uitslag NT test...

Hoi Allemaal,

daar ben ik weer. Ben ruime week op vakantie geweest dus even niet gelezen. Zondag was super spannende dag want had echt enorm bloedverlies. zo erg dat ik 3 keer mijn ondergoed met maandverband moest verschonen en s'nachts zo'n beetje ieder uur eruit moest. Dapper mijn vakantie uitgezeten en vandaag kon ik terecht bij de gynaecoloog. Ze lieten mij ruim een uur wachten, echt vreselijk. Kreeg de neiging met dingen te gaan gooien enzo...mocht ik eindelijk mee kreeg ik eerst een co-assistent...grrrr. Uiteindelijk de gynaecoloog. Het hartje klopt nog steeds en het groeit zoals het moet. heerlijk. Bloedverlies niet echt te verklaren. Misschien placenta die lekt. Erg onzeker allemaal. Wordt iedere week nu even gechecked. Dat is wel fijn.

Maar goed. Voor onze week weg een nekplooimeting laten doen. Die was super nl. 0,7 mm dik. Vanaf 3,5mm onderzoeken ze verder. Het is een combinatietest dus ook bloedgeprikt. Kregen vandaag de uitslag, kans van 1:320. Dat vind ik heeeel hoog! Voor  mijn leeftijd (30) is 1:900 normaal. Ik ben toch geschrokken. Echt een nadeel van zo'n test. Je zoekt iets zekerheid. Na de nekplooi hadden we dat. We hadden ook aangegeven het percentage niet te willen weten. Alleen maar of er een verhoogd risico is. Die is er niet, dat is vanaf 1:200. Helaas is het ons toch verteld en nu maak ik mij best een beetje zorgen.

Willen jullie alsjeblieft jullie ervaringen met mij delen?

liefs,
Wendy

Hallo Wendy,

Ik  ben Astrid en ben nu 14 weken zwanger van de tweede. Met 12 weken hadden wij de nekplooimeting en daar kwam een nekplooi van 2,6 mm uit. Dit is nog binnen normaal, maar wel op de grens  volgens de dokter. We moesten dus wachten op de uitslag van het bloedonderzoek. Een week later kregen we de kans binnen, 1 op 580. Gezien de dikte van de nekplooi is dit eigenlijk nog een redelijke uitslag, maar aangezien ik pas 29 jaar ben vond ik het in eerste instantie ook heel slecht en had ik spijt dat ik de test had laten doen. Bij ons eerste kindje kreeg ik een uitslag van 1:68000 (2 jaar geleden) dus dat is nogal een verschil.
Je moet wel bedenken, een uitslag van 1:580 betekent bijna 99,9% kans dat het wel goed zit. En een uitslag van 1:320 dus ook.

Maar ik begrijp je ongerustheid, mij zit het ook nog steeds niet helemaal lekker, maar mijn verloskundige vond het een prima uitslag. Alles boven 1:200 is goed.

Groetjes Astrid

Hoi Astrid,

Ja schrikken he. Ik heb ook een beetje spijt van de test eigenlijk. Aan de andere kant weer neer want het is in ieder geval niet verhoogd...Wel vreemd dat onze nekplooi maar 0,7mm was en toch een kans van 1:320...er is dus blijkbaar iets met de eiwitten/hormonen maar wat? Bij jou is het dus blijkbaar andersom. Nekplooi spannend maar bloedonderzoek super...

wij hadden bij de eerste 1,7 en een kans van 1;15.000 maar helaas bij de tweede een nekplooi van 2,4 en de kans van 1;150 dit komt door mijn pappa waarden (die voor een goede celverdeling zorgen) ik heb nu maandag een vruchtwaterpunctie :(

Hoi Iedereen,

In België zit de nekplooimeting in het standaardpakket, die was van ons eerste kindje ook goed, dus verder niet echt bij stil gestaan. Van ons tweede kind was ik zwanger hier in nederland, ik wou graag de combinatietest, na wat moeite kreeg ik die ook, de uitslag was ook heel positief, dus wederom geen zorgen. Nu ben ik 30 en zwanger van de derde, ik wou weer een combinatietest laten uitvoeren, maar nu komt daar ineens een intakegesprek voor. Waarin ze vragen naar het waarom van de test, ze leggen je uit dat als je op zoek bent naar geruststelling deze test een valse geruststelling heeft. En ook kan zorgen voor grote ongerustheid terwijl er misschien niets aan de hand. Ze legden ook uit dat met de 20 echo alles bekeken wordt en als er dan echt grote gebreken aan het licht komen, zoals een hartkwaal, ... tekenen die horen bij Syndroom van Down, er dan nog steeds een vruchtwaterpunctie en extra screening kan gedaan worden, ook kan er dan nog al of niet een beslissing genomen worden. Dus hoezeer ik die test ook in mijn hoofd had, ik heb me laten ompraten en wacht geduldig de 20 weken echo af.

ja moet je even rekenen, een VWP (vruchtwaterpunctie) kan dan bij een "slechte echo" (je ziet lang niet alles op een echo en ook hartafwijkingen zijn juist bij de nekplooi ook heel goed te zien, en niet altijd even goed op de 20 weken echo)
met een "slechte" nekplooi kan je met 15-16 weken een VWP laten doen tel daar 3 weken uitslagtijd bij op en je bent maximaal 19 weken zwanger als je met 20 weken echo erachter komt.. kan je een VWP laten doen maar ben je 23-24 weken zwanger (dat scheelt nogal, het word toch met de week moeilijker niet makkelijker denk ik dan maar)

Mijn VK was juist heel positief erover en had gewild dat meer mensen zich zo goed laten inlichten over hun mogelijkheden en deze ook durven te bespreken, laten we eerlijkl zijn we steken allemaal liever ons hoofdje onder het zand en hopen dat alles goed is....dat was niet een instelling waar mee zij graag werkte..(maar heel veel aanstaande moeders wel liever hebben)

Terug
Bovenaan