Uitgerekende datum?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Afgelopen dinsdag zijn we naar het ziekenhuis geweest voor de eerste echo en toen heeft de gynaecologe ons verteld dat we nog niet zover zwanger waren als we zelf dachten. Mijn laatste menstruatie was op 10 december geweest en volgens de kalender zouden we dus 8 weken en 2 dagen zwanger moeten zijn. De echo wees echter uit dat we 6 weken en 4 dagen zwanger waren, want ons wurmpie was pas 7mm groot!
Nou was ik ook maar net 3 maanden met de pil gestopt, dus echt veel ervaring met mijn eigen cyclus had ik niet, maar ik had hier toch nog nooit van gehoord. Iemand anders die hier ervaring mee heeft?
Groetjes,

Nathalie MS

Hoi Nathalie!

Proficiat met je zwangerschap!! En zo snel al....
Ik heb inderdaad ervaring met wat je hierboven omschrijft. Ik wil je niet bang maken maar heb t zelf als erg onprettig ervaren dat mij werd verzekerd dat die 'kortere termijn' geen aanleiding was tot zorgen.

Wij kwamen ook met (dachten we) 8 weken bij de echo en t bleek pas 6 weken te zijn. Ik wist mijn laatste menstruatie echter zeker en dat is de datum vanaf wanneer je rekent dus dat kan in mijn beleving niet missen.
Ik heb destijds ook advies gevraagd van de meiden hier omdat t me toch niet lekker zat. De mevrouw van de echo verzekerde ons echter dat t vruchtje gewoon 6 weken was en we geen reden hadden tot ongerustheid.

Uiteindelijk sprak ik mijn vk 2 weken later en die adviseerde toch nog op korte termijn een extra echo te laten maken om wat meer zekerheid te hebben. Ze wilde me geen angst aanpraten maar wilde ook niet per definitie uitsluiten dat er niks aan de hand was.
Uiteindelijk 3 weken na mijn eerste echo was ik daar weer. Ik had 9+1 moeten zijn maar t was maar 9 weken geworden....

Ik heb destijds ook verhalen gelezen van meiden die dit overkomen was en waar uiteindelijk niks aan de hand bleek maar wil je toch meegeven allert te zijn, eventueel je vk te bellen als je dat nog niet hebt gedaan en op korte termijn een extra echo aan te vragen.

Ik hooop echt voor je dat t goed blijft gaan want een miskraam is gewoon echt niet leuk.
Ik duim voor je en laat je nog even wat weten?

Groetjes,
Lotte

hoi hoi,

Dat komt omdat ze in het ziekenhuis rekenen vanaf de bevruchting en de
tabellen die je overal vind daar rekenen ze laatste dag menstruatie..
Tussen deze 2 begrippen zit dus 2 weken verschil!!!!

voorbeeld:

een maand = 4 weken zwanger of 2 weken na de bevruchting

4 maanden = 17 weken zwanger of 15 weken na de bevruchting

ik hoop dat ik het goed heb uitgelegt en dat je zorgen/twijfels weg zijn..
fijne zwangerschap nog..

groetjes simone 33,2 weken

Nee hoor ook in het ziekenhuis worden die twee weken voor de bevruchting meegerekend.

Gemiddeld hefet een vrouw een cyclus van 4 weken en is twee weken voor de verwachte menstrautie de eisprong. Heb je een afwijkende cyclus dan ligt de eisprong toch vaak twe wkeen voor de verwachte menstrautie. Maar dit kan ook 10 dagen of 18 dagen zijn.

Op het moment dat je zwanger bent heb je natuurlijk geen menstrautie en daraom wordt er in eerste instantie geregekend met je de eerste dag van je laatste menstruatie. Maar goed als jouw cyclus bv 6 weken is, dan zou je in dit geval 4 weken 'gratis' erbij krijgen als je eisprong 2 weken voor de verwachte menstrutie valt. En dat is dan dus niet logisch.

Met een echo kunnen ze aan de grote van het vruchtje veel beter bepalen hoe ver je bent, zeker bij een onzeker moment van de eisprong is dat handig om te bepalen.

Maar ook in de telling in het ziekenhuis worden die twee weken 'gratis' er gewoon bijgeteld. Ook daar rekenen ze met een zwnagerschapsduur van 40 weken en niet met een zwangerschapsduur van 38 weken.

Miep

Bij mij is het andersom. Toen ik mijn termijnecho kreeg was ik een maand verder dan ze in eerste instantie dachten. Er is toen een klein misverstand ontstaan. Als de termijnecho ver afwijkt van de laatste menstruatie, horen ze twee weken later nog een echo te doen om te zien of ze de termijn wel goed hebben bepaald. Dit is bij ons niet gebeurd. Resultaat: we hebben geen idee wanneer ik ben uitgerekend.

Ik heb verschillende groeiecho's gehad de laatste maand, maar ze kunnen er niet meer uitkomen hoe ver ik nou ben. Met de vk hebben we afgesproken dat we een heel ruime 'datum'   aanhouden: van eind april tot 18 mei, wat mijn   uitgerekende datum nu is (want ze moeten helaas een datum prikken). Wel is er al besproken dat 18 mei echt wel het maximum is en dat de kleine dan geboren moet zijn. Ik weet dus dat dat de datum is waarop ons kindje er in ieder geval zal zijn. Maar wanneer ze komt? We hebben geen idee...

Groetjes, Marisa

hallo nathalie,
ik had hetzelfde verhaal als jou. ik dacht dat ik 9 weken zwanger was, kwam ik bij de VK was ik pas 7 weken. ik heb natuurlijk gevraagd hoe dat kon en zij legde me uit dat in het begin de eiceldeling stil kan blijven staan. het is niets ernstigs en komt vaker voor. de groei is dus ff stil komen te staan en dat komt vaker voor in het begin.
ik ben nu 24 weken zwanger en lig helemaal op schema!

succes verder,
groetjes martine

Zoals Miep het uitlegt, is het heel duidelijk. Op het moment dat je niet ongesteld geworden bent, dan ben je 4 weken zwanger ......... ook al is je laatste menstruatiedatum 5 of 6 weken geleden.

@Marisa7 ...... wat vreemd dat ze bij jou geen goede datum kunnen prikken. Ik kreeg met 8 weken een echo en ik bleek op dat moment 12 weken zwanger te zijn. Aan de hand van de echo is mijn uitgerekende datum bijgesteld. Het verschil is dan zo groot, daar valt niet meer aan te twijfelen. Ik krijg ook regelmatig een groeiecho en daarbij komt ook steeds naar voren dat het kindje op schema ligt. Soms een paar dagen minder en de volgende keer weer 2 dagen meer. Helemaal exact kunnen ze het niet bepalen, maar het gemiddelde ligt toch elke keer rondom de uitgerekende datum.

Groeten, mam van Laura (32w6d)

Hoi Laura,

Ja, het is inderdaad vreemd. Zelf hou ik gewoon rekening dat ze ook eind April kan komen (dat is volgens de langste berekening 37 weken, dus dat mag dan ook gewoon thuis)  en ik weet in ieder geval dat het niet langer gaat duren dan 18 mei.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan