UWV

Lieve allemaal,

Dit verhaal gaat eventjes niet over zwanger worden, maar over het UWV. Ik ben vanochtend naar de UWV-arts gegaan. Ik zit al sinds de geboorte van *Marijn op 21 september – na 15 weken zwangerschap - in de ziektewet (vanuit de WW), en nu moest ik dan echt op controle komen. Mijn "arbeidsongeschiktheid" moest worden vastgesteld. Nou was het mij al lang duidelijk dat ik nog niet toe ben aan solliciteren, en dat ik al genoeg heb aan het verwerken van het verlies van Marijn, maar dat moet zo'n arts dan ook nog echt zien.

Ik zag heel erg op tegen het gesprek, maar het bleek een hele slimme zet om alvast een brief te schrijven met het hele verhaal erin. Vorige week heb ik dat gedaan, twee A4-tjes vol. En die had-ie netjes gelezen! Hij trad me al met respect tegemoet, en tijdens het gesprek bleek dat alleen maar meer. Ik hoefde niet veel meer uit te leggen. Hij heeft nog wel een aantal concrete vragen gesteld, en de druppel was toen hij me vroeg waar mijn laatste nachtmerrie over ging. Ik vertelde dat ik droomde dat Marijn nog gewoon leefde (10 cm. groot), maar dat ik steeds vergat voor hem te zorgen en dat hij toen weer doodging. De arts zag toen duidelijk dat ik nog niet klaar was met dit proces en zei vol begrip dat ik dan nog wat meer tijd moest nemen. "Het is bij iedereen anders, er valt niets te zeggen over de termijn waarop het over moet zijn", zei hij.

Hij gaf me nog wel een aantal tips, lotgenotencontact moest ik volhouden, dat is het allerbeste vond hij. Verder zei hij dat ik lekker boswandelingen moest gaan maken. (Ik beweeg ook echt te weinig.) En ik hoef niet echt professionele hulp te zoeken, hij vond lotgenotencontact echt veel waardevoller dan iemand die weliswaar professioneel is, maar geen idee heeft waar hij/zij het over heeft. De arts geeft me alle tijd, ik moet over 4-6 weken nog wel eens langskomen om te
vertellen hoe het gaat, maar ik hoef niet persé beter te zijn dan. Als er maar schot in zit, is het goed. Als het stagneert, is het tijd om iets te ondernemen, maar tot die tijd pak ik het op de juiste manier aan, zegt hij.

Ik voel me er erg goed over. Heb volledige erkenning gekregen, en ben ontzettend blij dat ik die brief heb geschreven. Dat kan ik iedereen aanraden die naar een Arbo-arts toe moet. Het hele gesprek is me 200% meegevallen, en volgens mij heb ik de arts ook nog wat bijgebracht. Hij stelde vragen die je volgens mij precies in 'de boekjes' terug kunt vinden, hij had zich duidelijk voorbereid en het zou me niks verbazen als hij zich nog even in de materie had ingelezen.

Het kost toch telkens weer enorm veel energie om tegen een vreemde je verhaal te vertellen, en de enige manier om erkenning te krijgen is door volledig open te zijn over wat er in je omgaat. Maar soms wil je dat helemaal niet, het is wel heel privé, en je weet niet wat de ander erover gaat zeggen. Vandaar dat ik zo blij was dat ik al die brief had geschreven, waarin ik heel openhartig vertel wat er speelt bij mij.

Nou, dit wilde ik jullie even vertellen. Ik vind het heel positief nieuws, en voel me heel opgelucht.

Nou kan ik met frisse tegenzin mijn NOD tegemoet zien! Hoop dat het niet zo ’n zenuwenbende wordt als de vorige keer, daar heb ik helemaal geen zin in …!

Liefs,
Marjon

Echt heel fijn voor je hoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je opgelucht voelt, want het is toch een stuk erkenning uit een belangrijke hoek en wellicht is het ook weer een duwtje verder in de goede richting?

Ook ik heb een hele goede ervaring met de ARBO-arts van ons bedrijf (of komt het omdat het een leuke vent om te zien is?? haha!)
Na de miskraam ben ik twee weken thuis gebleven, niet alleen vanwege die miskraam, maar ook omdat de situatie op mijn werk me even te veel was geworden (leuk, alles zo tegelijk, NIET!).
Ik zou weer voor halve dagen gaan werken na de curettage. Nou, dat werd dus een heel ander verhaal en nadat ik al ruim anderhalve week thuis was uit het ziekenhuis had ik nog maar niets van de ARBO gehoord en ben ik zelf maar 'ns gaan bellen. Men wist daar van niets....... bedankt PZ!!
Maar goed, ik moest langs komen. Dat vond ik eigenlijk maar niets, want zij zitten in Gouda en ik woon bij Rotterdam, dus dat zag ik helemaal niet zitten.
Maar goed, toch gegaan en het bleek een heel fijn gesprek te zijn.

Inderdaad wéér het hele verhaal vertellen, maar hij wist wel heel gericht vragen te stellen en gaf me toch nog wat vragen mee die ik aan de gynaecoloog kon stellen.
Daarna werd natuurlijk mijn situatie op de zaak besproken (te lang, te moeilijk, laat maar gaan...)en ik gaf al aan bezig te zijn met de Riagg.
Toen bood hij aan dat als de Riagg toch niets was ik ook via hem naar een instantie doorverwezen kon worden.

Ik ging uiteindelijk met een fijn gevoel daar weg en was blij dat ik gegaan was, ondanks de reis (heeft met ons hoofdkantoor te maken waarom ik naar Gouda moest, want zelf werk ik gewoon in Rotterdam). Hij gaf zelf aan dat hij het wel prettig vond om kennis met me te maken na het telefonisch contact, dat was wederzijds (nogmaals, hij is best leuk, haha!).

Ondertussen werk ik weer gewoon 40 uur per week en op het werk gaat het redelijk, maar toevallig heb ik a.s. vrijdag mijn eerste gesprek bij de Riagg.
Ik liep eerst bij een andere instantie maar die werken volgens een vaste procedure en dat bleek op mij niet van toepassing (altijd al geweten dat ik raar ben, haha!) dus werd ik naar de Riagg doorverwezen. Daar schrok ik eerst wel van, maar ik heb besloten het maar te proberen. Ik doe het vrijwillig en als ik het heftig vind dan stop ik er gewoon mee.

Nogmaals, mijn hulpvraag is al bezig voor dat ik voor de eerste keer zwanger werd, dus dat stond er eerst los van, maar ja, ondertussen heb ik er het nodige bijgekregen en na die enorme dip van pas geleden weet ik het eigenlijk niet meer zo goed zegmaar. Dus ik ben wel benieuwd naar vrijdag eigenlijk.

Nou, inmiddels is het middernacht, ik ga maar eens afsluiten en slapen, want anders komt er op mijn werk niet veel uit mijn handen en ik heb het enorm druk.

Ik wil je evengoed sterkte wensen voor de komende tijd en mocht je willen wandelen, ik kom er rustig voor naar Nijmegen hoor, ik wandel graag namelijk. En anders weet je me ondertussen ook op een andere manier te vinden!

Weltrusten en tot gauw weer.

Ariane

Hallo Marjon,

Wat mooi dat het ook anders kan. Meestal zijn die mensen erg streng en weinig begrip. Ik kan me heel goed voostellen dat je er nog steeds zo mee bezig bent. De tweede keer is er bij mij flink in geslagen, heb bijna 2 wk gehuild iedere dag. Ben net voor kerst nog een week aan het werk gegaan maar dat was meer omdat de stap anders zo groot werd na de vakantie. Ik heb 2 wk vakantie gehad en thuis geklust, wij bouwen zelf een huis en echt ik heb alleen maar geverfd en gesausd en ik moet zeggen ik heb weinig gepiekerd. Nu ik weer in het gewone ritme kom begint het piekeren weer maar het is goed hoe het nu met me gaat.

Wij lassen momenteel echt een pauze in even niet daar haal ik heel veel rust uit. En we zien wel wanneer we er weer voor gaan, wil me niet vastpinnen aan bepaalde maand ofzo.

Trouwens mijn gyn. zei ook dat het praten met lotgenoten heel goed was. Hij verwees zelfs naar deze website wel super hoor. Het lijkt mij wel wat om echt persoonlijk ervaringen uit te wisselen maar ja dat is al gauw lastig.

Nou Marjon heel veel succes en ben benieuwd wanneer jij met goed nieuws komt.

Liefs Biate.

Hoi lieve Marjon,

Wat fijn dat die man begripvol was. Vaak hoor je wel andere verhalen helaas! Ik hoop dat je snel het zonnetje weer terug krijgt in je leven!

X F.

He marjon,

wat fijn dat je zo'n begripvolle arts had. Dat kan wel eens anders zijn. Nu kun je in alle rust doorgaan, met "jezelf weer sterk maken voor de maatschappij". Zoals je weet ben ik ook sinds kort weer aan het werk, maar het valt niet altijd mee. Ik ben nog snel erg prikkelbaar en moet me soms inhouden zodat ik patienten niet ga uitkafferen. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat je gewoon je tijd moet nemen. Als je nu eens een baaldag hebt, hoef je niet op je werk, of op een sollicitatie komen aanzetten met een gemaakte glimlach. Je kunt nu lekker balen wanneer je wil balen.
Goed we spreken mekaar wel weer.
Sterkte met verwerken, en hopen dat die dromen, wat afnemen.

Liefs
Pascalle

Terug
Bovenaan