uitgerekende datum

hoi, heb een vraag aan jullie..Ik ben op 15 feb naar ziekenhuis geweest en hoorde toen dat ik 11 weken en vier dagen was ern dat ik op 2 september ben uitgerekend..Nu ben ik erachter gekomen na het narekenen van deze datum dat ik helemaal niet op 2 september ben uitgerekend maar op 21 augustus...Kan het zijn dat zij van de cho zich vergist heeft? Zit het nou zo: je telt 11 weken, en 4 dagen, terug en dan kom je op de dag uit dat het kindje "ontstaan" is, dus je telt vanaf deze dag de maanden erbij op, toch???
Ik wordt er een beetje onzeker van...heb namelijk nog een hoop te doen, verhuizen, eigen bedrijf etc, en wil tegen de tijd dat mijn kindje geboren kan worden "klaar" zijn...Ook wil ik weten hoever ik nou ben!! want iedereen zegt dat ik al zo'n grote buik heb...(maar misschien eet ik wel gewoon teveel..???)

Be~dankt
 
Ik tel even met je mee 15 feb was je 11 wkn en 4 dgn. Dat betekend dat je dan dus nog 28 wkn en 3 dgn te gaan had.

Tegelijkertijd betekent dat wanneer je 11wkn en 4 dgn bent je kindje ongeveer 9 wkn geleden 'ontstaan is'. Je rekent nl. altijd vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Deze was dus 11wkn en 4 dgn voor de 15e februari. Je krijgt de eerste 2 weken dus eigenlijk 'gratis'. Zodra je dus weet dat je zwanger bent, ben je altijd al 1 maand zwanger! Ze doen dit omdat niet iedere vrouw 'netjes' op dag 14 van haar cyclus ovuleert. Het is dus daarom ook het beste om van de echo uit te gaan, tenzij je precies weet wanneer je kindje verwekt is, dan kan je ook 14 dagen van die datum aftrekken en zo kom je dan aan de eerste dag van je laatste menstruatie als rekendatum!

Ik zelf heb bijvoorbeeld een korte cyclus, ik ovuleer meestal rond dag 9/10, dus mijn eerste dag van de laatste menstruatie is dan fictief zeg maar, want ik was nog helemaal niet ongesteld maar die datum moet je wel gebruiken in je berekeningen.

Al met al betekent dat dus volgens de echo:
1e dag laatste menstruatie was op 26 november 2004.
Daarmee is je kindje verwekt rond 10 december 2004.
Je bent uitgerekend op  2 september 2005 (40 weken na 26 november).

Kijk maar eens hier en vul deze gegevens in, dan weet je precies hoe lang je nog moet, is trouwens erg leuk om op deze manier de vorderingen van je baby mee te maken.

Klik hier!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

 
hi
het mooie van een echo is juist dat ze het kindje kunnen opmeten en dan precies kunnen bepalen hoe ver je bent en wanneer je bent uitgerekend.
Daar kun je echt op vertrouwen hoor,stle dat je zwanger bent en niet precies weet heo ver,dan krijg je een termijnbepalingsecho om te dat uit te vinden.en geloof me maar dat is erg belangrijk want stel je voor dat je zoals in mijn geval,je na 42 weken zwangerschap nog niks hebt dan moeten ze controleren of je kindje het nog lekker heeft daarbinnen.En ik heb er inmiddels 3 gebaard en altijd te laatgeboren kindjes,maar de datum van de cho klopte altijd
 
Hallo San,

Wat hier boven staat is allemaal waar. Zelf was mijn laatste menstruatie 14 november en het kindje is 28 november verwekt. Dit weet ik absoluut zeker. Zelf ben ik door die extra 2 weken (je bent dus eigenlijk maar 38 weken zwanger) op 21 augustus uitgerekend. Ik heb met 16 weken een termijn echo gekregen en de echo wees uit dat ik precies het aantal weken en dagen was wat ik zelf al wist. Ik wist op die manier meteen dat mijn kindje precies goed groeit.

Je kunt dus gerust 2 september aanhouden als uitgerekende bevallings datum. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je kindje 2 weken eerder of later ter wereld komt. Het beste kun je alles op orde hebben zo'n 3 weken voor de uitgerekende datum.

Nog heel veel plezier met je zwangerschap.
Groetjes, Natalie
 
heel erg bednakt voor jullie berichtjes..

Maar nog steeds snap ik het niet helemaal, want ben 1 ding vergeten te vermelden:
de VK snapte er ook niks van en was ook in de war, ze zit al heeeel erg lang in het vak, ze zei namelijk ook dat als de echo 11 weken,4 dagen, is dan moet je dat terug tellen en dat het kindje dus ook daadwerkelijk 11 weken is!!(nu zou het kindje dus bijna 16 weken zijn) dus als je terug telt kom je dan toch op 26 november? en 26 nov is dan toch de datum die je aan moet houden als verwekingsdatum? dus snap niet echt de 2 weken die jullie noemde, want die 2 weken hebben er nu toch niks meer mee te maken, deze echo was juist om de termijn te bepalen, en dus is het kindje toch gewoon 11 weken en 4 dagen? niet daar dna weer 2 weken af???

Sorry hoor, maar ben beetje de kluts kwijt...
groetjes, sanne

 
nee,inderdaad is je kindje die 11 weken.de echo geeft aan dat je uitgerekend bent op 2 sept dus dan hoef je niet nog eens 2 weken er af te halen.

Ik weet toevallig datje niet altijd van een verwekkingsdatum kan uitgaan,iedereen heeft een andere eisprong .Stel je voor dat dat bij jou op de 17de dag is ,wordt het moeilijker rekenen.Daarom tellen ze globaal vanaf de eerste dag van je menstruatie want dat is het eerlijkst.Maar als zoals bij jou de echo een datum geeft weet je waar je van uit moet gaan.Je kan voor de fun kijken wanneer je goed geklust zou kunnen hebben.
Maar eigenlijk is het enige dat telt dat je kindje op de echo eruit ziet als een kindje van 11weken en 4 daagjes dus met die metingen komen ze dan op die datum uit.
doei
 
Hoi San,

De 11 weken waar men het over heeft op de echo is de 9 weken die de baby echt oud is plus die extra twee weken. Bij mij werd er op de echo gezegd dat de baby 15 1/2 weken oud was maar in werkelijkheid was hij toen dus maar 13 1/2 weken oud. Iedereen, dus de huisarts, vk, echo en gyn rekenen altijd die extra twee weken erbij als ze het over de leeftijd van het kindje hebben.

Klopt het dat jouw laatste menstruatie rond 1 november was. Want als het klopt ben ik namelijk precies 2 weken langer zwanger als jij want ik ben 21 augustus uitgerekend en dat weet ik voor 100%.

Groetjes,
Natalie
 
Hoi,  

Als ze tegen jou zeggen bij de echo dat je 11wk en 4 dg bent betekent het dat je zolang zwanger bent iedereen telt de eerst twee weken mee.     Ik heb op 28 Febr een termijn echo gehad en toen was ik 12wk en 5 dg en ik ben op 7 Sep uitgerekend. Hoe groot was je kindje bij de echo? Die van mij 6,1 cm


Groetjes Bertie
 
Terug
Bovenaan