Vaak een open mond en tong eruit

Wie herkent dit?
Onze zoon van bijna 3 1/2 heeft zijn mond vaak open hangen. M.n. als hij heel geconcentreerd met iets bezig is of hij zit gedachtenloos voor de tv. Hij heeft ook vaak zijn vingers in de mond. Ook heeft hij dan vaak z'n tong eruit en die haalt hij dan steeds langs zijn onderlip en kin. Nu is zijn hele kin al kapot en krabbelt ie er aan. Volgens mij is het geen krentenbaard, maar gewoon irritatie. Bepanthen creme helpt wel wat.
Wij lopen heel de tijd te roepen dat ie zijn mond dicht moet houden, vingers uit zijn mond, tong naar binnen etc. Maar het lijkt niet veel te helpen. Bij het CB zeiden ze laatst al dat ie een beetje met een "luie tong" praat. Die hangt dan een beetje tegen zijn ondertanden aan, dus hij lispelt/slist een beetje.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat we er mee kunnen?? Ik had van het CB een boekje meegekregen met oefeningen erin om je mondspieren en tong te trainen. Nou, daar werkt meneer helemaal niet aan mee!!!! Ik vind de oefeningen zelfs al lastig, laat staan een 3-jarige midden in de peuterpuberteit!!!!! Wie heeft er andere tips???
Alvast bedankt!
Patricia
 
Hallo Patricia,
Wat vervelend dat het niet echt lukt om je zoontje te stimuleren zijn mond te sluiten.
Ik werk als logopedist en wat je beschrijft heeft inderdaad allemaal verband met elkaar; de tong uit de mond laten hangen en lispelen.
Hij doet helemaal niets met de oefeningen die jullie hebben meegekregen van het CB? En 's nachts? Slaapt hij met open of gesloten mond? Wordt hij wakker als je bijvoorbeeld 's nachts de mond zachtjes sluit? Zo nee, dan zou ik dat proberen. De spieren worden dan toch nog gestimuleerd.

Misschien heb ik hier nog een paar tips, welke waarschijnlijk ook in het boekje van het CB staan ben ik bang;
- Om de mond te sluiten zuig je heel zachtjes je tong aan het gehemelte. Voel maar eens bij jezelf hoe je tong in de mond ligt als je hem gesloten hebt.
- kan hij goed door zijn neus ademen? Evt. neusspray gebruiken om hem doorgankelijk te maken.
- bij 1 activiteit per dag de mond sluiten; bijvoorbeeld bij tv kijken of een boekje lezen. Ga dan samen op de bank zitten en druk zo nodig zijn onderkaak zachtjes omhoog.
- pak een grote knoop (laat hem zelf evt. eentje uitzoeken) en doe daar een koordje doorheen die om zijn nek kan hangen. Je kan natuurlijk ook een klein koortje gebruiken en deze aan een stoer key-cord hangen. Laat hem de knoop tussen zijn lippen nemen en hou dit een tijdje vol. Bijvoorbeeld beginnen bij 1 minuutje en dan opbouwen. Het gebruik van een electronisch kookwekkertje kan helpen.
- Lukt het niet met de knoop, dan bijvoorbeeld met rozijntjes. Als het gelukt is, dan mag hij het rozijntje opeten.
- Mocht het echt heel veel moeite kosten; neem dan contact op met een logopedist in de buurt. Misschien helpt het om het samen met een logopedist aan te pakken (vreemde ogen...).

Heel veel succes en sterkte!!

Marieke
 
Hoi Marieke!

Fijn dat je reageert. Wat ik nog vergeten ben en dat zal niet geheel onbelangrijk zijn....'s nachts heeft Thijs nog een speen . Hij is echt verslaafd en we wilden er eind 2006 al vanaf, maar toen had ie net een broertje gekregen, dus dat vonden we een beetje veel veranderingen in een. En eerlijk gezegd, zie ik er ook wel tegenop, want ik weet hoe verslaafd ie aan dat stomme ding is. Hij mag hem dus alleen in bed, als ie ziek is en heel af en toe om te troosten als ie zich echt bezeerd heeft. Maar goed, binnenkort zullen we er aan moeten geloven en gaan die dingen rigoreus te deur uit.

Ik zal je tips eens gaan uitproberen. M.n. die met die knoop aan een koordje en zorgen dat ie bijv. tijdens het voorlezen zijn mond steeds dicht heeft.
De tips van het CB waren om voor de spiegel te gaan staan en verschillende letters te zeggen en goed te kijken wat je lippen en je tong dan doen. Dit deed hij dus helemaal niet mee. Er een soort spel van maken, heeft denk ik meer effect.

O ja, laatste vraag......is het zinvol nu al naar een logopedist te gaan of eerst maar eens van die speen af en zelf goed proberen te oefenen? Wat is jou mening/advies??

dank je wel weer!
groetjes, Patricia
 
Hoi Patricia,

Ik kan me voorstellen dat je zoontje de oefeningen van het CB niet zo leuk vond. Zo te lezen waren het "plastische" oefeningen zonder een echte uitdaging. Het is natuurlijk ook lastig om uitdagende oefeningen te bedenken, maar met een beetje creativiteit kan je het wel leuker maken.
Ah, de speen... Je geeft zelf al aan dat de speen ook invloed heeft op zijn open mondgedrag en de "s". Dat klopt ook. Ik kan me voorstellen dat je na de geboorte van jullie 2e niet direct de speen de deur uit willen doen. Mijn zoontje had geen speen, maar hij genoot bijvoorbeeld enorm van zijn fles pap 's ochtends (de enige fles die hij nog op een dag kreeg). Hij lag heerlijk op de bank te genieten. Toen hij ongeveer 15 maanden was heb ik hem geen fles meer gegeven. Maar het advies van het CB was om al veel eerder met die fles te stoppen. Dus ach, ook als logopedist volg je niet altijd de lijntjes die er zijn.
Toevallig hadden de kinderen van mijn collega (ook logo) ook een speen. En zelfs op oudere leeftijd. Dat ging echter wel goed met de spraakontwikkeling. Zij heeft het speengebruik op rituele wijze afgerond. Ze waren op vakantie en hebben daar de speen ritueel begraven met een indianendans. Dat was best een leuke manier om het zo af te ronden. Misschien is zoiets bij jullie ook een idee?
Je vroeg me om advies wel/geen logopedie op dit moment. Ik zou het inderdaad nog eventjes afwachten. Dat zou de logopedist bij je in de buurt ook zeggen; "eerst die speen, de rest komt daarna". Want de speen kan "de boel" in stand houden. Wacht even af hoe het met het afleren van de speen gaat en of de oefeningetjes zijn werk doen. Mocht je het idee hebben dat het weinig tot geen effect heeft, dan zou je er voor kunnen kiezen om naar de logopedist te gaan.
Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik het wel!

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04
 
Dank voor je nuttige opmerkingen weer! Heb ik veel aan....
We gaan inderdaad eerst maar eens die speen rigoreus de deur uit doen. We hebben al eens gezegd dat we ze aan de vuilnismannen gaan meegeven. Mag ie ze zelf in de vuilniswagen gaan gooien als die voor komt rijden. Maar eens een datumpje prikken samen met mijn man.
Dan gaan we daarna maar eens beginnen met die oefeningen van je.
Ik hou je wel op de hoogte!!!!
Groetjes.
 
hoi

ik ken het probleem, alleen gaat bij onze dochter de bovenkaak naar voren staan (ook een speen gehad).

Nu heeft zij van de tandarts een soort van kinder beugel gekregen, is gewoon een plasic plaatje wat tussen tanden en lippen geplaatst wordt, er zit net zo'n ring aan als bij een speen. doordat ze de mond dicht moet houden (anders valt hij eruit) traint ze de spieren.
wij zijn begonnen met 2x een 1/2 uur per dag (om te wennen) nu draagt ze hem overdag een uurtje en 's avonds als ze naar bd gaat tot dat wij gaan slapen

ze is er ook apentrost op want zij heeft een speentje van de tandarts gekregen.

groetjes patricia

ps. wij wonen in duitsland dus ik weet niet of ze dat in NL ook kennen
 
Ik heb even gegoogled op die beugel. Het betreft de Oral Screen:













Via een tandarts, logopedist  of deze site verkrijgbaar. Ik zou persoonlijk wel eerst even contact opnemen met je tandarts voordat je hier zelf mee aan de gang zou willen gaan.
 
ja zo een hebben we van de tandarts gekregen, alleen zit er bij die van ons een soort van beugeltje aan die op de ondertanden rust. om de boventanden weer recht te krijgen.

We moeten nu iedere maand bij de tandarts terug komen voor controlle.

groetjes Patricia
 
Terug
Bovenaan