>Hi,</p><p>Normaal heb ik een cyclus van 28 dagen maar vorige maand was ik 4 dagen overtijd en kreeg toen 2-Sept me menstruatie.</p><p>Ovulatietesten gedaan, en kreeg een positieve streep op 18-Sept.</p><p>Vandaag 1-okt een zwangerschapstest gedaan en deze was licht positief. </p><p>Nu vraag ik me toch af hoelang me cyclus deze maand zou zijn en wanneer de eventuele uitgerekende datum is?</p>
 
Tel 2 weken voor je ovulatie als start van je cyclus, dan kun je met die datum rekenen. Dus in jouw geval 18 september - 14 dagen = 4 september. Gooi die in zo'n berekending online, en tadaaa! Je uitgerekende datum ?
 
In eerste instantie ga je altijd uit van de eerste dag van je laatste menstruatie. Van daaruit bereken je je uitgerekende datum. Met de termijnecho tussen 10 en 12 weken wordt de definitieve datum vastgesteld. Zelfs met een hele regelmatige cyclus kan de uitgerekende datum een beetje schuiven. Zo heb ik een hele regelmatige cyclus van 28 dagen. Ik heb op dag 14 de eisprong gehad en op dag 21 de innesteling. Ik kwam uit op 30 maart uitgerekend. Met de termijnecho bleek dit toch 3 dagen eerder, 27 maart.
 
Ga idd uit van de 1e dag van je laatste menstruatie. 2 september dus. Vanaf 2 september 40 weken verder en dat is je uitgerekende datum! Maar in de praktijk zetten ze je vaak een paar dagen verder of eerder bij de 12 of 20 weken echo.

Ik weet nog dat ik zelf uitkwam op 12 oktober bij m'n 1e kindje maar bij de echo werd de datum op 7 oktober gezet.

Bij m'n 2e kindje kwam ik uit op 12 augustus maar werd het bij de echo op 8 augustus gezet.

Dus het kan uiteindelijk een paar dagen schelen, maar ach.. dat maakt weinig uit.
 
Ik heb heel onregelmatige cyclussen en ben zwanger geworden met IUI zonder hormonen. Dus geen echo's, enkel inseminatie op basis van positieve ovulatietest. De cyclus waarin het gelukt was duurde 5,5 week. Daarmee zou volgens de standaard rekenmethode 1,5 week eerder een bevruchting plaats gevonden hebben. 
Daarom hebben zowel ik als de verloskundige gewoon gerekend met de dag van inseminatie. Bij de termijnecho werd dat bevestigd. Zo ook bij mijn eerste zwangerschap. Zelfde verhaal, bij termijnecho bevestigd. Er zijn rekenmodules op internet waar je ook gewoon je dag van ovulatie in kan vullen. Weet ff niet meer welke, moet je even googlen. En anders de methode van de eerste reactie aanhouden. Twee weken voor positieve ovulatietest als eerste dag van cyclus aanhouden.
 
Terug
Bovenaan