vaccinatie als je zwanger bent??

Hoi

Misschien een domme vraag.. maar ik weet het antwoord niet..

Kun je een vaccinatie krijgen als je zwanger bent? of heeft dit
gevolgen voor het kindje? Al die vervelende berichten over vogelgriep
zette mij wel aan het denken namelijk... Kun je je als zwangere b.v.
hiertegen, of tegen "gewone" griep beschermen??

Ik heb gewoon een griepprik gehaald bij de huisarts. Die wist dat ik zwanger was, dus ik neem aan dat het geen gevolgen heeft voor je kindje. Maar ik zal je over die vogelgriep niet al teveel zorgen maken. We leven niet in een land waarmee je dagelijks in lijvelijk contact bent met vogels. En das een voorwaarde voor besmetting. TBC is nog altijd vele malen besmettelijker en sterven jaarlijks ook
nog altijd veel meer mensen aan, maar daar hoor vrijwel nooit iemand
over.
Ik zou gewoon de griepprik gaan halen dan voel je je een stuk safer (griep hebben en zwanger zijn is sowieso geen pretje).

groetjes,
Wietske

Er zijn wel degelijk vaccinaties die absoluut niet gegeven mogen worden aan zwangere vrouwen.
Dit is  voor elk vaccin verschillend. (levend verzwakt, geinactiveerd enz.) Hoe dit zit bij de griepprik weet ik niet. Zeg dus altijd heel duidelijk als je voor een prik gaat dat je zwanger bent! Dit geldt trouwens voor elk medicijn.
groeten Asja

Hoi!

Helemaal geen domme vraag, want inderdaad zijn er best vaccinaties die je beter niet kunt krijgen. Volgens mij horen malariapillen daar ook bij.
Het beste kun je informeren bij een GGD in de buurt, die zijn goed op de hoogte van vaccinaties en wat wel en niet mag bij zwangerschap. Ik zou gewoon even informeren. En vogelgriep zit waarschijnlijk niet bij de 'normale' standaard griepprik die je bij de huisarts kunt halen. Het is nl een specifieke griep die normaal niet zo dicht bij komt dat we geent moeten worden. En zolang je niet veel in contact bent met (dode) vogels of kippies, loop je geen gevaar. Maar ik deel wel een beetje je angst hoor! Het komt ineens wel heel dicht bij!

Ik heb het even voor je opgezocht. Griepprik an je gewoon halen. Wordt zelfs aangeraden bij zwangere vrouwen.
Maar niet alle vaccins zijn natuurlijk veilig. En vogelgriep is alleen gevaarlijk als je zelf vatbaar bent...griep hebt, en met een griepprik in je lijf ben je stuk minder vatbaar voor de gewone griep en daardoor is de kans op besmetting met het vogelgriepvirus wel helemaal klein .
Ik denk dat ik vrijwel de enige ben die zich absoluut niet druk maakt om de vogelgriep, als het gaat om potentiele grote ziekteaantallen onder mensen. Hoeveel mensen in de wereld zijn er nu overleden aan de vogelgriep? Hoeveel zijn er afgelopen jaar overleden aan de gewone griep? Hoeveel mensen aan een longontsteking? Tubercolose? Als ik die cijfers zie en ik hoor dat er 2 kinderen in Turkije zijn die zijn ziek geworden van de vogelgriep en overleden dan denk ik eerder dat er weer eens sprake is van een massahisterie aangezet door de media. Van SARS zeiden ze ook dat het de nieuwe spaanse griep werd... niet dus. Ik denk dat de stress die voortkomt uit het zorgen maken vele malen kwalijker is.

Tuurlijk begrijpt iedereen wel dat het nog niet zo'n vaart loopt met de vogelgriep.

Vogelgriep komt al jaren voor in verschillende landen en is een 'normale' aandoening onder gevogelte. Echter, H5N1 is een variant die in tegenstelling tot de andere soorten van vogelgriep, gevaarlijk voor mensen kan zijn en dan met name voor mensen die veel in contact staan met gevogelte, dus bijvoorbeeld kippenboeren etc. Tot nu toe zijn voornamelijk mensen die intensief vogel-contact hebben ermee besmet.

Een griepvaccin dat wij hier in NL kunnen halen beschermt niet tegen het H5N1 virus. Ook als je geen  griep hebt kun je wel besmet worden  met de vogelgriep, alleen is de  kans kleiner omdat je weerstand in principe  beter is dan als je wel griep  hebt. Het  is dus geen garantie dat je het niet kunt krijgen.  

Het gevaar is dat het virus  gaat muteren. Zoals  je bijvoorbeeld ook een resistente TBC-bacterie hebt, waarvoor speciale en aggressievere antibiotica nodig zijn. Alleen is dat een bacterie die gelukkig te behandelen is. Virussen zijn niet te  genezen met medicijnen  (HIV/AIDS is ook nog niet te genezen,  alleen sterk te remmen).  
Als het virus muteert en makkelijker overdraagbaar wordt, van dier naar mens of zelfs van mens naar mens, wordt het veel gevaarlijker.

Misschien loopt het inderdaad wel met een sisser af, maar dat neemt toch niet weg dat mensen er wel over na mogen denken? Nu valt het dan wel mee, maar er zijn dit jaar toch al bijna 30 mensen ziek geworden en iets meer dan de helft daarvan is overleden, terwijl 2006 nog maar 2 maandjes jong is. Dus niet alleen die kindjes in Turkije die het nieuws hebben gehaald.

Ik wil niet belerend over komen hoor, of onaardig doen. Als dat zo overkomt, spijt me dat. Ik kan het me alleen goed voorstellen dat iemand er over nadenkt en er mee bezig is. De NL gezondheidszorg is goed bezig met voorbereidingen, maar als as moeder voel ik me wel kwetsbaarder dan anders. En ik ben helemaal geen stresskip van mezelf.

hoi hoi

Bedankt voor jullie reacties.

Normaal gesproken zou ik me ook nog niet zo druk maken om die
vogelgriep, ware het niet, dat wanneer het hier ook uitbreekt,
collega's van mij in contact komen met die dode dieren, en die
collega's weer in contact met mij staan.. En dan vind ik het wel akelig
dichtbij komen. Ik ben zelf gelukkig niet in contact met dode dieren of
gevogelte, maar kan wellicht door een collega, die wel in contact is
geweest, mocht het hier uitbreken natuurlijk, via via in aanraking
komen met bepaalde "stoffen"?

Ik heb op die manier namelijk ook ooit eens ringvuur gehad. Ik was niet
in direct contact geweest met die collega, maar wel met materiaal van
die persoon. En zelf heb ik geen dieren die dat bij zich konden hebben.
Die collega had het, en ik een paar weken later. Dat vond ik wel heel
apart en te toevallig. Hoewel mensen toen beweerden dat je het niet kon
krijgen als je b.v. het zelfde stuk papier aanraakte als die persoon.
Achteraf heb ik daar mijn twijfels over, vooral omdat ik zelf geen
dieren had die iets dergelijks konden hebben. (ringvuur schijnt met
name van dieren afkomstig te zijn)

Nou ja, we hopen maar dat de uitbraak hier in nederland niet zal komen
en dat het anders heel snel onder controle is, want ik vind het maar
niks..

Hallo,

Ik las dat je gewoon de griepprik mag halen, maar mijn dokter heeft het me afgeraden om te doen. En daar zal hij wel een goede reden voor gehad hebben aangezien ik wel in een risicogroep zit door mijn astma. Heb er gelukkig ook geen last van gehad dat ik hem niet gekregen heb. Zal waarschijnlijk ook aan de arts liggen die je hebt.

Groetjes Linda (38,5 weken)

Terug
Bovenaan