Vaccinatie uitstellen en splitsen

Hallo allemaal

Ik wil mijn meisje wel laten vaccineren maar ik zit er over na te denken om de eerste vaccinatie bijv 2-4 maanden uit te stellen. Ze is nog zo klein en kwetsbaar nu, heb er geen goed gevoel over.

Ook lees ik dat er ouders zijn die de combinatie entingen splitsen. Heeft iemand daar ervaring mee, en hoe was jullie vaccinatie schema? Ook twijfel ik om de kinkhoest vaccinatie te geven, zijn er meer ouders die deze vaccinatie niet gedaan hebben/ willen doen?

 
Ik heb bij mijn dochter een half jaar gewacht. Bij de 2e ga ik mij er meer en beter in verdiepen.

Zelf ben ik helemaal niet ingeënt als kind... was een keuze.
 
Ik ben met 8 maanden begonnen met vaccineren omdat ik het niet zag zitten om die troep in mn baby zn lijfje te spuiten toen hij nog zo klein was. Hij had een vervelende start en is toen volgepompt met antibiotica. Heel goed dat het bestaat maar het is wel bende, zeker voor zo'n klein kwetsbaar babylijfje. Die immuunsysteempjes stellen dan nog weinig voor dus ik wilde liever wachten tot dat iets meer ontwikkeld was. Ik heb de dktp en pneu de eerste keer ook niet tegelijk gedaan maar opgesplitst. Dit werkte prima voor ons. Ben nog steeds geen fan van die prikken maar je hebt toch de neiging het zekere voor het onzekere te nemen.
 
Mijn advies zou toch zijn, doe het. Onze kleine meid kreeg bij de geboorte kinkhoest, wat we na twee weken constateerden. Wij waren al drie keer bij de huisarts geweest die telkens niets bijzonders hoorde. De hoestbuien werden steeds erger, alle ledematen flapten in het rond bij zo'n aanval en de arme meid liep helemaal rood aan en putte zichzelf helemaal uit. Na ons derde huisartsbezoek, toen ze bijna niet meer wilde / kon drinken werden we uit voorzorg doorgestuurd naar de spoedeisende hulp. Ook daar dacht men in eerste instantie aan een bovenste luchtweginfectie, totdat ze aan de apparatuur moest en weer een hoestbui kreeg.
Haar saturatie (hoeveelheid zuurstof in het bloed) dipte daarbij veel te ver, haar aantal ademhalingen per minuut ging dan drastisch omlaag en haar hartslagje piekte tot dik over de 200. Toen bleek pas hoe erg het was en dat we er precies op tijd mee in het ziekenhuis kwamen.
Een week opname was het gevolg. Daar ligt dan ineens je twee weken oude baby aan het zuurstof, aan de hartbewaking en met sondevoeding... Achteraf realiseren we ons pas dat ze flink in gevaar is geweest en als wij niet - ook in het ziekenhuis - dag en nacht over haar waakten en haar keeltje vrij hielden bij zo'n hoestaanval, we haar nu misschien kwijt geweest waren. En dan lopen me nog steeds de koude rillingen over de rug.
Dan denk je dat kinkhoest niet meer van deze tijd is, dat mensen het toch niet krijgen omdat men er tegen is ingeënt. Maar dan lees je je in en hoor je dat de Gezondheidsraad zelfs adviseert om vrouwen al in de laatste maand van de zwangerschap in te enten omdat er juist steeds meer baby's met de (voor hen levensbedreigende) ziekte in aanraking komen juist in die periode dat ze er vatbaar voor zijn omdat ze nog niet zijn ingeënt.
Onze kleine meid krijgt dan ook netjes alle prikken, we hebben alleen de eerste DKTP prik een week of twee uitgesteld omdat ze toen nog teveel herstellende was van de kinkhoest. Je zit er namelijk zo een aantal maanden mee als je het eenmaal hebt.
 
Ik stond er net zo als jou tegenover, wilde ook wachten met de inentingen omdat ik er geen goed gevoel over had. Achteraf denk ik dat dit ook het moeder instinct is geweest want nu ben ik blij dat ik het gedaan heb.

Onze dochter heeft er geen last van gehad (buiten wat rode beentjes de eerste keer). Natuurlijk zijn de prikjes niet leuk maar dit lijken ze gauw vergeten te zijn.

Mijn beweegreden was trouwens een vakantie aan het buitenland toen ze 3 maanden oud was, wegens die reden hebben we ons gehouden het vaccinatie-programma.

Succes met het nemen van de beslissing!
 
Terug
Bovenaan