Middagslaapje stoppen denk ik!
Mn oudste dochter had dit ook rond die leeftijd. Door het middagslaapje was ze gewoon echt niet eerder moe in de avond. Ook al sliep ze maar een uurtje van 13.00-14.00, het was elke avond 22.00 voor ze sliep én om 6.00/6.30 altijd wakker.
Met precies 2.5 jaar gestopt met het middagdutje. En ja, dat was best even pittig de eerste 2 maanden. Ze was echt wel moe, maar ik liet haar dan een uurtje rusten op de bank en chillen voor de tv. En dan was ze over de moeheid heen. Om 17:00 werd ze ook weer moe, maar we aten op tijd en dan douchen en om 19.00 naar bed. Dan sliep ze direct én ze slaapt sindsdien vaak tot 7.00 of later, wat ze nooooooit deed toen ze nog een middagdutje deed!
Ik vond het zelf wel balen dat het middagdutje eraf ging, t is toch een momentje voor jezelf op de dag en dat is dan voorbij.. maar het ritme dat we nu hebben is eigenlijk veel fijner. Overdag gewoon wakker, maar wél elke avond vanaf 19.00 rust in de tent én ze slaapt dus langer uit dan ze ooit deed.
De eerste 2 maanden was het even doorzetten soms, maar ze is nu net 3 jaar geworden en ondertussen gaat het prima zonder dutje en slaapt ze Dus nog steeds van 19.00-7.00/8.00!
Ik werk op een kinderdagverblijf en veel kindjes stoppen toch echt met het middagdutje rond de 2.5 jaar. Omdat het idd anders s avonds feest is!