uitkoken of vaatwasser? en thermos mee 's nachts?

Hoi
Weet iemand of het nog steeds nodig is om flessen en spenen elke dag uit te koken? Ik hoorde dat je ze ook gewoon een keer per dag in de vaatwasser mag doen. Maar is dat genoeg? Iedereen zegt weer wat anders... Wat doen jullie?
En weten jullie ook of je voor de nachten een thermosfles met water mag gebruiken zodat je niet steeds beneden een nieuwe fles moet maken? Het lijkt mij superhandig, maar de een zegt weer dat het absoluut niet mag, en de ander zegt dat het alleen met gekookt water mag, en de derde vindt het geen probleem.... .

Liefs
Frees

Hoi
Ik nam 3 jaar geleden gewoon een thermosfles met heet gekookt water mee naar boven hoor. En dan ook nog een Bidon met koud (gekookt) water. En zo maakte ik 's nachts de flesjes. Ontzetttend handig. Dit ga ik zeker ook weer doen met de tweede.

Wat betreft de flessen en spenen.
Ik zou het niet zo goed weten, maar ik ga de eerste periode maar netjes alles steeds uitkoken. (Kindje heeft nog totaal geen weerstand tegen bacterieën etc) en als het een paar weken verder is, ga ik de flessen gewoon meenemen in de vaatwasser.
De spenen daar en tegen blijf ik wel uitkoken....

Succes!

Groetjes Vilies

Hoi hoi,

Ik heb voor Rik alleen de eerste 8 weekjes gekookt water gebruikt. Nu dus gewwon kraanwater, in gekookt water zit teveel kalk en in spa blauw teveel mineralen. Mijn kraamzorg zei dat kraanwater gwoon mocht. Maar goed iedereen doet dat anders. En mijn zoon is nog niet ziek of wat ervan geworden.

De flesjes en spenen heb ik de eerste 8 weken netjes elke dag uitgekookt tot de 3 maand een keer per 2 dagen en nu is Rik 4,5 maanden en nu doe ik het nog steeds 2 x per week hoor. Vind het gewoon een prettig gevoel.

Succes

X Saskia
mv Rik 18,5 wk

Hoi Frees,

Onze kraamhulp heeft ons ook geleerd om het met afgekoeld gekookt water aan te maken. Dus dat hebben wij in het begin ook braaf gedaan.
Maar op de doos van Friso, in het boekje van het consultatieburo en in het boekje van de kraamzorg staat dat het met gewoon koud kraanwater mag.
Dus dat zijn we nu ook gaan doen, is veel makkelijker en sneller.
Maar ook wij horen allemaal verschillende verhalen hierover. Ik vraag het woensdag voor de zekerheid toch maar even aan het consultatieburo. Wil het wel zeker weten.

Het uitkoken doen wij nog steeds iedere dag maar ik denk dat je het in verloop van tijd wel iets kan verminderen.
Ik lees van mijn voorgangsters (sorry weet je naam even niet meer) dat het ook in de vaatwasser kan.......ga ik ook maar eens proberen dan.

Kruimel

Hoi,

Over het uitkoken... Mijn kraamverzorgster vertelde me dat sinds kort de landelijke richtlijn hierover weer was veranderd. Voorheen moest je het aldoor uitkoken. Nu hoef je het alleen de 1e keer voor gebruik te doen. Daarna kan je het in de vaatwasser doen.

Groetjes Rinske

Raar hè al die verschillende verhalen... wij gebruiken gewoon kraanwater, en koken elke dag braaf uit. Onze kraamhulp had nog niet gehoord dat dat niet elke dag zou hoeven. Wel noemde ze de vaatwasser. Ik denk dat ik een magnetron sterilisator ga kopen, bij de Hema schijnen ze goede, betaalbare te hebben.

Wij geven Kyra Nutrilon HypoAllergeen, niet omdat we allergieen in de familie hebben, maar omdat de kraamhulp dit mee had de eerste paar dagen. Ik weet niet of we hier mee door moeten gaan, omdat ze hier nu aan gewend is, of we over kunnen stappen op Standaard, mmm.... maar eens vragen als we volgende week naar het consulatiebureau gaan.

Ik heb de magnetron boven staan  Ideaal!! Ik neem flesjes met gekookt water mee naar boven en voeding in bakjes, hup in de magne   en klaar!!

Verder over het uitkoken zei mijn kraamhulp dat ik het nu eens in de 2 a 3 dagen moet uitkoken maar als het gewoon om de dag in de vaatwasser kan, beter zelfs!!! Dat wist ik niet.

Monique

Hoi,

De kraamhulp heeft tegen mij gezegt dat je een fles niet meer hoeft uit te koken. maar 1 keer per dag in de vaatwasser op 65 graden. en verder uit spoelen met warm water. ik zelf maar voor de nacht al een fles klaar en zet het in de koelkast, vind dit zelf handiger en het mag ook van de kraamhulp.

groetjes van miranda

Terug
Bovenaan