Uitslag nekplooimeting

Hoi dames, ik heb dit berichtje ook geplaatst op ons augustusforum. Maar ik hoop zo meer informatie te krijgen.

We hebben  gisteren de uitslag van de nekplooimeting gehad. De kans op een kindje met down-syndroom is 1:330. Ik vind dit toch best hoog. Ik hoor namelijk iedereen steeds over een kans van 1:26000 en nog meer van die abstract hoge getallen.

Volgens m'n VK ligt de grens bij 250 en dan  krijg je een vruchtwaterpunctie. Dus eigenlijk is de uitslag redelijk, maar toch.......  Ik ben best wel heel erg bezorgd.

Als ik het goed gelezen heb, heb je bij 33 jaar een kans  van 1:500 en bij 36 jaar 1:250. Aangezien ik bijna 35 ben zit ik er dus net tussenin.

Nouja, ik ben erg benieuwd wat bij jullie de uitslag is en of ik me nou terecht zorgen moet maken of niet.

Oja, het nekplooitje van ons moppie was 1,5 mm. met 13 weken.

Liefs,

Tessie

Ha Tessie!

Jeempie, das best shit. Ik kan me voorstellen dat je je een beetje ongerust voelt. Helaas kan ik je geen advies geven, want wij hebben geen nekplooimeting laten doen. Maar, de nekplooi van je hummeltje was toch goed? Geen verdikking (zo noemen ze dat toch?). Of zegt dat dan weer niet zoveel.

Heel veel succes! En ik hoop dat je veel reacties mag krijgen op je vraag!

Liefs,
Joline

Hoi Tessie,

Ik heb zelf ook een nekplooimeting laten doen..bij mij was de uitslag 1 op 5000. Bij mijn vriendinnetje was de uitslag 1 op 320, zij maakten zich ook zorgen en hebben op mijn advies een second opinion laten doen. en toen kwam er 1 op 7500 uit. Ook mijn zus heeft tijdens haar zw.schap deze test laten doen en ook bij haar kwamen de cijfers er niet heel positief uit, ook zij heeft in een ander zh een 2e test laten doen en ook toen kwam er een goed cijfer uit en ik kan je melden dat mijn neefjes gezond ter wereld zijn gekomen!! wat ik je probeer te vertellen is dat het een meting is en dus een schatting, zolang de nekplooi niet dikker is dan 2,5 of 3 mm(ik weet het niet precies meer) is het goed en dus zou ik me met 1.5 mm niet al teveel zorgen maken. Aan de andere kant, waarom laat je geen second opinion maken(je moet wel op schieten anders ben je te ver met het aantal weken).

Zekerheid heb je met een nekplooi nooit, het blijft een schatting...

Groetjes Odette

Hoi meiden..

Houden jullie wel in je achterhoofd dat het om een kansberekening gaat? Dat het allemaal dus niet zo heel veel zegt? Zelfs als je een hele hoge kans hebt volgens die testen wil dat nog niets zeggen! En is je test zo goed dat je je totaal geen zorgen meer maakt dan bestaat de mogelijkheid alsnog dat je een kindje met down krijgt.. Ik heb er ook met mijn vk over gehad en we vragen ons af waarom zown test eigenlijk gedaan wordt, want zekerheid geeft het niet! Als je echt wil weten of je kindje geen down heeft dan zul je een punctie moeten laten doen.. vrienden van mij hebben dat ook gedaan omdat zij 28 is.. Wijzelf hebben het niet gedaan... Ik ben 36 en heb een kans van 1 op 330 dat ik een downkindje heb.. dus heb ik nog steeds meer dan 99 procent kans op een gezond kindje... maar zelfs als ze zeggen dat het bv 1 op 60.000 is dan bestaat nog de kans op een kindje met down...Wel hebben we een screeningsecho gehad waarop alles er goed uit zag...
Wij zien wel wat we krijgen... want elk kindje is bijzonder en heeft liefde nodig en elk kindje is welkom bij ons!
Ik wens jullie allemaal een hele fijne zwangerschap toe zonder al te veel zorgen...

liefs Bats... 26 weken zwanger van ons vierde kind...

Hoi,

Die uitslagen van 1: 12000 is vaak in combinatie met een bloedtest. de uitslag van alleen de nekplooi valt altijd anders uit. Het is inderdaad een kansberekening. Bij mijn vriendin kwam een uitslag van 1:10, en niets aan de hand. Een uitslag van 1:330 betekend nog altijd dat je minder kans hebt op een kindje met down, dan op een miskraam na een punctie. Bij mij is alleen deze zwangerschap een nekplooi gedaan, de andere zwangerschappen niet, en had ik veel minder zorgen!!!

Daarom heb ik het van me afgezet.. ik maakte mezelf helemaal gek in mun hoofd.. Ik he toen de vraag ook bij mijn dochters van 16, 13 en 9 neergelegd... Stel dat we een kindje krijgen met down.. moeten we het dan weg laten halen?? Nou... de reacties waren heftig!! Zij vroegen zich net als ons af waarom een kindje met down niet mocht komen.. elk kindje heeft toch liefde nodig mama? En wij beslissen niet over leven en dood.. dus onze keuze was heel makkelijk...

Hoi Tessie,

ik heb ook een nekplooimeting laten doen (nekplooi 3,1 mm) samen met een bloedtest en daar kwam uit 1 op 80 (zoals ik het toen begreep nemen ze je leeftijd daar ook nog in mee, dus naarmate je ouder bent wordt de kans hoger). Ik heb me toen heel veel weken ontzettend druk gemaakt, omdat ik moest wachten tot ik een  vruchtwaterpunctie kon doen en vervolgens weer op de uitslag. Daarna ook nog een 20 weken echo gehad en pas toen lukte me het een beetje om weer te genieten van de zwangerschap.

De nekplooi is alleen maar een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet. (Net zoals het ook andersom kan zijn, wel goede nekplooi maar toch een afwijking).

Ik kan me echter wel voorstellen dat je het vervelend vindt dat je net buiten de 'grens' valt. Achteraf vind ik het (ben nu 26 weken zwanger) wel prettig dat ik nu weet dat er in ieder geval niets ernstigs aan de hand is. Maar of het opweegt tegen de weken  onzekerheid en het risico van de vruchtwaterpunctie weet ik niet. Ik heb dan ook geen idee wat ik een eventuele volgende keer zou doen.

Monica

Hoi dames,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook een combinatietest laten doen, dus met bloedprikken erbij. Vandaar dat ik even in de stress schoot van de uitslag. Ben trouwens 34 jaar (volgende maand 35).

Omdat die dozen van een VK me de uitslag pas zo laat hebben gegeven (nouja, ik heb ze zelf moeten bellen) heb ik amper nog een kans om andere testen te laten doen. Maar de VK zei ook dat een gyn daar ook niet mee in zou stemmen omdat ik niet op die grens van 250 zit. En een vruchtwaterpunctie lijkt me trouwens ook een ontzettende stress-ervaring.

Ennieweej, ik heb besloten een pretecho te laten maken. Maandagavond kunnen we al terecht. De echo-mevrouw zei dat je niet kan zien of het kindje Down heeft, maar ze gaat 'm wel helemaal controleren of alles goed is. Hoop dat ik dan weer een beetje rust in m'n lijf krijg.
Ik krijg ook met 20 weken een echo, maar da's nog 5 weken en dat trek ik ff niet.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Tessie

Terug
Bovenaan