Update Jasmijn

Ha lieve allemaal,

Om te beginnen wens ik jullie alvast een fantastisch, gezond en liefdevol 2012 toe. Laten we allemaal vreselijk gaan genieten van onze piepkleine mensjes! Hopelijk zonder al teveel zorgen en problemen...

Dat laatste zal voor ons helaas niet helemaal gaan gelden. Er wordt steeds meer duidelijk over Jasmijn, maar er lopen ook nog langdurige onderzoeken. Even de laatste stand van zaken:

Vorige week, de dag voor haar ontslag uit het ziekenhuis hoorden we een eerste uitslag van het genetische onderzoek van het WKZ. Bij Jasmijn mist er een stukje van een bepaald chromosoom (nummer 6). Het lullige is dat er totaal nog niets bekend is over de gevolgen hiervan. Er is bloed van zowel Jasmijn, Patrice en mij afgenomen en dat wordt nu op kweek gezet. De resultaten kunnen wel 2-3 maanden op zich laten wachten. De artsen weten dus niet hoe 'groot' het ontbrekende stukje is en wat de impact hiervan is.

Daarnaast zijn we donderdag zelf ook met Jasmijn in het WKZ geweest. We zaten tegenover een hele delegatie: plastisch chirurg (haha, vind het wel stoer... 5 weken oud en dan al naar de plastisch chirurg), psycholoog, tandarts en orthodontist.
Het goede nieuws is dat het met haar kaakje mee lijkt te vallen. Hij staat wel iets te ver naar achteren, maar zij dachten dat de kans groot is dat dat zelf goed groeit. Daarnaast is de kans dat haar tong naar achteren klapt (en ze zichzelf dus kan verstikken) eigenlijk niet tot nauwelijks aanwezig is. Ze vroegen zich hardop af of de saturatiemonitor nog wel nodig is (helaas durfde de kinderarts het vrijdag nog niet aan om daarmee te stoppen...).
Dat was dus het goede nieuws.

Helaas was er ook ander heftig nieuws. Het achterhoofdje van Jasmijn is erg asymmetrisch. Dat kan o.a. gebeuren als je een kind steeds op dezelfde kant laat slapen, maar wij wisselen het keurig af.
Ze wilden röntgenfoto's laten maken om te kijken of er een oorzaak voor gevonden werd. Dat is meteen gedaan en de uitslag werd direct besproken.
Op die foto was de asymmetrie pas echt goed te zien. Daar schrok ik best van. Waar ik nog meer van schrok was het nieuws dat een aantal schedelnaden niet aanwezig lijkt te zijn. Dit betekent dat haar hersenen straks te weinig ruimte krijgen om te groeien, omdat haar hoofdje niet meegroeit. Als dit echt zo blijkt te zijn, zal ze tussen de 6 en 12 maanden een heel heftige operatie moeten ondergaan. Helaas is een röntgenfoto een beetje vaag. Om echt te zien of de naden inderdaad niet aanwezig zijn moet ze een CT-scan krijgen. Die geeft echt duidelijkheid. Maar, daarvoor moet ze superstil liggen en zal ze misschien onder narcode moeten, brrr. We gaan eerst proberen of het kan terwijl ze in diepe slaap is. Hopelijk lukt dat. Maar ja, die apparaten zijn zo vreselijk duur... er zijn er dus niet zoveel van. Lange wachtlijsten dus en dus nog heel lang onzekerheid!
Daarnaast wordt samengewerkt met het genetisch team, want de kans is groot dat deze 'afwijking' samenhangt met het chromosoom waar een stukje van mist.
Langzaam wordt er dus steeds meer duidelijk, maar tegelijkertijd ook nog heel veel niet. En er zijn natuurlijk veel vragen, waar nog geen antwoord op is. Ik kan alleen maar met heel mijn hart hopen dat de schedelnaden toch aanwezig blijken te zijn. En ook dat er niet wéér nieuwe problemen opduikelen.

Gelukkig was er vrijdag ook goed nieuws, want toen moesten we naar de kinderarts in ons eigen ziekenhuis. Zij zei letterlijk dat ze erg onder de indruk was van Jasmijns ontwikkeling. Zeker wat betreft haar spierspanning. Jasmijn kan al zóveel meer. Dingen die we in het begin niet voor mogelijk hielden, zoals op haar rug liggen, rechtop zitten voor een boertje etc. Wij vinden wel dat ze het supergoed doet, maar het is fijn dat de 'expert' dat met ons eens is.

Ook het drinken gaat echt fantastisch... alle flessen gaan helemaal leeg. We zijn zelfs weer 5 cc omhoog gegaan: ze krijgt nu 7 keer 70 cc aangeboden. Ze woog trouwens bijna 3 kilo, dus ze groeit goed op mama's turbomelk ;-)

Maar goed, ondanks al het vervelende en zorgelijke nieuws blijven wij ons richten op het genieten van Jasmijn! Alle problemen zijn er om overwonnen te worden. Waarschijnlijk heeft Jasmijn ons niet voor niets als papa en mama 'uitgekozen'. Wij kunnen dit aan met z'n drietjes en zijn een superteam!

Het is trouwens ook echt geweldig om te zien hoe alert ze is en hoe indringend ze ons aankijkt en ook echt volgt met haar ogen.

Nou ja, trotse mama kan zo nog wel even doorgaan...

Lieve allemaal, fijn dat ik weer even mijn hart kon luchten! Doet me goed, alles even van me afschrijven!
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

Heel veel liefs voor jullie allemaal.
Marieke, Patrice en Jasmijn
 
Lieve lieve Marieke, Jasmijn en Patrice,

Ik wens met heel mijn hart dat de schedelnaden er zijn en dat het gemis van chromosoom 6 niet al te heftige problemen met zich mee brengt.

Zit gewoon te huilen van trots hoe je dit bericht schrijft. Hoe knap van je/jullie! En ben ook heel trots op jullie kleine Jasmijn dat ze zich zo goed ontwikkelt! Kijk maar goed naar je kleine meisje en besef dat zij jullie meer kan leren dan de wetenschap met al haar chromosomen. Jasmijntje laat jullie zien dat ze super sterk is en een heel krachtig persoontje. Dat kan ook niet anders met zo'n knappe mama en papa!!!

Een hele dikke lieve knuffel!!!! xx Suus en Saar
 
Lieve Marieke,

Ik had het al een beetje gelezen op facebook, maar nu dus het hele verhaal.

Wat een gedoe allemaal, zoveel onderzoeken, we duimen heel hard voor de allerbeste resultaten.
Heel fijn dat het probleem met haar kaakje waarschijnlijk vanzelf goed komt en wat goed dat de monitor misschien wel helemaal niet meer nodig is! Dat scheelt toch een hoop gedoe (en kosten?).
Wij hopen hier ook mee dat de schedelnaden er toch wel zijn en dat je lieve meid zonder nare operatie verder kan groeien en bloeien! Wachttijden zijn dramatisch, en als je ergens op wacht lijkt het wachten nog langer te duren dan het doet. Heel vervelend :-(
Wat goed dat jasmijn zo lekker groeit en ontwikkelt! Wat een heerlijkheid, vooral inderdaad als dat toch maar weer eens wordt bevestigd door een arts! Ga zo door met slagroom geven zou ik zeggen ;-)

Jullie zijn inderdaad een superteam met zn 3en! Laat maar lekker weten hoe trots je bent hoor! Dat kennen we allemaal wel denk ik zo ;-) We zouden geen mama's zijn als dat niet zo was denk ik hihi
Geniet geniet geniet, ook al zijn er tegenslagen, ik probeer altijd maar te denken zelfs in de allermoeilijkste tijden, morgen is alles weer een stukje beter :)

Al het beste en een prachtige jaarwisseling voor jullie!
Veel liefs en knuffels,
Marieke & mannen
 
Hoi Marieke,

Ik heb net je verhaal gelezen en ben er helemaal stil van. Ik vind het heel knap dat jullie er zo positief in staan. Ik ken jullie niet maar ik vind jullie kanjers en daarmee bedoel ik ook jullie kleine meid.
Ik wens jullie voor 2012 en alle andere jaren heel veel positiefs!!!!
 
Pff wat een verhaal!
Knap dat je zo positief bent
Jullie gaan het vast en zeker redden!
Jullie kennen mij vast niet meer.
Ik ben vrij vroeg in het forem afgehaakt omdat ik een miskraam kreeg.
Ineens moest iik er aan denken en ben ik gaan zoeken om te kijken hoe het met iedereen is vergaan.
Ik heb nog wel een tip voor je.
Jij heb recht op uitgestelde kraamhulp.
Volgens mij ook wel couveuse hulp genoemd.
Bel f naar je kraambureau en laat je niet afpoederen want het is je recht!
De kraamhulp is er dan vooral om praktische adviezen en tips te geven.
Veel succes en sterkte en...GENIET!!
 
Hey lieve Marieke,

Ik moet na het lezen van je update weer aan die achtbaan denken. Op het ene vlak valt er een zorg weg en is de vreugde groot, maar op een ander vlak dient de volgende zorg zich alweer aan... Ik ben blij om te lezen hoe jullie wel blijven genieten van de tijd met jullie meisje. Hoewel jij dat zelf waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld vindt, vind ik dat het ook aantoont hoe sterk jullie zijn. Jullie laten jullie koppies niet hangen en ik weet zeker dat dat er ook voor gaat zorgen dat het, op welke manier dan ook, goed komt.

Ik hoop zo dat de CT-scan positief nieuws zal brengen en dat het ontbrekende deel van het chromosoom niet voor extra complicaties zorgt.

Heel veel positieve gedachten, miljoenen zonnestralen en nog veel meer knuffels, succes en liefs gewenst.

Xxx,
Arwen
 
Bedankt voor al jullie lieve reacties. Inmiddels is er toch al vrij snel een datum geprikt voor de CT-scan, namelijk dinsdag 24 januari.
We hopen dan gauw goed nieuws te krijgen!

Veel liefs, Marieke
 
Terug
Bovenaan