Vaderskindje of abnormaal?

Misschien een stom probleem, maar ik leg het toch even voor, want het maakt me soms erg verdrietig.

Mijn zoontje Twan is nu 15 maanden oud. Het is een scheetje en hij is een heel vrolijke knul, die zich lekker vlot ontwikkelt en die snel en graag nieuwe dingen leert. Hij is erg sociaal en laat zich graag knuffelen en aanraken. Ik ben gek op hem. Maar het rare is, dat het soms lijkt of hij mij niet kent/wil kennen, terwijl hij wel moord en brand schreeuwt, als hij zijn vader niet ziet of als deze even uit het zicht verdwijnt. Dat is eigenlijk al vanaf het begin zo geweest.

Zijn vader gaat ook erg leuk met hem om (beetje wild, zo typisch vaderachtig, wat Twan prachtig vindt) en doet dingen met hem, die voor een kindje op die leeftijd erg belangrijk zijn, zoals het dagelijks halen en brengen naar de creche (ik heb geen auto, dus vandaar dat mijn man dat doet). Ik doe verder grotendeels de verzorging.

Het gekke is, dat ik echt het idee heb, dat mijn zoontje mij soms niet ziet staan of me niet kent. Ik hoor altijd hartverscheurende verhalen over het wegbrengen naar de creche en hele leuke vrolijke verhalen over het weer ophalen van de creche. En dus dacht ik: ik haal die knul eens een paar keer op van de creche, maar omdat ik dus geen auto heb, moet mijn moeder mij dan weer brengen. Mijn moeder past ook twee daagjes per week op mijn zoontje op. Ik heb ook het idee, dat hij op haar veel enthousiaster reageert dan op mij. Misschien denk je: dat beeldt ze zich maar in, maar ook mijn man, mijn moeder en de crecheleidsters zien het.

Vandaag was weer zo'n voorbeeld: ik ga Twan ophalen en spreek met mijn man af, dat ik degene ben die het gebouw ingaat, zodat hij wel op mij (en niet op mijn man of op mijn moeder) moet reageren, als hij me ziet. Maar hij reageerde dus weer helemaal niet. Ik zat voor hem en hij keek me heel kortdurend glazig aan (keek als het ware door mij heen) en ging daarna verder met spelen. Geen lachje, geen teken van herkenning, helemaal niks. Na verloop van tijd kwam mijn man dan toch aan gelopen en Twan kijkt nog steeds langs me heen, ziet mijn man, staat op en begint hard te lachen en te klappen. Hetzelfde gebeurt als ik Twan met mijn moeder ophaal: ik til hem op, maar Twan kijkt langs me heen naar mijn moeder, gaat hard lachen, duwt mij weg en wil naar oma.

Mijn man zegt, dat het misschien komt omdat hij op zijn vader rekent en niet zijn moeder verwacht op de creche. Of zoiets. Als ik op mijn parttimedag alleen met hem ben, hebben we het heel leuk samen en is er weinig te merken van wat ik hierboven beschrijf, maar zodra mijn man in de buurt komt, ben ik lucht voor hem. We hebben net een 3-weekse vakantie gehad, waarin ik mijn best heb gedaan veel met hem te doen, maar vandaag bij het ophalen uit de creche, "herkende" hij me dus weer niet, of reageerde in ieder geval nul komma nul op mij. In de auto moest ik effe janken (ben ook nog eens 6 maanden zwanger van nr 2, dus de emoties zitten vrij los).

Wie herkent dit?

Ik......
Mijn zoontje reageert ook zo sterk op mijn man. Ik ben dan werkelijk niet goed, ik wordt weggeduwd, 'papa toe' zegt hij dan (hij is 21 maanden).
Als ik hem alleen op haal, dan reageert hij wel blij  op mij. Maar als mijn man er is... ik ben er ook een beetje onzeker van geworden soms.
Mijn man lijkt ook alles beter te doen bij hem. Verschonen is niet het favoriete onderdeel bij mijn zoontje. HIj vind dat veschrikkelijk, brullen is het altijd. Maar bij mijn man is het gauw over, mijn man kan hem ook streng toespreken en dan stopt hij met brullen of met iets wat niet mag. Ik heb dat veel minder. Het is wel iets beter geworden.
Ik heb ook erg mijn best gedaan, en ging ook heel bewust er op letten. Maar dan wordt het algauw 'gemaakt' is mijn ervaring, en daar prikken ze doorheen.
Ik snap je gevoelens, ik heb ze ook, misschien wat minder sterk. Maar je bent ook nog eens zwanger.
Het wordt vast beter als hij ouder wordt!
Mijn man is ook zo'n typisch vaderachtig type, lekker stoeien enzo... dan denk ik wel eens wat doe ik niet goed???? Maar verstandelijk weet ik dat ik goed voor hem zorg en niks fout doe, maar ja, je gevoelens komen niet overeen met je verstand.
Heel veel succes!

Hoi,
Ook ik herken het... Helaas wel moet ik zeggen.
Mijn zoontje wou ook niets van mij weten als zijn vader in de buurt was.
Ik heb geprobeerd om me er niet te druk om te maken. Het zou wel weer overgaan.
En idd nu is het helemaal andersom!!! Hij wil alleen mij als ik er ben...
Maar ook daar maak ik me niet druk om. Het hoort bij de ontwikkeling en het proberen te ontdekken van grenzen, mensen en hun gedrag. Echt waar het komt goed.
En misschien helpt het als jij een tijdje meer met hem bezig bent. En niet je man.
Kun je hem niet met de fiets ophalen? Daar heb je niemand bij nodig.
En je bent zwanger dus misschien kan je iets te emotioneel reageren. En misschien
is het zelfs zo dat je zoontje jouw onzekerheid aanvoelt en dat hij daar dan onbewust
ook weer op reageert. Onze zoon reageert iig heel sterk op onze gemoedsrust.
Voelen wij ons goed, is hij ook goed te pas en andersom.
Probeer er wat relaxter mee om te gaan en dan komt het wel goed. Echt waar.
Weet dat het simpel klinkt hoor, maar misschien is het dat ook wel?
Succes en groetjes Melanie mmv Quinten 31-08-04

Dank je, Meltje en Sjana, voor jullie reacties.
Inderdaad: ik zal er wel te heftig op reageren. Niet alleen ben ik zwanger, maar heb ik ook teveel andere dingen aan mijn hoofd zoals werk (fulltime 46-urige werkweek) en promotie met allemaal deadlines en veeleisende mannelijke begeleiders, waardoor ik het gevoel heb nergens echt voldoende tijd voor te hebben, inclusief mijn eigen kind. Daar voel ik me ook vaak schuldig over.
Je hoort inderdaad vaak, dat "het" ineens helemaal kan omslaan. Ik kan me ook moeilijk ineens heel anders voordoen naar mijn kind dan ik ben; dat zou inderdaad gemaakt overkomen. Ik kom net terug van vakantie en heb toen veel aandacht besteed aan mijn zoontje. Juist daarom stak het enorm om te zien, dat hij ngo steeds zo lauw op mij reageert. Dat had ik niet verwacht. Maar ik heb er niets aan om mezelf erover op te winden. Ik weet dat ik zielsveel van hem houd, hem prima verzorg en dat hij mij best wel ziet staan (als ik alleen ben, tenminste, maar ja).
Ik las ook laatst in een babytijdschrift iets over enneagrammen (persoonlijkheidstypes) en je kunt erin geloven of niet, maar ik herken mezelf erg in het observerende en beredenerende type 5. Mijn zoontje is net als mijn man duidelijk een heel ander type, een meer uitbundig en lichamelijk ingesteld type. Misschien moet ik minder met mijn verstand doen en meer met mijn gevoel (hmmmm, daar is deze reactie geen goed voorbeeld van; ik moet maar gauw iets leuks gaan doen, ipv rationaliseren).

Thanx voor jullie reacties in ieder geval!

Terug
Bovenaan