Vader erkennen later dan 24 weken zwanger

Wanneer hebben jullie de vader van de baby erkent? Op google staat het liefst voor week 24, maar ik voel me er tot nu toe nog niet goed bij om hem te erkennen, door onze relatie. Zijn er mensen die dit ook bijvoorbeeld in week 35 gedaan hebben? Of vlak na de geboorte?

Dat is geen probleem! Je kan in principe ieder moment tijdens de zwangerschap, maar ook daarna nog, de vader het kind laten erkennen. Dat vaak gezegd wordt om het voor 24 weken te doen is omdat dat het moment is dat een kind levensvatbaar is als het (onverhoopt dan al) geboren zou worden. Maar het kan dus ook later tijdens de zwangerschap, bij aangifte van de geboorte of zelfs jaren later. 
Dus als jij/jullie je er nu nog niet prettig bij worden, kan je het nog uitstellen. Let er wel op dat erkennen niet gelijk staat aan gezag hebben. Als je wil dat de vader ook gezag heeft, moet je dat daarna nog apart regelen.
Voor meer informatie kan je ook nog even hier kijken https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind

Wanneer je wil, voor 24 wordt aangeraden idd. Maar het is maar net wat je wil, ik wil dat niet allemaal op het einde nog regelen

Ik ben nu 36 weken zwanger en wij hebben morgen een afspraak voor de erkenning. Niet omdat we twijfelde of iets maar gewoon omdat het er nog niet van gekomen was.

Ik moet zeggen ik had nu geluk dat er iemand tussenuit viel anders was de eerste mogelijkheid voor erkenning pas 13 augustus en dat is na m’n uitgerekende datum.

Dus misschien iets in gedachten te houden. Je kan altijd een afspraak maken voor over een paar weken en deze afzeggen als het toch niet goed voelt. Anders moet je zelf binnen 3 dagen na de geboorte naar het gemeentehuis om die kleine aan te geven.

Ja 3 dagen na de geboorte lijkt me geen strak plan.

Ik dacht misschien heeft dit nog verwerkingstijd nodig voordat het echt in het systeem staat o.i.d. (dat het 6 weken ergens op de stapel blijft liggen haha)

Bedankt!

Ik heb dit gedaan met 11 weken volgens mij, maarja onze relatie zif ook goed dus dan is het ook anders

Toevallig gaan wij maandag, dan ben ik bijna 30wk. Door de drukte is het er niet eerder van gekomen, maar m’n vriend wil het graag voor de vakantie geregeld hebben, wat nu wel lukt.
Als het goed is wordt het meteen geregeld en krijg je een bewijs mee.

Terug
Bovenaan