Utrogestan tegen vroeggeboorte

<p>Lieve allemaal ,</p><p>Momenteel 19+4 zwanger ik heb regelmatig last van harde buiken al en moet hiervoor nu utrogestan 200mg voor het slapen innemen ,</p><p>Nu mag ik kiezen of ik het oraal of vaginaal ineem iemand hier ervaring in ? Ik weet niet wat het beste is ? </p><p>Veel liefs </p>

Ik heb utrogestan gebruikt voordat ik zwanger werd ivm tussentijds bloedverlies. Ik mocht ook kiezen. In ben begonnen met oraal. Maar dat werkte voor geen meter. Na 3 maanden nog steeds dezelfde klachten. Toen overgestapt op vaginaal, al zou het volgens de gynaecoloog geen verschil maken. Maar dat deed het dus wel! Vaginaal werkte het bij bij mij vanaf dag 1. Ik gebruikte ook 200mg per dag voor het slapen gaan.
Ik vond oraal fijner. Vaginaal geeft zo'n 'troep'. Je verliest de hele tijd wit spul, klontjes, afscheiding. Alsof je een schimmelinfectie hebt maar dan zonder de jeuk. Dus als oraal werkt, zou ik daar voor gaan. Ik zou het gewoon even proberen. Werkt het na 1 a 2 weken niet, dan wellicht overstappen op vaginaal.
Succes! 

Nee, er is geen verschil. Het is een (vrij groot) ovaal, wit, 'zacht' pilletje. Het hangt af waarvoor je het neemt, of ze het oraal of vaginaal voorschrijven. Bijv bij IVF is het altijd vaginaal. Maar in sommige gevallen, maakt het niet uit. Zoals bij jou en bij mij...
Waarschijnlijk heeft de apotheek er een stickertje oraal op geplakt omdat dat zo in het recept van de dokter stond... Of is het echt voorgedrukt op het doosje? Maar voor zover ik weet, zijn het dus dezelfde pillen. Ik heb ook dezelfde pillen gebruikt en gewoon gewisseld van oraal naar vaginaal. Ik vond het een beetje gek idd dat je dezelfde pil zowel oraal als vaginaal kan gebruiken, maar dat schijnt bij deze medicatie dus zo te zijn ?‍♀️

Bij mij staat het wel echt op het doosje dat het is voor oraal gebruik maar het is inderdaad een ovaal wit pilletje zou ik dit vaginaal durven doen ?
Veel liefs 

Er zijn 2 varianten van Utrogestan, 100 mg voor oraal gebruik en 200 mg voor vaginaal gebruik. (Zie ook farmaceutisch kompas). Het hangt er een beetje van af wat je voorgeschreven hebt gekregen maar dat zou je bij de apotheek kunnen navragen.

Ik zou zelf beginnen met oraal en kijken hoe dat gaat (indien de 100 mg), is toch makkelijker. Bij vaginaal gebruik zou je altijd een inlegkruisje oid gebruiken tegen de “troep” die het geeft. Een ovule zou ik nooit oraal in gaan nemen.

De ovale witte zachte kan ook oraal hoor! Toen ik het voorgeschreven kreeg, had de gynaecoloog er niet bij gezegd of het oraal of vaginaal moest. Bij de apotheek vroegen ze of de gynaecoloog er iets over gezegd had, wat niet zo was. Dus gaven ze mij de ovale witte zachte omdat dat allebei kon. Ik heb de gynaecoloog er toen nog over gebeld voordat ik begon er zij gaf ook aan dat ik kon kiezen.
Misschien toch de dokter die het voorgeschreven heeft (of de apotheek) even vragen?
Ik zou sowieso oraal beginnen, want ik stuk fijner. Maar ik zou die ovale witte wel vaginaal durven gebruiken hoor, heb ik zelf ook gedaan en het werkte ?

Terug
Bovenaan