uitslag bloedonderzoek

De uitslag van mijn bloedonderzoek gekregen: had een positieve Lues uitslag. Beter bekend als Syfilis....(Heb echter geen klachten, dit kan!)
Ben er èrg van geschrokken: er wordt nu een tweede keer bloed afgenomen.
Heeft één van jullie dit ook meegemaakt, wat gebeurd er nà een tweede positieve uitslag???

geen idee.
maar syfilis is toch een geslachtsziekte he? heeft je partner dat dan ook?! moet hij ook maar getest worden. wel verstandig.
anders ben jij dalijk behandeld en geeft hij het weer aan jouw.
wel vreemd dat je geen klachten hebt he? normaal is het een gemene ziekte.
ik hoop dat ze je goed kunnen behandelen, al weet ik niet hoe. hebben ze je dat niet verteld?
ik wens je veel sterkte toe, en hoop nog wat te horen hoe het is verlopen.
gr.

Dat is minder leuk om te horen zeg. Ik weet niet veel over syfilis, maar je zou toch inderdaad denken dat je wel klachten hebt. Maarja dat is bij meerdere ziekten niet zo. Ik vind het heel vervelend voor je, vooral als je ook nog zwanger bent, dan is dit het laatste waar je je druk over wilt maken.

Veel sterkte en wat anoniem hierboven zegt klopt trouwens ook meestal bij SoA's, dat je partner ook behandeld moet worden, maar dat zal je arts je vast wel uitleggen.

groetjes, Jane

hoi

ik heb een stukje op internet voor je opgezocht. misschien heb je er wat aan.

WAT IS SYFILIS?

Syfilis is een SOA (seksueel overdraagbare aandoening) die wordt veroorzaakt door de bacterie Treponema pallidum. Die bacterie nestelt zich in de schede, de penis of de anus en soms in de mond. Waar de infectie zit, hangt af van de manier waarop is gevrijd. Als behandeling uitblijft zal de bacterie zich later via het bloed door het hele lichaam verspreiden.

Syfilis verhoogt de kans op overdracht van het aids-virus. Iemand met HIV die bovendien syfilis heeft, geeft gemakkelijker het HIV door. Anderzijds is iemand met syfilis ontvankelijker voor een besmetting met HIV, omdat syfilis slijmvliesletsels veroorzaakt. Die slijmvliesletsels vormen een open toegangspoort voor het aids-virus.

STADIA:

In een eerste stadium geeft syfilis na gemiddeld drie weken (10-90 dagen) een harde pijnloze zweer op de plaats van besmetting. Op de penis, rond de schede of rond de anus is dat een duidelijk herkenbaar symptoom. Inwendig, in de schede of in de darm, geeft die zweer geen last. Daardoor kan de diagnose worden gemist. Deze zweer verdwijnt altijd spontaan, maar de patiënt blijft besmettelijk.

Na een symptoomloze periode van 2 weken tot 2 maanden treedt het tweede stadium op met letsels in de mond, op de huid (romp, handpalmen, voetzolen) of in het haar. Ook deze verdwijnen spontaan. Ook nu blijft de patiënt besmettelijk.

Na een latentietijd van 2 tot 30 (!) jaar treedt het derde stadium in. Hierbij kunnen zich ernstige letsels van vitale organen zoals hart en hersenen voordoen. Behandeling kan het voortschrijden van de ziekte dan nog wel stoppen, maar de aangerichte schade is onomkeerbaar. Zonder behandeling is syfilis een dodelijke ziekte.

OPSPORING EN BEHANDELING:

Syfilis kan makkelijk worden opgespoord. Dat gebeurt door antistoffen tegen de bacterie in het bloed aan te tonen. Die bloedtest wordt positief 3 weken tot 3 maanden na de infectie. Syfilis is eenvoudig te behandelen met een antibioticum. Het is belangrijk dat de ziekte tijdig wordt herkend en behandeld. Hiervoor kan men bij de huisarts terecht.

Zelden worden syfilis antistoffen in het bloed gevonden, zonder dat er een syfilis besmetting is. Dat verschijnsel heet "vals positieve" of "fout positieve" reactie. Fout positieve reacties kunnen onder andere voorkomen na vaccinatie, bij zwangerschap, bij intraveneus heroïnegebruik, kanker, lupus erythematodes, recent hartinfarct, leverziekten, longontsteking, mononucleose, borreliose, HIV-infectie. Ook bij sommige tropische ziekten, de zogenaamde endemische treponematosen, ziet men vals positieve reacties bij de syfilistesten.

Terug
Bovenaan