Uitslag/bultjes gezicht, borsten, buik

Een vraagje;

Afgelopen weekend kreeg ik  jeuk aan mijn gezicht, rondom ogen en kin. Er ontstonden rode plekken.
De jeuk trok na een nat washanje erop gehad te hebben, weg.
Wat er achter gebleven is, zijn minisculle kleine bultjes, geen puistjes.

Gister voelde ik dat de bultjes ondertussen ook mijn borsten en buik zitten.
Het voelt schraal, en droog, als exceem, en met het oog nauwelijks te zien. De bultjes zijn huidkleurig, en jeuken niet. Mijn huid voelt als een stukje schuurpapier, gebocheld en schraal, op die plekken.

De huisarts vertelde me dat het waarschijnlijk een reactie is op hormonen, maar het kan ook vele andere oorzaken hebben. Zolang ik me fit voel en geen koorst heb, geen reden voor zorgen. Ik moet het goed vet houden.

Herkent iemand deze 'uitslag'?



 
Hoi Sannes,

Jij bent de eerste die ik over deze klachten hoor.
Ik heb het ook, maar dan in mijn nek. In mijn vorige zwangerschap had ik het ook al en toen heb ik mijn ketting maar afgedaan. Pas na de bevalling voelde mijn nek weer normaal aan en waren de (bijna niet zichtbare) bultjes weer weg.
Nu heb ik het weer en ga ik er maar van uit dat het weer wegtrekt.
Misschien stelt het je wat gerust dat het bij mij in ieder geval weg trok.

Groetjes Maartje
(39 weken en dus bijna van mijn rare nek af!)
 
Ik heb dit ook gehad aan het begin van mijn zwangerschap (rond 5 weken) Ik zat vooral in mijn gezicht, nek en bij mijn borsten helemaal onder die bultjes. Je zag ze vooral goed als er licht op scheen (bijvoorbeeld de zon of een lamp) Uiteindelijk verdween het na 2 weken vanzelf weer. Ik denk zelf dat het een hormonale reactie is geweest. Ik heb normaal bijvoorbeeld ook geen last van acne maar nu komt er iedere week een puist in mijn gezicht opzetten (heb er nu pal een boven op mijn neus!). Ik lijk wel een puber. Je huid en haar kunnen heftig reageren op de hormonen. Ik leg me er maar bij neer en probeer mijn gezoch steeds goed te reinigen. Sterkte ermee!
 
Ik heb het tijdens mijn eerste zwangerschap ook gehad, alleen dan op mijn bovenarmen. Ik heb er nu (nog) geen last van, maar ben ook pas in week 13. Nu had ik trouwens wel al eerder last van kleine vetbultjes/mini puistjes op de bovenkant van mijn rug en schouders, maar dat is gelukkig al weer weggetrokken!

Vreemde dingen, die hormonen!

Groetjes
 
Terug
Bovenaan