Uitspraak, logopedie ?

Mijn dochtertje van 2,5 jaar is een echte kwebbelkous! Hele verhalen die ze vertelt en erg gezellig vind ik. Ze begon al vroeg met praten. Haar uitspraak is natuurlijk niet altijd even goed, maar dat moet ze nog leren.
Wat ze sowieso steeds verkeerd doet is dat ze de S slissend uitspreekt en een aantal andere letters ook.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit vanzelf overgaat, maar ik vraag mij toch wel af:  wanneer start je met kinderen met logopedie?
Vanaf welke leeftijd weet je dat het niet overgaat en dat het gecorrigeerd moet worden?

Groeten mamaS
 
Hallo MamaS,

Leuk he, dat kletsen van peuters! Elke keer merk je dat er weer iets nieuws aan hun woordenschat is toegevoegd.
Ik werk als logopedist in een gezondheidszorginstelling met ouderen. De spraak- taalontwikkeling van kinderen is dus heel iets anders dan waar ik me op dit moment mee bezig houd. Maar omdat onze zoon (21 mnd) volop in deze ontwikkeling zit, heb ik mijn oude studie-boek standaard in de lectuurmap liggen. Ik heb het dus eventjes voor je opgezocht...
De ontwikkeling van de articulatie vindt globaal plaats tussen 2,5 en 6 jaar. De /r/ en de /s/ zijn lastige klanken om uit te spreken voor kinderen. Deze klanken vragen veel beheersing van de spraakmotoriek.  In principe tot de leeftijd van 6 á 7 kan de uitspraak hiervan  nog problemen opleveren. Tijdens het wisselen van de voortanden kan je kind opeens weer gaan "slissen". Maar dat is min of meer ook logisch omdat je je tong dan niet goed tegen de voortanden kan plaatsen, dit is juist nodig bij het uitspreken van de /s/.
Mocht je op een gegeven moment toch twijfels hebben, aarzel dan niet om even contact met de huisarts op te nemen. Maar op dit moment zou ik me helemaal geen zorgen maken.
Geniet van deze ontwikkeling!

Groetjes Marieke
mv. Stan en logopedist
 
Oh ja, nog een nagekomen berichtje...

Het gebruik van spenen of flessespenen kan een "verkeerde articulatie" in stand houden. Dat komt omdat met het zuigen onder andere een andere stand van de tong gestimuleerd wordt.

Groetjes!
 
hoi
Onze oudste (3 jaar en 3maanden) is ook zo'n kwebbel, vanaf dat ze wakker wordt tot ze 's avonds gaat slapen is het kletsen.
Zij heeft ook moeite met de R, haar zusje Rebecca noemt ze standaard Debecca en zichzelf noemt ze Mahissa ipv Marissa.
Het grappige is dat ze het zelf niet doorheeft. Bijv. oranje zegt ze ojanje tegen, maar als ik dan zeg, ja dat is ojanje, dan word ze boos, want mama zegt het fout.
Ik vind dat ze voor haar leeftijd heel goed praat, ze zingt ook hele liedjes en de uitspraak komt vast wel goed.
groetjes Melanie
 
Hartstikke bedankt Marieke76 !

Dit was nou echt iets waar ik nieuwsgierig naar was. Het klopt inderdaad dat de ' r ' ook nog niet goed is bij haar. Wij zijn gestopt met de speen omdat ik inderdaad ook een keer hoorde dat het slecht voor de uitspraak kan zijn. Gelukkig duimt ze niet.
Goed om te horen dat we nog een aantal jaartjes te gaan hebben voordat het goed moet zijn !

Nogmaals bedankt,
Groeten mamaS
 
Terug
Bovenaan