Uitwendige versie

<p>Dag dames,</p><p>Momenteel ben ik precies 35 weken zwanger. Eergisteren (zondag) moest ik naar het ziekenhuis omdat ze a.d.h.v. mijn klachten dachten dat ik een zwangerschapsvergiftiging had. Er zijn testen afgenomen en een controle gehouden. Godzijdank had ik alleen ijzertekort en een lage bloeddruk. Nou heeft de verpleegster geprobeerd om tijdens de CTG het hartje van mijn baby te zoeken die ze uiteindelijk na paar min. gevonden heeft en die erg zachtjes klopte wat wij niet gewend waren van hem. Pas na een minuut of 10 klonk het harder en zo herkenden wij onze kereltje weer. Ik heb een medische zwangerschap omdat mijn baby een CCAM heeft (longsekwest/longafwijking) gelukkig gaat het goed met de afwijking en mag ik zelfs normaal bevallen. Alleen toen de gyneacoloog kwam en zag dat de baby 'nog' dwars lag, vroeg ze wanneer ik de volgende echo heb. Ik zei dat dat over 3 dagen is en daarom heeft ze mij 3 dagen de tijd gegeven. Als de baby na 3 dagen nog niet is ingedaald dan gaan ze volgende week een uitwendige versie doen. Dit is mijn eerste zwangerschap en van mijn zussen heb ik begrepen dat het erg pijnlijk is voor mij en belastend is voor de baby. Nou weet ik ook toevallig dat het hartje vd baby na de uitvoering zal vertragen. Ik ben er bang van geworden en weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Een uitwendige versie, of zo afwachten en dan kijken of het toch een keizersnede gaat worden.. Ik kom er maar niet uit. Sorry voor de lange bericht. Ik hoop dat er mama's zijn die mij op weg kunnen helpen.</p><p>Veel liefs!</p>

Ik heb ook een uitwendige versie gehad. Ze hebben het bij mij 3x achter elkaar geprobeerd alleen was onze kleine meid te eigenwijs waardoor het niet is gelukt. Maar het verschilt per persoon. Het was inderdaad erg pijnlijk. Onze kleine spruit lag toen in een onvolkomen stuitligging. Je geeft aan dat jullie kleine man dwars ligt? Dat scheelt natuurlijk wel in “afstand” wat hij moet afleggen om goed te komen liggen. Het is overigens niet stadaard dat het hartje vertraagd na een uitwendige versie. Bij mij was dit niet het geval. Ze maken standaard achteraf een ctg om naar het hartje te luisteren. Ook moest ik diezelfde dag in de avond nogmaals terug komen en hebben ze nogmaals een ctg gemaakt en zo kon ik 200% gerust naar huis en de nacht in. Weet overigens niet of dit in ieder ziekenhuis hetzelfde is. Ik ben uiteindelijk via de normale weg bevallen, al is het wel een stuitbevalling geworden. Succes met de laatste loodjes en je niet al te druk maken over de uitwendige versie! Komt goed! En.. hij is niet verplicht om te doen. Die keuze is altijd aan jezelf. 

Bij mij hebben ze ook een uitwendige versie gedaan, de nacht nadat er een ballon was geplaatst om in te leiden was hij gedraaid. Ik vond het draaien niet pijnlijk maar het middel wat ze inspoten om m’n buik ontspannen te houden was verschrikkelijk. Het is in een keer geluk en hij lag helemaal in stuit. Ik snap dat je je druk maakt over wat het met de baby doet, maar via de natuurlijke weg geboren worden is natuurlijk wel beter voor je baby. Je zou ook kunnen informeren of moxatherapie nog mogelijk is, in sommige gevallen helpt het. Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen! Laat je goed informeren en doe wat jij denkt het beste is voor jou en de baby.

Mijn dochter lag ook in een stuit en ik heb bewust gekozen voor een geplande keizersnede. Iets in mij voelde niet goed om een versie te laten doen. Ze konden me ook niet vertellen hoe de beentjes precies lagen. Uiteindelijk kwam er eruit met 1 been omhoog en 1 beentje omlaag. Ben erg blij dat ik niet heb laten draaien! Hopelijk draait jouw kleine spruit nog uit zichzelf! 

Terug
Bovenaan