vaccinaties

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal:

Ik heb even een vraagje over de vaccins wanneer je naar het buitenland (turkije) op vakantie gaat.
Klopt het dat je dan de hepatitis A en de tetanus moet hebben? En zo ja, mag je die dan hebben wanner je zwanger bent? Weet iemand dit?

Ik heb namelijk mijn huisarts gebeld en die wist het niet uit zijn hoofd. Dan moest ik langs komen op de paraktijk en een soort "intake" formulier invullen. Dat zou me 25 euro kosten omdat de ass. dan alles uit ging zoeken. Ik had zelf zoiets, dit moet voor een huis arts toch geen moeilijke vraag zijn?
Er gaan toch wel meer vrouwen op vankantie die zwanger zijn?

Groetjes Matahari

hoi,
even naar de site van de ggd surfen, daar staat alles precies op dan bellen voor n afspraak en ze geven vanze faan of t mag of niet, kost wel wat maar als je bij de ggd gaat wordt t (in mijn geval dan) vergoed door je verzekering

gr brenda

Reizen tijdens de zwangerschap

Reizen tijdens de zwangerschap houd risico's in, vooral tijdens de 1e tot en met de 3e maand van de zwangerschap.

Veel ziektes kunnen tijdens de zwangerschap ernstiger gevolgen hebben dan als men niet zwanger is.

Bepaalde
bestemmingen en bepaalde soorten reizen zijn niet zo geschikt tijdens
de zwangerschap. Gezien de verhoogde risico's met betrekking tot de
gezondheid van u en uw kind.

Reizen naar afgelegen gebieden of gebieden met een slechte
gezondheidszorg zijn niet verstandig. De mogelijkheden om medische
verzorging te krijgen als men ziek wordt of als er iets misgaat zijn
dan te beperkt.

Van alle vaccinaties en middelen tegen malaria moet men het voordeel en nut goed afwegen tegen de potentiële schade voor de vrucht.
Verderop in dit artikel vindt u uitgebreide informatie over
malaria-profylaxe, en de voor- en nadelen hiervan tijdens de
zwangerschap.

Vliegen is veilig, maar mag van veel vliegmaatschappijen niet tijdens
de laatste weken van de zwangerschap. Laat u hierover dus goed
adviseren om teleurstellingen te voorkomen.

Bespreek voordat u uw reis boekt, alle risico's voor de betreffende
bestemming met uw arts of vaccinatiebureau wat de risico's tijdens de
zwangerschap kunnen zijn voor dat gebied.

Vaccinaties tijdens de zwangerschap
Men gaat ervan uit dat de niet-levende vaccins veilig gegeven kunnen worden tijdens de zwangerschap.

Het DTP-vaccin is al jarenlang in gebruik en hiervan is bekend dat het geen geboorteafwijkingen veroorzaakt.

Men gaat ervan uit dat de vaccinaties tegen hepatitis A, hepatitis B, meningitis en rabiës en de injectie tegen buiktyfus veilig zijn. Dit op basis van de kennis over het soort vaccin en de informatie over zwangeren die het vaccin gekregen hebben.

De levende vaccins zoals die tegen gele koorts, de capsules tegen buiktyfus en het BMR-vaccin worden eigenlijk niet gegeven tijdens de zwangerschap.

Als men naar een gebied moet reizen waar een gele koorts epidemie heerst zal metn toch de vaccinatie tegen gele koorts geven. Gele koorts is een zeer gevaarlijke ziekte voor moeder en kind.

Malaria en zwangerschap
Malaria kan tijdens de zwangerschap ernstiger verlopen
en geeft een verhoogde kans op een miskraam. Sommige anti-malariapillen
mogen niet op ieder moment tijdens de zwangerschap worden genomen. In
het begin van de zwangerschap is reizen naar sommige gebieden niet
verstandig.

Onderstaand een overzicht van de meest gebruikte malaria-profylaxe in relatie tot gebruik tijdens de zwangerschap.

Lariam ® mag na de 3e maand van de zwangerschap gegeven worden.Malarone ® en doxycycline mogen niet tijdens de zwangerschap.Nivaquine ® en Paludrine ® mogen wel gegeven worden tijdens de gehele zwangerschap, maar geven in veel gebieden minder goede bescherming.
Muggenwerende middelen met DEET moeten met mate gebruikt worden. Van andere middelen staat niet vast of ze veilig zijn tijdens de zwangerschap.

Je hebt hep A nodig en DTP voor Turkije. Die mag je beiden hebben. En ik geloof dat er in sommige delen Malaria heerst. Dus daar moet je ookeven naar kijken.  

Terug
Bovenaan