up date iris en haar heupjes

iris heeft donderdag de campspreider gekregen.
deze moest ik halen bij de instrumenten maker.
nou zei deze dat ze hem nu al om kon. dus heb ik het toen even naar gevraagt in het ziekenhuis. en ze mag hem al aan.

tot nu toe reageert iris er niet negatief op. woensdag gaan we foto's maken en dan horen we of ze deze kan aan houden. of tot het toch gips wordt.
groetjes petra en iris 5 maanden en 1 week

Hoi Petra, ik heb het begin van het verhaal over iris gemist. Ik heb niet echt ervaring denk ik met wat iris heeft, maar ik ben wel geinteresseert (dus tips ga je van mij niet krijgen helaas). Wat heeft Iris? En hoelang gaat dit duren?
Lijkt me wel een heel gedoe. Ja niet dat je een keus hebt. Kan Iris er goed mee omgaan?
Liefs Nelleke

hoi nelleke.

was wel grapig je naam raad wedstrijd.

iris heeft een cognitale heupdysplasie. dit komt vrij veel voor en 4 keer vaker bij meisjes dan bij jongens. het kan erfelijk zijn.

omdat mijn oma iets heeft gehad aan haar heupen. en ik heupdysplasie heb gehad. heb ik er op aan gedrongen bij het cb om een echo te maken van iris haar heupjes.
op de echo zagen ze een dysplasie. en toen moest ik meteen een foto laten maken van de heupjes. dat was op een maandag. op donderdag belde de ass van mijn huisarts en die had een (spoed) afspraak gemaakt bij     orthopedie in het ziekenhuis.
hier konden we de woensdag er op terecht. hier kregen we eerst een co-assistent en deze veteld dat ze een flinke dysplasie had aan de linker heup en dat ze geen heup kom had deze heeft met de orthopeed over legt   deze kregen wre nu bij elke contact.. nu moest ze de pavlik aan om te kijken of dit helpt. deze heeft ze 1 week aan gehad toen moest er een rontgen gemaakt worden. maar ze zagen nog geen vooruitgang.
toen twee weken later weer een rontgen weer geen vooruitgang. toen heeft ze met haar directe collega overlegt deze wilde eerst de camp spreider proberen. deze heeft ze nu sinds donderdag aan.
woensdag moet ze voor een foto om te kijken of deze spreider wel aanslaat anders moet ze waarschijnlijk in het gips.

groetjes petra

Hoi Petra, bedankt voor de uitleg. Nog een vraagje, wat moet die spreider of het gips gaan doen dan? Als ik het goed begrijp komt Iris dus weefsel tekort. Kan dat zo snel bijgroeien ofzo? Of is het ter voorkoming van een foutieve groei?
Liefs Nelleke

Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben hoor. Als je het vervelend vind moet je het maar zeggen, maar ik vind dit soort dingen altijd erg interessant en probeer het dan ook een 'soort en met van' te begrijpen.
Liefs Nelleke

hallo nelleke

vind het niet erg hoor. ik wil zelf ook graag alles weten.
iris heeft op de plaats waar een heup kom hoort te zitten geen heup kom aan de linker zeide. door een spreid middel waarbij de beentjes in kikker stand worden geplaatst proberen ze een heupkom te maken. sommige kinderen hebben wel een heupkom maar niet diep genoeg.   iris heeft er nog geen. deze moet ze door in een kikker stand te liggen een kom gaan maken. door met haar beentjes een beetje kracht uit te oefenen. maar dit lukt soms niet en dan doen ze het in gipsen.

kan het niet zo goed beschrijven.
maar je kunt evt. ook eens kijken op www.heupafwijkingen.nl
en dan bij baby's en peuters.
ze heeft eerst de pavlik gehad en nu de camp spreider. woensdag horen we meer als het goed is.

groetjes petra     iris nu 5 maanden 1  week en 3 dagen

Oh, maar je legt het heel goed uit hoor! Dankjewel.
Ik hoop dat het gauw goed gaat, want het lijkt me geen pretje.
Sterkte in ieder geval en hou ons op de hoogte he!
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan