Uitkoken of vaatwasser???

Hoi, hoi,

Kan iemand mij helpen met het antwoord op onderstaande vraag?

Elke dag kook ik de gebruikte flesjes en kolfmaterialen uit. Nu vertelde iemand me dat dit niet hoeft en ik ze gewoon in de vaatwasser kan afwassen, omdat die warm genoeg wordt en ook goed reinigt. Is dat zo, want een vaatwasser wast maar op 65 graden?
Ben erg benieuwd, want  met de vaatwasser is  reinigen natuurlijk supermakkelijk...

Groetjes,

Renate  

Hoi Renate,

Door je kolfspullen en flessen in de vaatwasser op een temperatuur van 65 graden of hoger  te wassen, vang je inderdaad twee vliegen in één klap . Je spullen worden goed gereinigd en daarnaast  tijdens het droogprogramma  (door de hete stoom die bij dit programma vrijkomt)  gesteriliseerd. Het is alleen even zoeken naar een praktische manier om je spulletjes zo goed mogelijk in de vaatwasser te plaatsen. Als je een afsluitbare bestekbak hebt, zou je daar de kleine onderdelen in kunnen doen. Een collega van mij gaf eens als tip dat het membraan prima in een thee-ei in de vaatwasser kan .
Het is wel aan te raden om op te letten met  etensresten die kleur  kunnen afgeven, zoals bijvoorbeeld worteltjes, tomatensaus of kerriesaus. Het kan verder helemaal geen kwaad, maar ik kan me voorstellen dat je het misschien niet zo'n mooi gezicht zou vinden .

Groetjes van Yvonne

O, nog even een kleine toevoeging m.b.t. de schoonmaakprocedure zonder vaatwasser; wanneer er voor een couveusebaby wordt gekolfd, moeten alle onderdelen die met moedermelk in aanraking komen inderdaad iedere dag worden uitgekookt. Ook als er sprake is van spruw of als de flesjes tevens voor kunstmatige zuigelingenvoeding worden gebruikt, moeten de spullen iedere dag worden uitgekookt.
Kolf je voor een oudere baby, dan is éénmaal per week uitkoken voldoende. De spullen moeten na ieder gebruik wel gewoon worden gereinigd, door ze af te spoelen met koud en daarna met warm water en door één keer daags alle spullen uit elkaar te halen en in een sopje af te wassen.

Groetjes!

Hey,

Ik heb pas mijn kindjes op latere leeftijd de fles gegeven (de jongste was 8 maand). En dan moet je ze niet meer uitkoken. Maar bij jonge baby's word het hier (België) nog wel aangeraden om te doen. Omdat er nog altijd een beetje detergent in de flesjes achterblijft.

X Tasha

Hoi hoi,

Ik geef geen bv maar fv. Ik kookte ale flessenspul dus ook elke avond netjes uit, maar dat hoeft niet meer. Het CB heeft nu nieuwe richtlijnen, waarbij dus de flesjes en dergelijke inderdaad in de vaatwasser kunnen (wel op de hoogste stand). Voor de fv hoef je zelfs geen gekookt water meer te gebruiken, gewoon leidingwater is goed genoeg, omdat die in Nederland van een goede kwaliteit zou zijn.

Groetjes!

Ooohhh, ik wist helemaal niet dat je ze in de vaatwasser ook kon uitkoken zeg maar.
Maar onze vaatwasser draait niet iedere dag, en soms dan wel weer 2x per dag op 65gr.
Ook weleens op 45gr.
Dus ik doe de flesjes altijd in de sterillisator.
Vind ik supermakkelijk
Maar als ik het toch weet, zal ik vast nog weleens doen
Mijn zoontje is nu bijna 5mnden... hoef ik ze dan niet meer iedere dag uit te koken, en de speentjes ook niet?

Groetjes Debby.

Terug
Bovenaan