uitslag zaadonderzoek

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

De uitslag is binnen. De beweeglijkheid en hoeveelheid van het zaad is goed, alleen is er een hoog percentage afwijkende zaadcellen. De huisarts heeft nu als optie geopperd om een samenlevingstest te doen. Hij zegt dat we in principe met dit zaad wel zwanger zouden moeten kunnen worden, maar omdat dit nu al sinds 15 maanden niet hetgeval is wil hij toch verder kijken. Laatst heb ik met ovulatietesten wel positief gestest op de dag dat ik zelf ook verwachtte, dus dat lijkt me een goed teken. Kan iemand mij vertellen wat zo'n test inhoud?? Doet de ha dit of ga je hiervoor naar het Zhuis?
Alvast bedankt.

Groetjes Marjolein
nod 20 november

Raar dat de ha dit allemaal doet. Bij ons gebeurd het echt al snel bij de gyn.
De samenlevingstest is een test om te kijken of het zaad bij jou binnen blijft leven.

zie folder NVOG

Samenlevingstest, post-coitum-test, Sims-Hühnertest
Met de samenlevingstest wordt beoordeeld of de zaadcellen in staat zijn via het slijm van de
baarmoedermond door te dringen in de baarmoederholte. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van de
zaadcellen en het slijm van de baarmoederhals.
Vlak voor de eisprong, enkele uren na seksueel contact, haalt de gynaecoloog wat slijm van de
baarmoedermond weg om te bekijken of het van voldoende kwaliteit is. Onder de microscoop wordt
zichtbaar of er voldoende levende zaadcellen in het slijm aanwezig zijn.
Eventueel moet de test enkele dagen later herhaald worden. Soms kan het nodig zijn om het moment
van de eisprong nauwkeuriger te bepalen door middel van inwendige echografie, eventueel in
combinatie met bloedonderzoek (zie Vaststellen van de eisprong). Zijn er dan nog te weinig
zaadcellen, ook als het slijm kwalitatief goed is, dan is het mogelijk dat het slijm afweerstoffen
(antilichamen) tegen de zaadcellen bevat. In dat geval kan verder (immunologisch) onderzoek worden
gedaan.

Terug
Bovenaan