Update miskraam

Zoals ik vorige week schreef was ik bij de verloskundige voor de termijn-echo met tien weken. Ze vermoedde dat het kindje zo'n twee weken daarvoor gestopt was met groeien en dat het op een miskraam uit zou gaan draaien. Ook een collega die er toen bij werd gehaald had dezelfde mening. Ze konden het echter niet met 100% zekerheid zeggen.

Gisteren moest ik weer voor een echo, dit maal met een verloskundige die daar wat meer ervaring mee heeft. Zij zag meteen dat het kindje gestopt was met groeien en dat het hartje niet meer klopte. Maar toen ze nog wat verder keek vond ze wel dat het er allemaal wat rommelig en onrustig uitzag, met witte plekjes in het vruchtwater. Ze wilde me doorsturen naar het ziekenhuis om uit te sluiten dat het geen mola zou zijn. Toen ik dat woord hoorde vallen raakte ik volkomen in paniek omdat de vriendin van mijn broer het vorig jaar heeft gehad en dat is geen pretje (gelukkig is ze er ondertussen vanaf).

Gelukkig konden we nog dezelfde middag al in het ziekenhuis terecht en de gynaecoloog zag direct op de echo dat het geen mola was en volgens haar waren er ook geen extra onderzoeken nodig. Poeh, wat een opluchting. Niet te geloven dat je zo "blij" kunt zijn met een "gewone" miskraam.

Omdat ik het emotioneel niet meer trek hebben we meteen een afspraak gemaakt voor een curettage volgende week woensdag. Nu heb ik tenminste een datum waarop het allemaal afgesloten kan worden. En ook kan ik dan over een dikke drie weken veilig op vakantie naar Engeland, waar mijn broer en zijn vriendin wonen (
diezelfde als waar ik het daarnet over had)
.
Nu had ik vannacht wel fikse krampen in mijn buik. Die had ik van de week al eerder maar niet zo heftig als vannacht. Ook had ik woensdag fikse spierpijn in mijn bovenbenen. Zou het nu toch kunnen zijn dat de spontane miskraam alsnog doorzet? Het zou mij niet verbazen dat hier ook een flinke psychische component in meespeelt. Alle stress en onzekerheid zijn er nu  immers af dus wellicht gaat mijn lijf nu weer aan de slag. Op zich zou ik het niet erg vinden als het nog een spontane miskraam wordt want dat schijnt toch nog beter te zijn voor je baarmoeder.

Mirjam

Bij mijn eerste miskraam had ik een onbestemd gevoel dat het niet goed zou zijn, omdat ik rare pijntjes had gevoeld. Maar geen bloed en zoals nog steeds veel mensen denken, geen bloed is goed. Nou, dat hoeft dus niet. Bij de echo bleek het vruchtje gestopt te zijn met groeien, of ik was minder ver zwanger. Ik wist gelijk dat het om het eerste ging. Ik was er erg overstuur van en de volgende dag al had ik buikpijn en inderdaad ook spierpijn in mijn bovenbenen, dagen lang die spierpijn bij tijd en wijlen. Na vier dagen kwam alles er uit. Ik denk zelf ook dat ik op het moment dat bleek dat het inderdaad niet goed was mijn lijf aan de slag ging. Ik heb het die keer wel als erg prettig ervaren dat het spontaan gekomen was. Bij mijn tweede miskraam overigens niet; dat was een pijnlijk drama. Inmiddels ben ik weer bijna 13 weken zwanger. Over twee uur heb ik weer een echo. Stiknerveurs ben ik ervoor. Ben zo bang dat ik weer een stil beeld krijg te zien. Nog even afwachten. Sterkte met alles!

Gelukkig maar dat geen Mola-zwangerschap was dan. En inderdaad je kan pas verder met verwerken en het "afsluiten" als het weg is uit he buik. Nu ben je aan het wachten en heb je waarschijnlijk evengoed nog zwangerschapsklachten. Als het vanzelf komt, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn. Of wil je liever een curettage?
Sterkte hoor! En strak lekker op vakantie, dat is wel fijn!

Succes Alexandra bij de echo straks!! Spannend hé? Pffff, ik weet hoe het voelt. En ik heb ook geen bloedverlies gehad toen met 17 weken bleek dat het niet meer leefde.
Laat je nog even weten hoe de echo was??

Hoi Mirjam,

Wat een verhaal weer zeg! Kan me voorstellen dat je behoorlijk van streek was door het nieuws en alle bijkomende onzekerheden!
Ik hoop ook voor je dat de miskraam nog uit zichzelf op gang komt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat toch het "fijnste" is (als je dat al kan zeggen).
Heel veel succes en sterkte!

Marleen

Hoi Mirjam,

Het zou best kunnen dat het alsnog op gang komt. Ze zeggen idd dat dat het beste is, want elke ingreep heeft natuurlijk zijn risico's. Dat is nu eenmaal zo. klinkt inderdaad ongelooflijk dat je zo blij kunt zijn met een 'gewone"mk, maar ik kan het me wel voorstellen hoor. Heb ook verhalen gehoord over mola-zwangerschappen en dat is niet fijn.

Wel fijn te weten dat je nu een datum hebt waarop het echt weg is (als het dan nog niet vanzelf gekomen is). Dan kun je het tenminste afsluiten en heerlijk op vakantie gaan.

Hou je ons op de hoogte hoe het gegaan is?

groetjes,
Dion

Terug
Bovenaan